خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

موزه در عصر معاصر عنصری زنده و پویا است

موزه در عصر معاصر عنصری زنده و پویا است
کد خبر : ۱۴۸۲۶۷۸

آمادگی موزه‌های قزوین برای کلاس‌های درس دانش‌آموزان

مدیر گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: برگزاری کلاس درس در فضای موزه تاثیر یادگیری را افزایش می‌دهد و در قزوین برای برگزاری کلاس‌های درس در موزه آمادگی داریم و استقبال می‌کنیم.

اعظم اکبر حلوایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با بیان اینکه موزه صرف یک ساختمان با تعدادی از اشیا نیست، گفت: در موزه‌ها اشیای تاریخی، قیمتی و هنری گردآوری، حفاظت و مرمت می‌شوند.

مدیر گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین ادامه داد: برای ثبت اطلاعات اشیا به پژوهشگرانی نیاز داریم که با کاوش، تحقیقات میدانی یا کتاب‌خانه‌ای اطلاعات دقیقی از اشیا را در اختیار ما قرار دهند و برای انتقال آن‌ها به عموم جامعه هم حوزه آموزش مطرح می‌شود.

وی عنوان کرد: در هر موزه متناسب با کارکردی که دارد روش آموزشی متناسب با آن بکار گرفته می‌شود، به‌عنوان نمونه در موزه شهر که اشیای باستان شناسی و مردم شناسی داریم، آموزش با در نظر گرفتن این دو مفهوم خواهد بود.

استقبال از آموزش در موزه برای کودکان

به گفته این مسئول، موزه در زمان معاصر عنصری زنده است که خاطراتی را در ذهن ما زنده می‌کند و روایتگر داستان‌هایی است که اشیا در یک بازه زمانی آن را پشت سر گذاشته‌اند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش برای کودکان عنوان کرد: سال‌های گذشته به مناسبت هفته موزه و میراث فرهنگی، برای آشنایی کودکان ابتدایی با مفهوم باستان شناسی، فرآیند کاوش و مرمت را در حیاط موزه بازسازی کردیم، کودکان به طور نمادین اشیایی که در باغچه پنهان شده بود را کاوش و با نحوه مرمت آن آشنا شدند.

اکبر حلوایی ادامه داد: برگزاری کارگاه در موزه خوشنویسی، یا استفاده از لباس دوران قاجار توسط راهنمایان موزه برای تعریف کردن داستان‌های این دوره تاریخی برای کودکان از دیگر برنامه‌هایی بود که سال گذشته اجرا شد، همچنین از هنرجویان هنرهای تجسمی استان و طلا و جواهرسازی یک هنرستان در تهران برای حضور در موزه به‌عنوان بخشی از کلاس درس دعوت شد.

اهمیت بازدید از موزه‌ها برای هم‌استانی‌ها

وی با تاکید بر اهمیت تاثیر آموزش در فضای موزه تصریح کرد: از آموزش و پرورش در قالب نامه درخواست داشتیم که بخشی از کلاس درس تاریخ یا سایر دروس مرتبط را در موزه برگزار کنند، البته برای ابتدای راه بازدیدهای دانش‌آموزی را داریم، امکان برگزاری کلاس درس و هچنین حضور پژوهشگران با طی شدن روند قانونی هم برای ما فراهم است.

مدیر گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین تاکید کرد: برای افزایش تاثیر یادگیری در یک بازه زمانی مولاژهای اشیای موجود در موزه هم ساخته شد تا دانش‌آموزان در جریان بازدید، از طریق لامسه هم با تاریخ ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اهمیت بازدید از موزه‌های شهر گفت: وقتی به شهر دیگری مسافرت می‌کنیم برای دیدن موزه‌ها راغب هستیم اما شاید تعداد قابل توجهی از هم‌استانی‌هایمان یک بار هم به موزه‌های شهرمان سر نزده باشند، امیدواریم بازدید از موزه‌ها و آشنایی با بخشی از تاریخ و فرهنگ شعری که در آن زندگی می‌کنیم هم مورد توجه عموم مردم قرار گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز