خبرگزاری کار ایران

ایلنا از گلستان گزارش می دهد،

آموزش های به روز فنی و حرفه ای نقش مهمی در بهبود اشتغال دارند

آموزش های به روز فنی و حرفه ای نقش مهمی در بهبود اشتغال دارند
کد خبر : ۱۴۸۶۷۵۲

آموزش های مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی در استان گلستان است و تربیت نیروی حرفه ای ماهر و آموزش دیده وظیفه سازمان های فنی و حرفه ای است. آموزش های به روز فنی و حرفه ای نقش مهمی در بهبود اشتغال دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، امروزه در کشور و به خصوص در استان گلستان آموزش های مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی است. افرادی که با مدارک دانشگاهی از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند حرفه خاصی بلد نیستند.

در استان گلستان بسیار از مردم و به خصوص جوانان فاقد مهارت و شغل هستند و در این شرایط حساس آموزش های فنی و حرفه ای می تواند افرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده کند.

افزایش و توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای یکی از موضوعات اصلی در مهارت آموزی است که باید این موضوع مورد توجه جدی مسئولان این حوزه قرار گیرد. برنامه‌های مهارتی می‌تواند توسعه اشتغال را روان کند و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد.

یکی از دلایل بیکاری در گلستان فقدان مهارت های مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است و مسئولان استانی باید یک برنامه ریزی دقیق و فوری برای این موضوع انجام دهند.

توانمندسازی افراد برای زندگی بهتر، بهبود روابط اجتماعی و مناسبات انسانی، کاهش معضلات اجتماعی، توسعه عرصه زندگی، کار و حرفه، کاهش سطح بیکاری، کمک در جلوگیری از مهاجرت بی رویه جوانان به شهرهای بزرگ، کاهش تبعات منفی بیکاری، افزایش امید به زندگی و ... از مزایایی دوره های اصولی و کاربردی فنی وحرفه است.

یک هنر آموز فنی وحرفه ای در گفت وگو با ایلنا گفت: تنوع دوره های آموزشی در سال های اخیر در فنی و حرفه ای کمی بهتر شده است. در گذشته دوره های آموزشی بیشتر به چند دوره خلاصه می شد و خیلی مورد استقبال جوانان نبود.

حمید محمدی ادامه داد: بنده در حال آموزش در‌‌ رشته برق در فنی وحرفه‌ای هستم و از مسئولان درخواست داریم که بعد از پایان دوره آموزشی وام کم درصد و باز پرداخت طولانی مدت در اختیار ما قرار دهند.

وی بیان کرد: متاسفانه بارها مشاهده شده که اشخاصی که به بانک معرفی شدند بانک ها به بهانه های مختلفی وام را پرداخت نمی کنند. بعضی از بانک ها ضامن هایی می‌خواهند که ما نمی توانیم افرادی با این شرایط معرفی کنیم و بانک ها باید شرایط ضامن را برای ما جوانان راحت تر در نظر بگیرند.

وی افزود: تربیت نیروی متخصص در سنین پایین بسیار خوب است و  با تربیت نیروی انسانی ضمن یادگیری بهتر زمینه اشتغال هنرجو در آینده نیز فراهم شود. مسئولان آموزش های فنی وحرفه ای باید رشته های آموزشی بیشتری را اضافه کنند که قطعا جوانان و نوجونان استقبال خواهند کرد.

مدیر کل فنی و حرفه ای گلستان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در جلسه دوم شورای برنامه ریزی استان مصوب شد که اداره کل فنی وحرفه ای گلستان ۵ هزار نفر بیکار را آموزش دهد که با این اقدام زمینه اشتغال آنها را فراهم می شود.

حمزه کرایلو ادامه داد: این اقدام یکی از مهترین کارهای ما در سالجاری است که با همکاری کمیته امداد، اداره کار، ورزش وجونان، فرمانداران صورت می گیرد. امروزه جایگاه آموزش های فنی و حرفه‌ای بر هیچکس پوشیده نیست.

وی بیان کرد: در سال گذشته  برای ۶۰ هزار نفر آموزش‌ های مهارتی برگزار کردیم که از این تعداد ۳۴ هزار نفر در بخش دولتی و ۲۶ هزار نفر در بخش خصوصی بودند. در سال های اخیر برای صدور مجوزها نیاز به ۶ ماه زمان بود اما اکنون طی چند روزه مجوزهای لازم صادر می‌شود.

وی افزود: تلاش می کنیم که در سالجاری فاز اول مرکز تربیت مربی نی تپه شهرستان خان ببین افتتاح شود. این مرکز در حوزه کشاورزی و دامداری فعالیت خواهد کرد و این پروژه در زمینی به مساحت ۱۲۰ هزار مترمربع احداث خواهد شد.

وی گفت: در سفر اول رئیس جمهور شهید رئیسی به گلستان اعتبار ۳۰ میلیارد تومان و اعتبار ۸ میلیارد تومان مصوبه استانی جهت احداث و تکمیل فاز اول و دوم این پروژه اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: حدود نیمی از جمعیت حدود ۲ میلیون نفری گلستان در روستاهای این استان سکونت دارند و بنا داریم در سال ۱۴۰۳ به سمت آموزش‌های جدید حرکت کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز