خبرگزاری کار ایران

معاون موسسه تحقیقات خاک و آب کشور:

60 درصد خاک‌های کشور فاقد مواد آلی کربی است

60 درصد خاک‌های کشور فاقد مواد آلی کربی است
کد خبر : ۱۳۰۵۰۲۴

معاون موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: بیش از 60 درصد خاک‌های کشور بر اساس اطلاعات سال 1400 با فقدان مواد آلی کربن روبرو هستند و باید بقایای گیاهی به داخل خاک برگردد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قزوین، مهرزاد مستشاری در مراسم روز جهانی خاک که در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، افزود: اهمیت خاک و امنیت غذایی به قدری بالا است که قوانین متعددی برای حفظ آن در داخل و خارج از کشور به تصویب رسیده است.

معاون موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اضافه کرد: سازمان جهانی فائو برنامه مشارکت جهانی را در سال 2012 عنوان کرد و آن حکمرانی خاک نامید تا تمامی دولتمردان نسبت به آن اهتمام داشته باشند و بیش از 95 درصد مواد غذایی جامعه از خاک تامین می‌شود که بر اهمیت این ماده در امنیت غذایی تاکید دارد.

مستشاری بیان کرد: بر اساس اطلاعات موجود بیش از 70 درصد خاک کشور فسفر قابل دسترس دارد و 30 درصد خاک‌های ما نیز با کمبود پتاسیم روبرو هستند.

این محقق در ادامه به میزان مصرف کود در خاک‌های کشور اشاره کرد و گفت: میزان مصرف کود در خاک‌های ما 66 کیلوگرم است که این رقم در میانگین جهانی 132 کیلوگرم است.

مستشاری به چالش‌های منابع خاک و آب کشور پرداخت و گفت: کمبود مواد آلی خاک، تغییر کاربری، خاک‌ورزی شدید در کشاورزی، شوری و لب شوری خاک، عدم کارایی مصرف آب و کودهای نامناسب از عمده مسائل و مشکلات منابع خاک و آب به شمار می‌روند.

معاون موسسه تحقیقات خاک و آب کشور خاطرنشان کرد: 6.5 درصد خاک‌های کشور درجه یک هستند و مابقی درجه 2 و درجه سه است و این بر اهمیت حفظ خاک‌های حاصلخیز ما تاکید دارد.

وی با بیان اینکه نیمی از اراضی کشاورزی استان قزوین در معرض شوری قرار دارد، گفت: باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از پیشرفت شور و لب شور در استان عملیاتی سازیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز