خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

توضیح درباره چرایی تشکیل کلاس درس در مدارس با استحکام پایین

توضیح درباره چرایی تشکیل کلاس درس در مدارس با استحکام پایین
کد خبر : ۱۵۳۶۶۲۵

سخنگوی کمیسیون آموزش به وقوع حادثه ریزش سقف در دو مدرسه از آغاز مهر تاکنون واکنش نشان داد و درباره چرایی تشکیل کلاس درس در مدارس با استحکام پایین توضیحاتی ارائه کرد.

«احسان عظیمی راد» سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به وقوع حادثه ریزش سقف در دو مدرسه از آغاز مهر تاکنون گفت: اگر این موضوع به حوزه نوسازی مدارس مربوط باشد و این مدارس در دسته مدارس نیازمند به نوسازی قرار بگیرد، باید در اداره کل نوسازی شهرها و استان‌ها درخصوص ایمنی این مدارس و سنجش استحکام ساختمان آن‌ها بررسی به عمل آید. کمیسیون نیز حتماً به این مسئله خواهد پرداخت و با احضار مسئولان مربوطه وظیفه نظارتی خود را انجام خواهد داد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: ماجرا را بررسی خواهیم کرد و اگر موضوع را دنباله‌دار بدانیم، حتما مسئولان نوسازی را به مجلس دعوت خواهیم کرد.

چرا اجازه تشکیل کلاس درس در مدارس با استحکام پایین داده می‌شود؟

عظیمی راد در پاسخ به این سوال که چرا اجازه تشکیل کلاس درس در مدارس با استحکام پایین داده می‌شود، گفت: اداره کل نوسازی مدارس، بر اساس قوانینی که دارد به ارزیابی مدارس می‌پردازد تا مشخص شود که استحکام ساختمان‌ها در چه حد است. نتایج این ارزیابی تعیین خواهد کرد که آیا کلاس در سال بعد نیز می‌تواند دایر باشد یا خیر؟ البته در این میان اصرار معلمان، آموزش و پرورش و والدین نیز بی‌تأثیر نیست.

نماینده شهر مشهد در مجلس شورای اسلامی درباره علت اصرار والدین به برقراری کلاس‌ها در مدارس فرسوده گفت: در شهر مشهد نیز با چنین مشکلی مواجه بودیم؛ در حاشیه شهر مشهد مدارسی داشتیم که اداره کل نوسازی آن‌ها را از نظر کیفیت نامناسب اعلام کرد، اما والدین تجمع کردند و گفتند امکان تأمین هزینه فرستادن فرزندان خود به مدارس دورتر را ندارند. در جلسه‌ای که با مسئولان نوسازی داشتیم، درخواست کردیم تا هنگام تکمیل نوسازی مدرسه و یا اختصاص فضایی جدید، در صورتی‌ که مدرسه چندان با استانداردهای اداره نوسازی در تعارض نیست یک سال دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد و همین اتفاق هم افتاد. اصرار والدین نیز گاهی آموزش و پرورش را مجبور و مجاب می‌کند. اما قوانین نیز پا برجا هستند و اگر مدرسه‌ای از نظر استحکام ایراد اساسی دارد، اصرار والدین نیز نباید این اجازه را به مسئولان بدهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به این سوال که در اطلاعیه آموزش‌وپرورش استان آذربایجان غربی ریزش سقف یک کلاس درس که منجر به مصدومیت دو دانش آموز شده بود، جزئی توصیف شده بود، با توجه به این موضع‌گیری   استانداردهای حاکم بر تعیین ایمنی مدارس چگونه تعیین می شود، گفت: کمیسیون آموزش در بحث استانداردها دخالت نمی‌کند و وظیفه آن بیشتر نظارت بر فرآیند آموزش و پرورش است. مباحث مربوط به ساختمان مدارس نیز می‌تواند جزئی از این وظیفه باشد و آن هم در قالب نظارت صورت می‌گیرد.

چگونگی صرف بودجه نوسازی مدارس بررسی خواهد شد

عظیمی راد اضافه کرد: کمیسیون آموزش از نظر فنی درباره استانداردها اظهار نظر نمی‌کند، اما می‌تواند هنگام احضار مسئولان نوسازی و شنیدن گزارش آنان از چند کارشناس خبره این حوزه دعوت کند تا نظر فنی خود را به کمیسیون بدهند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه هزینه‌کرد بودجه اختصاص یافته به نوسازی مدارس بیان کرد: تنها ۴ ماه از تشکیل کمیسیون آموزش می‌گذرد. علاوه بر این جلسات کمیسیون پس از تعیین دولت آغاز شده‌اند و عملاً تنها ۲ الی ۳ جلسه تشکیل شده است و هنوز فرصت بررسی آمار اداره کل نوسازی فراهم نشده است اما قطعاً در آینده این اقدام صورت خواهد گرفت و قطعاً کمیسیون فعلی نیز از اداره نوسازی دعوت خواهد کرد تا در مجلس حاضر شود و از اعتبارات خود و نحوه هزینه آن‌ها گزارش دهند.کما اینکه در حوزه مدارس غیرانتفاعی در آینده نزدیک، جلسه‌ای با معاون وزیر خواهیم داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز