خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می دهد؛

بهبود بارندگى ها در پاییز امسال نسبت به سال گذشته/ سدهاى استان تکمیل نخواهد شد/ کشاورزان سطح زیر کشت را کاهش دهند

بهبود بارندگى ها در پاییز امسال نسبت به سال گذشته/ سدهاى استان تکمیل نخواهد شد/  کشاورزان سطح زیر کشت را کاهش دهند
کد خبر : ۱۵۳۷۴۴۲

بارش هاى زمستانى نزدیک به نرمال خواهد بود

با شــروع فصل پاییز بررســى مدل هاى پیش بینى از میزان بارش ها در ســطح اســتان فارس و در بخش هاى مختلف ذخایر ســدها، کشــاورزى و مصارف شــرب مطرح مى شــود.

به گزارش ایلنا، درحالى پاییز سال گذشته بارندگى ها در ســطح استان فارس به صفر رسید که پیش بینى بارش ها با شرایط اقتصاد کشــاورزى محور استان، اهمیتى بیش از گذشته خواهد داشت.

در این راستا سیدمحمدجعفرناظم السادات، رئیس مرکزپژوهش هاى علوم جوى و اقیانوسى دانشگاه شیراز در گفت و گو با «ایلنا» با اشاره به اینکه ســال گذشته شــرایط بارندگى ها تقریبا استثنا بود و درحالى که انتظار داشــتیم بارندگى صورت گیرد اما خبرى از بارش نبود؛ گفت: با بررسى هایى که انجام شد، علت این پدیده مشخص و در پیش بینى هاى بعدى ازآن استفاده شد؛براین اساس براى امسال پیش بینى می شود که انتظاربارندگى ها نسبت به سال قبل بیشترباشد اما در عین حال مجموع بارندگى هاى پاییز بیش از نرمال نیست.

بهبود بارندگى ها در پاییز امسال نسبت به سال گذشته/ سدهاى استان تکمیل نخواهد شد/  کشاورزان سطح زیر کشت را کاهش دهند

بهبود بارندگى ها در پاییز امسال نسبت به سال گذشته

ناظم الســادات با اشــاره به اینکه این شــرایط در سراســر اســتان وجــود دارد، عنــوان کرد: امســال بارندگى هاى بهتــرى را در جنوب اســتان نســبت به شــمال و بخش هــاى مرکــزى خواهیم داشــت.

وى افزود: پاییز سال گذشته بارندگى ها صفر بود اما پیش بینى مى شود که پاییزامسال شرایط بارندگى بهتر شود و امید است مقدار بارش ها امسال بیشــتر باشــد، البته که کمتر از میانگین خواهد بود.

رئیس مرکز پژوهش هاى علوم جوى و اقیانوســى دانشــگاه شــیراز گفت: میزان بارش ها در اســتان فارس به نحوى اســت که باید مدیریت مصرف در بخش هاى مختلف صورت گیرد، چرا که حتى در بخش شرب، سدهاى استان تکمیل نخواهد شد.

بارش هاى زمستانى نزدیک به نرمال خواهد بود

رئیس مرکز پژوهش هاى علوم جوى و اقیانوســى دانشــگاه شــیراز گفت: در زمســتان امســال نیز پیش بینى مى شــود در اواخر دى ماه و اواســط اســفندماه بارندگى ها نزدیک به نرمال باشــد، اما در بهار سال آینــده احتمال کاهش بارندگى را داریم.

به گفته وى، در مجموع بارش ها در فارس کمتر از میانگین اســت، اما قســمت جنوب استان بارندگى هاى بهتر خواهد داشــت.

وى ادامه داد: شــرایط پیــش بینى بارندگى ها نشان مى دهد که همچنان باید در مصرف آب صرفه جویى کرده و امسال از نظر بارندگى سالى خشک را در پیش رو داریم، وضعى که در چندسال اخیر نیز شاهد آن بوده ایم.

بهبود بارندگى ها در پاییز امسال نسبت به سال گذشته/ سدهاى استان تکمیل نخواهد شد/  کشاورزان سطح زیر کشت را کاهش دهند

کشاورزان سطح زیر کشت را کاهش دهند

به گفته ناظم السادات در حوزه کشاورزى نیز باید سطح زیر کشت را کاهش داد و بهره وران را مطلع کرد؛ همچنین شرکت هاى بیمه مدیریت داشته باشند که کشاورزان سطح کشت را زیاد نکنند.

رئیس مرکز پژوهش هاى علوم جوى و اقیانوســى دانشــگاه شــیراز با اشــاره به اینکه در حوزه کشــاورزى افزایش بهره ورى در یک بخش به معناى این نیســت که در همه بخش ها افزایش تولید داشــته ایم، عنوان کرد: ممکن اســت در یک محصول افزایش تولید باشــد، اما در مقابل در محصــولات دیگر کاهش داشــته باشــیم؛ در مجموع کشــاورزان نمى توانند تولید بیشــترى داشته باشند و باید براساس مقایسه اى انجام شود که آیا در تولید همه محصولات مشــکلى نداریــم یا اینکه صرفا محصولى خاص به دلیل افزایش بارندگى مقطعى، مى تواند تولید بیشــترى داشــته باشــد.

ناظم الســادات خاطرنشــان کرد: از طرفى با وجود شــرایط منابــع زیــر زمینــى باید در میــزان اســتفاده از منابع آبــى برنامه ریزى دقیقــى داشــته باشــیم و در حــوزه کشــاورزى نیــز ایــن مهــم رعایت شــود.

وى بــا اشــاره بــه اینکه در ایــن خصوص ســازمان بازرســى کل کشــور اعلام کرده اســت کــه قصــد ورود دارد، خاطرنشــان کرد: اگرچــه دیر اســت اما بــا هماهنگى ســاختار اجرایى و ســاختار قضایى، مــى تــوان مدیریــت بهینــه اى داشــت و بهــره بــردارى از آب اصولى باشد.

به گزارش ایلنا؛ در ســال هاى اخیر با کاهش بارندگى ها چالش هاى مختلفى به ویژه در حوزه اقتصاد کشــاورزى محور استان و در برخى از ماه هاى سال در تامین آب شرب ایجاد شده است، موضوعى که اهمیت بارش هاى پاییز و زمستانه را دوچندان مى کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز