خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می دهد؛

مخالفت محیط زیست؛ پافشاری مدیریت شهری برای ساخت سد تنگ سرخ

مخالفت محیط زیست؛ پافشاری مدیریت شهری برای ساخت سد تنگ سرخ
کد خبر : ۱۴۸۸۲۷۷

احداث و راه اندازی این سد در کارگروه علمی استان رای نیاورده است/ سازند های گچی و آهکی در اطراف سد تنگ سرخ به شدت نفوذ پذیر است

محیط زیست مخالف جدی اجرا و احداث سد تنگ سرخ در شیراز است و تا زمانی که گزارش ارزیابی سد تنگ سرخ در سازمان حفاظت محیط زیست مطرح و تایید نشود امکان صدور مجوز از طرف محیط زیست وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، از طرفی پافشاری شورای شهر شیراز برای احداث پروژه سد تنگ سرخ و واکنش برخی اعضای شورای شهر به گزارش چندی پیش« خبرگزاری ایلنا» جای تامل دارد.  

عضو شورای شهر شیراز در صحن شورای شهر از انتشار مطالب پیرامون سد تنگ سرخ شیراز گلایه و بیان می کند: شمال غرب شیراز چه گناهی کرده است که باید این همه اتهام فنی به آن وارد شود و تقاضا دارم هر فردی که در این حوزه مطلبی دارد از طریق مجاری خود دنبال کند.

مهدی طاهری می افزاید: پروژه‌ای را که با ظرفیت 120 میلیون مترمکعب آب در حال حاضر به یک حوض 12 میلیون مترمکعبی رسانده‌اند قرار است چه تغییرات آب و هوایی در شیراز ایجاد کند؛ لذا با مطالعات فنی که درباره این سد شده، یعنی تمام اقدامات مهندسین بی‌ارزش است؟ و اینکه تنها با یک مصاحبه درباره این موضوع ذهن مردم را آلوده کنند کار صحیح و سنجیده‌ای نیست.

عضو شورای شهر شیراز در حالی از مطالعات فنی و بی ارزش خواندن اقدامات مهندسین در پروژه سد تنگ سرخ سخن می گوید که احداث و راه اندازی این سد طی چند ماه گذشته در کارگروه علمی استان که با حضور اساتید دانشگاه و نماینده های وزارت نیرو برگزار شده است؛ رای نمی آورد.

معاون محیط زیست استان فارس در گفت و گو با ایلنا می گوید: استاندار فارس با تشکیل کارگروه علمی خواستار بررسی دقیق و ابعاد و زوایا این سد شده است و در این کارگروه هم احداث و راه اندازی سد تنگ سرخ  به دلایل زمین شناسی و پایین بودن حجم مخزن و تاثیرات کم آبگیری بر تالاب مهارلو رای نیاورد.

رضا محمدیان دیگر عضو شورای شهر هم در صحن شورای شهر شیراز با انتقاد از مطالب منتشر شده پیرامون احداث سد تنگ سرخ می گوید: سد تنگ سرخ یک سد نیست بلکه تنها یک حوضه آبگیر است و میزان 12 میلیون مترمکعبی که گفته می‌شد تنها اسمی است و تنها 8 تا 9 میلیون تحقق می‌یابد و دریاچه نمک که آن را بهانه می‌کنند 330 میلون مترمکعب است و قابل قیاس نیست. این در حالی است حوضه آبریز دریاچه نمک از 4 حوضه است و مسیر سد تنگ سرخ، فرعی یکی از این چهار حوضه است و حوزه اصلی نیست.

از سوی دیگر محمد حسن اسدی شهردار شیراز هم در صحن علنی شواری شهر شیراز می گوید: در خصوص سد تنگ سرخ در گذشته تاییدیه سازمان محیط زیست گرفته شده است و نیاز به تاییدیه مجدد نیست و به زودی عملیات اجرایی آب بند تنگ سرخ به عنوان یکی از پروژه های راهبردی عملیاتی سال ۱۴۰۴ آغاز می شود.

نبی الله مرادی معاون محیط زیست استان فارس اما معتقد است؛ توجیهات اقتصادی و گردشگری و کنترل سیلاب از دلایل راه اندازی سد تنگ سرخ است که توسط مدیریت شهری عنوان می شود و قطعا گزارش ارزیابی باید تمام تاثیرات مثبت و منفی را احصا کند و بر این اساس گزارش و نتیجه اعلام شود.

مخالفت محیط زیست؛ پافشاری مدیریت شهری برای ساخت سد تنگ سرخ

 گزارش ارزیابی سد تنگ سرخ هنوز ارائه نشده است

وی با اشاره به اینکه در ماه های گذشته مجددا استاندار فارس جهت تعیین تکلیف وضعیت سد تنگ سرخ دستور داد که این  موضوع به صورت جدی پیگیری شود، می افزاید: برخی افراد با تغییرات جدید سد تنگ سرخ را محدود و میزان آب دریاچه سد را به 10 الی 12 میلیون متر مکعب رساندند و به سازمان محیط زیست اعلام کردند که مجددا این سد مشمول گزارش ارزیابی شود که هنوز این گزارش ارائه نشده است.

معاون محیط زیست استان فارس خاطرنشان می کند: سد ها مشمول گزارش ارزیابی هستند و قبل از احداث سد و پروژه نیاز است تا گزارش زیست محیطی مشخص و اعلام شود؛ عملیات احداث سد تنگ سرخ در اوایل دهه 80 بدون مجوز توسط برخی افراد آغاز شد و در مرحله ارائه گزارش ارزیابی آن این گزارش توسط سازمان محیط زیست رد شد.

مرادی می افزاید: با پیگیری هایی انجام شده  عملیات احداث  سد تنگ سرخ  در زمان معصومه ابتکار رئیس سازمان وقت محیط زیست متوقف شد؛ اما در دهه 90 مجددا  برخی افراد با تغییراتی در عملیات راه اندازی سد گزارش ارزیابی را مبنی بر کوچک شدن و کاهش تاثیرات این پروژه به سازمان محیط زیست ارائه کردند که سازمان محیط زیست در پاسخ به این نامه عنوان کرد که احداث این سد نیاز به مهندسی ارزش دارد.

تاثیرات منفی راه اندازی سد تنگ سرخ بیش از اثرات مثبت آن است

وی با بیان اینکه فواید و معایب احداث این سد در مهندسی ارزش مشخص می شود، بیان می کند: اگرچه وزارت نیرو نتیجه جلسات مهندسی ارزش را به صورت مکتوب و جدی ارائه نداد اما در این جلسات عنوان شد سد راه اندازی نشود.

معاون محیط زیست استان فارس با بیان اینکه جلسات علمی با حضور اساتید دانشگاه و نماینده های وزارت نیرو برگزار شد و همواره بر کنترل سیل به عنوان کارکرد مهم تاکید داشتند نه موضوعات گردشگری، در این جلسات هم عنوان شد که با عملیات جایگزین می توان کنترل سیل را تعریف کرد اما این موضوع هم به صورت رسمی ابلاغ نشد.

مرادی با اشاره به اینکه باید پذیرفت که سیلاب ها تالاب ها را احیا می کنند، عنوان می کند: کنترل سیلاب یکی از کارکردهای مهم تالاب ها به شمار می روند و تا سیلاب ها اتفاق نیفتد آبگیری در تالاب ها انجام نمی‌شود و بارندگی های جزئی تاثیر زیادی در تالاب ها ندارد.

معاون محیط زیست استان فارس اعتقاد دارد که تاثیرات منفی راه اندازی سد تنگ سرخ به مراتب بیش از اثرات مثبت آن است، می گوید: اگرچه موضوع گردشگری و کنترل سیل در راه اندازی سد تنگ سرخ به روش‌های دیگر می تواند حل شود اما نیازی نیست که احداث سد تنگ سرخ علاوه بر ابعاد هزینه و ریسکی که دارد چنان خطری در بالا دست شهر شیراز بخواهد به جان خریده شود.

مخالفت محیط زیست؛ پافشاری مدیریت شهری برای ساخت سد تنگ سرخ

سازند های گچی و آهکی در اطراف سد تنگ سرخ به شدت نفوذ پذیر است

محمد درویش پژوهشگر و فعال محیط زیست هم در ادامه با بیان اینکه آبگیری رودخانه خشک شیراز در اثر بارندگی های اخیر که باعث صدمه زدن به بعضی از معابر عمومی باید درس عبرتی برای مدیران شهری شیراز باشد که تحت هیچ شرایطی و به هر قیمتی به سامانه آب شناختی کوه های اطراف شیراز دست درازی نکنند و این نظام را تغییر ندهند، می گوید: سازند های گچی و آهکی در اطراف سد تنگ سرخ وجود دارد که نسبت به جریان های انحلالی به شدت نفوذ پذیر است.

وی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه طی بازدید هایی که از این منطقه داشته ام مشخص نیست سازه ای که قرار است با احداث آن جلوی آب گرفته شود باعث پدید آمدن چه فاجعه هایی خواهد شد، می افزاید: بر اساس این ملاحظات دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست در زمان دولت نخست روحانی ماتریس احداث این سد را منفی اعلام کرد اما فشارهای سیاسی که در زمان مدیریت بعدی ایجاد شد نظر سازمان محیط زیست را به احداث این سد تغییر داد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه اغلب کارشناسان دانشگاه شیراز و مرکز تحقیقات کشاورزی منابع طبیعی استان فارس رسما مخالفت خود را با احداث این سد اعلام کرده اند، ادامه می دهد: بی شک ساخت سد تنگ سرخ علاوه بر اینکه باعث افزایش بیابان زایی در مهارلو و چشمه های تولید گرد و خاک در شرق شیراز می‌شود امکان دارد به سست شدن سازند های منطقه سد کمک کند و در نهایت منجر به بروز فاجعه جبران ناپذیر شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز