خبرگزاری کار ایران

انعقاد تفاهـم نامه سه جانبه هـمکاری شهـرداری شهرهـای یزد، اصفهان و شیراز؛

شخصیت‌های بارز شهری موجب اشتراکات سه شهر تاریخی شده است

شخصیت‌های بارز شهری موجب اشتراکات سه شهر تاریخی شده است
کد خبر : ۱۵۳۸۰۸۰

تفاهـم نامه سه جانبه هـمکاری شهـرداری شهرهـای یزد، اصفهان و شیراز با عنوان «مثلث طلایی گردشگری ایران» امروز پنجشنبه 12 مهرماه منعقد شد و به امضاء شهرداران رسید.

به گزارش ایلنا، موضوعات مهم تفاهم نامه «مثلث طلایی گردشگری ایران» شامل؛ حمایت و اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک با موضوع توسعه گردشگری در راستای اهداف تفاهم‌نامه، استفاده از ظرفیت های بین‌المللی شهرهای عضو تفاهم‌نامه، همکاری و مشارکت در برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی، دعوت از پژوهشگران و دانش‌پژوهان به منظور شرکت در کنفرانس‌ها، گفت‌وگوها و کنگره‌ها و هماهنگی برای بازدیدهای ویژه بین سه شهر، شناسایی منابع انسانی و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری هر سه شهر به منظور بهره گیری در راستای اهداف تفاهم‌نامه، گسترش برنامه‌های فرهنگی و هنری مشترک با موضوع شناساندن هرچه بیشتر مفاخر تاریخی، علمی و فرهنگی هر سه شهر در سطح استانی، ملی و بین‌المللی با رویکرد گردشگری و تلاش برای نمایش ظرفیت های مختلف گردشگری هر سه شهر در سطح استانی، ملی و بین‌المللی با همکاری است.

شهردار اصفهان  در این مراسم  با تاکید بر ویژگی‌های منحصربه‌فرد شهر اصفهان در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی، هنری و صنعتی، این شهر را به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تمدنی و هنری کشور معرفی کرد و خواستار همگرایی و نقش‌آفرینی مثبت در سطح ملی و بین‌المللی شد.

علی قاسم‌زاده با بیان اینکه شخصیت‌های بازر شهری موجب اشتراکات بیشتر این سه شهر تاریخی شده است، گفت: اصفهان شهری چند وجهی با هویت تاریخی است.

شخصیت‌های بارز شهری موجب اشتراکات سه شهر تاریخی شده است

شهردار اصفهان با اشاره به این موضوع که مظاهر تمدنی بسیاری در اصفهان به یادگار مانده است، افزود: اصفهان یکی از شهر‌هایی است که در حوزه‌های هنری نیز صاحب سبک است و 450 اثر صنایع دستی ثبت شده دارد که 250 اثر آن هم‌اینک در اصفهان تولید می‌شود.

قاسم‌زاده با اشاره به وجود 5 هزار هکتار فضای سبز در این شهر، گفت: زیباترین رودخانه آرام منطقه در اصفهان نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه هویت صنعتی اصفهان نیز بر کسی پوشیده نیست و این شهر را در زمره صنعتی‌ترین شهر‌های ایران قرار داده است، ابراز امیدواری کرد که اصفهان به عنوان یک ضلع از این مثلث طلایی، نقش‌افرینی و از ارزش افزوده ناشی از هم‌گرایی تجربه موفقی در سطح ملی و بین‌المللی برای هر سه شهر رقم بزند.

شهردار اصفهان گفت: اصفهان شهری چندوجهی با هویتی تاریخی است که مساحت آن به 24 هزار هکتار می‌رسد و 1900هکتار از آن را بافت تاریخی شامل می‌شود. در این بافت تاریخی 1200 خانه قدیمی و آثار مهمی مانند عمارت عالی‌قاپو و هشت بهشت قرار دارند که نمادهای تمدن و تاریخ این شهر هستند.

وی افزود: اصفهان با بیش از 50هزار سال پیشینه و سه دوره تجربه پایتختی، در بسیاری از حوزه‌های هنری صاحب سبک است. مردم اصفهان با گویشی منحصر به فرد و ذوق فرهنگی، به‌خوبی معرف این هویت غنی هستند.

شهردار اصفهان همچنین درباره مسائل زیست‌محیطی و کمبود آب در اصفهان گفت: با وجود مشکلات کم‌آبی، اصفهان همچنان دارای ۵ هزار هکتار فضای سبز و باغ‌های اکولوژیک است و ما امیدواریم که زاینده‌رود به زودی دوباره جاری شود.

قاسم‌زاده به اهمیت بخش علمی و دانشگاهی اصفهان اشاره کرد و گفت: اصفهان دارای 199مرکز آموزش عالی است که 28مرکز از آنها در رده بهترین‌های کشور قرار دارند و ما از 12ملیت مختلف دانشجو در این شهر پذیرایی می‌کنیم.

وی با اشاره به هویت صنعتی اصفهان، افزود: با وجود آلودگی‌هایی که فولاد مبارکه برای شهر به همراه دارد، این صنعت به اشتغال و توسعه اقتصادی اصفهان کمک شایانی کرده است. وی ادامه داد: امیدواریم این تفاهم‌نامه و همکاری و هم‌افزایی، یتواند تاثیرات مثبتی در سطح ملی و بین‌المللی برای کشور و این سه شهر به ارمغان آورد.

شخصیت‌های بارز شهری موجب اشتراکات سه شهر تاریخی شده است

اقدامات مدیریت شهری با گردشگری تلاقی پیدا کرده است

شهردار یزد نیز در این مراسم با بیان اینکه اقدامات مدیریت شهری با گردشگری تلاقی پیدا کرده است، عنوان کرد: این موضوع برای شهر‌های تاریخی کشور که نگین انگشتری گردشگری کشور نیز محسوب می‌شوند، دو چندان است.

ابوالقاسم محی‌الدینی با اشاره به اینکه مفتخرم از شهر دارالعباده یزد، شهر قنات و قنود و قناعت و شهر میراث جهانی ایران در این جلسه شرکت کنم  در خصوص شیراز گفت: کمتر حوزه و شهری می‌توان یافت که هم صنعت و فرهنگ دارد و هم با زندگی عموم انسان‌ها عجین باشد.

وی با بیان اینکه در عصر حاضر تمام انسان‌های روی زمین را می‌توان به گردشگر بالفعل طبقه بندی کرد، افزود: شهر‌ها در کنار کارکردها، محور گردشگری نیز هستند و هر اتفاقی که در این حوزه رخ می‌دهد از طریق کارگزاران و یا با محوریت شهرداری‌ها را انجام می‌شود.

محی‌الدینی با بیان اینکه سه شهر شیراز، اصفهان و یزد ویترین شهر‌های تاریخی ایران هستند، خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه را چرخه همیاری و یک اکوسیستم همه جانبه می‌دانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیز بیان کرد: شهر تاریخی یزد در قلب مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و به نخستین شهر خشت خام دنیا معروف است.

عزیزالله سیفی ادامه داد: همچینن یزد به عنوان دومین شهر تاریخی دنیا نیز لقب گرفته و در سال 96 ثبت جهانی این شهر انجام شد.رئیس شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه این شهر 742 هکتار بافت ثبت شده ملی دارد، گفت: 200 هکتار از این بافت در سال 96 به ثبت یونسکو رسیده است.

سیفی یادآور شد: شهر تاریخی یزد در سال 2024 به عنوان پایتخت مجمع گفتگو‌های کشور‌های آسیایی انتخاب شده و در این راستا در آبانماه امسال نشستی با 35 نفر از وزاری این کشور‌ها برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز