خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

گشایش سیاسی؛ کلید عبور از بحران‌های چندگانه/ مداراهای پنهان و شرطی نمی‌تواند بخش قهر کرده در حوزه سیاسی را به ما برگرداند

گشایش سیاسی؛ کلید عبور از بحران‌های چندگانه/ مداراهای پنهان و شرطی نمی‌تواند بخش قهر کرده در حوزه سیاسی را به ما برگرداند
کد خبر : ۱۵۳۰۱۶۷

یک فعال سیاسی گفت:‌ مداراهای پنهان و شرطی و قایم شده در جلسات نمی‌تواند بخش قهر کرده در حوزه سیاسی را به ما برگرداند و برای اینکه بخواهیم بخش اعظم این عدم مشارکت را به جامعه برگردانیم، باید هزینه زیادی بپردازیم و باید در برابر ملت خود تواضع نشان دهیم. باید رفتار خودمان را در مقابل ملت، ملی نشان دهیم. بخشی از این اقدام را می‌توان در رفتار آقای پزشکیان مشاهده کرد. آقای اژه ای هم باید این رفتار را از خودشان نشان دهند. متأسفانه، پارلمان در این زمینه کم‌کاری کرده است و باید طرح‌هایی را در دستور کار قرار دهد که به واقع به درد مردم بخورد تا بتواند این شکاف بسیار خطرناک را تا حدی پر کند و در مقابل فرونشست‌های سیاسی در جامعه ایران اقدام موثر انجام دهیم.

جهانبخش محبی‌نیا نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با پیش بینی خود از علمکرد دولت وفاق ملی گفت: با وجود اما و اگرهای زیادی که در ذهن هر شهروند وجود دارد، این دولت فرصت و غنیمت است که باید همه عوامل درگیر در اداره جامعه ایران، به آن کمک کنند. در مواقع لازم است که تذکرات خود را به‌طور صادقانه بیان کنند و از فشارهای سنگین و آوارهای غیرقابل برداشت بر دوش دولت پرهیز شود.

باید پرونده عقب‌ماندگی جامعه ایران را ببندیم 

وی در پاسخ به این پرسش که چه موانعی سر راه دولت چهاردهم وجود دارد، تصریح کرد:‌ در دهه‌های اول انقلاب از موانع اعتلا و توسعه جامعه ایران پرهیز می‌کردیم. الان هم باید توسط دولت پزشکیان اقدامات لازم برای جلوگیری از این مشکلات به‌عمل آید و هزینه آن هم پرداخت شود. در شرایطی که ملت، دانشمندان، دانشگاهیان و روشنفکران درگیر مسائل سطحی اجتماعی و سیاسی هستند، مطمئناً در رقابت با دنیای پیشرفته عقب خواهیم ماند، البته ناگفته نماند، عقب هم مانده‌ایم. باید هرچه سریع‌تر پرونده عقب‌ماندگی جامعه ایران را به‌عنوان امانت‌دارانی که ادعای توحید، عدالت، انسانیت و اخلاق داریم، ببندیم. اگر بخواهیم به این روند ادامه دهیم، بدون تردید وارد بازی در یک زمین محدود خواهیم شد که هیچ منفذ و خروجی نخواهد داشت.

جامعه ایران در مرحله‌ی چند بحرانی به سر می‌برد

فعالیت سیاسی که قدرت را به ارمغان نیاورد، ابتر است

محبی‌نیا در رابطه با لزوم گشایش سیاسی در شرایط فعلی کشور، بیان کرد:‌ در حکمرانی فعلی جهان، اقتصاد، سیاست، دفاع و امنیت هیچ‌یک از یکدیگر جدا نیستند. اقتصاددانان به تنهایی نمی‌توانند کشور را از چالش‌ها و منجلاب نجات دهند و عوامل فرهنگی نیز نمی‌توانند بدون توجه به اقتصاد و سیاست، فرهنگ جامعه ایرانی را به اعتلا و شفافیت برسانند. جامعه ایران در حال حاضر با چالش‌های متعددی روبه‌رو است و در مرحله‌ی چند بحرانی به سر می‌برد، مولفه‌های زیادی این وضعیت نابسامان را بر ما حاکم کرده‌ است. ورود آقای پزشکیان به عرصه سیاست می‌تواند به‌عنوان یک گشایش در نظر گرفته شود و باید به‌عنوان پایه‌ای برای توسعه سیاسی مورد توجه قرار گیرد. این موضوع را باید به عنوان سطحی در قانون اساسی قرار دهیم تا افراد با هر مدلی که قانون اساسی را قبول دارند، بتوانند در جامعه ایران به فعالیت سیاسی ادامه دهند و به قدرت دست یابند، فعالیت سیاسی که به قدرت نرسد، ابتر خواهد بود. سنگینی این بار بر رفاه، اقتصاد، بهداشت و مسائلی از این دست حاکم خواهد شد.

غربی‌ها به چند دستگی کشورهای آسیایی برای دامن‌زدن به خصومت‌ها ادامه می‌دهند

وی عنوان کرد:‌ آن زمان گذشته که بخواهیم جامعه را با نگاه‌های سلیقه‌ای و فرقه‌ای ببینیم. مخصوصا جامعه ایران که مذاق خاص خود را دارد. هرچند که تعریف و تعیین بستر سیاست در حال حاضر در آسیا با وجود نظام‌های مشتقه و آزاد خیلی راه سهلی ندارند. جهان یک تقسیم‌بندی به خود گرفته است،‌ اروپا و آمریکا گرفتار نگاه لیبرال دموکراسی هستند و آسیا هم گرفتار یک نوع انضباط‌های شدید سیاسی است که مانع رشد و توسعه آن شده است. اکنون آمریکا و غرب، جوامع آسیا را با یک تنگه‌هایی که تا حدی هم به واقعیت نزدیک است به چند دسته‌ تقسیم می‌کنند که به خصومت بین شرق و غرب ادامه دهند.

شهروندان باید طوری حمایت شوند که در رقابت‌های جهانی کم نیاورند

محبی‌نیا افزود:‌ غربی‌ها ساختارهای سیاسی همچون ناسیونالیسم روسی، کمونیست چینی و دموکراسی در ایران و بخشی از آسیا که از نظر سیاسی به کشورهای‌ آمریکا لاتین نزدیک ‌هستند یعنی سوسیالیم سیمون بولیواری را مخصوص آسیا می‌دانند و این مدل‌ها  را به آسیا نسبت می‌دهند که مانع رشد فضیلت و رفاه جهانی می‌شود. از طرفی دیگر کشورهای آسیایی با سرکوب شهروندان و با روش‌های پلیسی بهانه‌ای دست آن‌ها دادند که فضای جهانی مناسب نباشد. در این اوضاع و احوال مدیریت سخت و دشوار است و نیازمند هدایت عالمان و اندیشمندان و نخبگان و سازمان‌های مردم نهاد و سازمان‌های محدود امنیتی است که شهروندان را به نحوی مورد حمایت قرار دهد که بتواند در مسابقه جهانی کم نیاورند.

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان سیاست را مردمی کرد و به سوی ارتقای اعتماد ملی رفت، گفت: اگر قوه قضائیه به کمک دولت نیاید، دولت قادر به انجام هیچ کاری نخواهد بود. آقای محسنی اژه‌ای با وجود دستاوردها و وجوه مثبتی که در مدیریت خود نشان داده، اگر نسبت به حقوق شهروندی و بستن بندهای سیاسی و جمع کردن بهانه ها در محاکم اقدام انقلابی و صریحی انجام دهد و اگر دولت نیز امر سیاست را به دست دانشمندان، فیلسوفان سیاسی و جامعه‌شناسان بسپارد، در این صورت، می‌توانیم جهشی در این حوزه داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌ انتقادات و نگرش‌های منفی نسبت به امر سیاست ممکن است امنیت ملی را به‌طور جدی تحت تأثیر قرار دهد و مانع پیشرفت شود، در غیر این صورت کسی نباید در زندان به سر ببرد. یعنی این افراد باید جزو محاربین به حساب بیایند،‌ ما نمی‌توانیم محاربان ذهنی و علمی را محاکمه کنیم؛ نمی‌توانیم اسلام را در این زمینه نادیده بگیریم. در مواجهه با محاربین و حربی که همراه با سلاح باشد،‌ می‌توانیم مقابله کنیم و  لازم است از ناامنی‌ها که اصل اساسی جامعه را تهدید می‌کند، جلوگیری کنیم.

انتخابات نشان داد جامعه در موازنه منفی به سر می‌برد

لازم است از مردم دلجویی صورت گیرد

این نماینده پیشین مجلس درباره راهکار‌های افزایش اعتماد در سطح ملی وجود دارد، تصریح کرد:‌ اگر بخواهیم نگاه انتقادی و گفت‌وگوها را به سمت جامعه مدنی سوق دهیم، مطمئناً جامعه ما با چالش‌هایی مواجه خواهد شد،‌ رنجیده می‌شود  و به اهداف اجتماعی و سیاسی خود که در قانون اساسی و آرمان‌های‌مان وجود دارد، نخواهیم رسید. به‌ویژه اینکه باید توجه کنیم که حدود ۵۰ درصد از جامعه ایران با وجود گشایش‌های اخیر در انتخابات ریاست‌جمهوری، در موازنه منفی به سر می‌برند. لازم است که دلجویی از این بخش صورت گیرد و آنها از نگاه‌های اپوزیسیونی نجات یابند. این امر مستلزم سعه‌صدر، تحمل و مدارا است.

مداراهای پنهان و شرطی نمی‌تواند بخش قهر کرده در حوزه سیاسی را به ما برگرداند

باید در مقابل فرونشست‌های سیاسی در جامعه ایران اقدام موثر انجام دهیم

محبی‌نیا گفت: مداراهای پنهان و شرطی و قایم شده در جلسات نمی‌تواند بخش قهر کرده در حوزه سیاسی را به ما برگرداند و برای اینکه بخواهیم بخش اعظم این عدم مشارکت را به جامعه برگردانیم، باید هزینه زیادی بپردازیم و باید در برابر ملت خود تواضع نشان دهیم. باید رفتار خودمان را در مقابل ملت، ملی نشان دهیم. بخشی از این اقدام را می‌توان در رفتار آقای پزشکیان مشاهده کرد. آقای اژه ای هم باید این رفتار را از خودشان نشان دهند. متأسفانه، پارلمان در این زمینه کم‌کاری کرده است و باید طرح‌هایی را در دستور کار قرار دهد که به واقع به درد مردم بخورد تا بتواند این شکاف بسیار خطرناک را تا حدی پر کند و در مقابل فرونشست‌های سیاسی در جامعه ایران اقدام موثر انجام دهیم. جامعه ایران بر پای احساسات است، ما هر چند در میان کشورهای همسایه در منطقه کشوری دارای تاریخ مدنی قابل دفاع هستیم ولی احساسات نقش اساسی در آن دارد.

می‌توانیم بخشی از نگاه‌هایی که از ما چشم‌پوشی کرده‌اند را به خود جذب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تاریخ سیاسی و فرهنگی قابل دفاع ایران، می‌توانیم با احساسات پاک و در کنار ملت قرار گرفتن، بخشی از نگاه‌هایی که از ما چشم‌پوشی کرده‌اند را به خود جذب کنیم. ما به بازگشت ۵۰ درصدی که با انتخابات قهر کردند، نیاز داریم تا در حوزه‌های امنیت، اقتصاد، دفاع و فرهنگ و با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته، عقب‌ماندگی‌های تاریخی خود را جبران کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز