خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست رویداد پارس‌آرا:

خلق شخصیت، یک ابزار مفید و موثر در ساحت فرهنگ است

خلق شخصیت، یک ابزار مفید و موثر در ساحت فرهنگ است
کد خبر : ۱۵۰۳۲۳۴

ذهن سیاستگذاران باید درگیر این موضوع باشد که آن‌ چه کودکان و نوجوانان ما به عنوان محصول فرهنگی مصرف می‌کنند چیست و چه نسبتی با پیشینه‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی جامعه داشته و در چه موقعیتی قرار داریم.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی، عاطفه خادمی در دومین جلسه رویداد ارائه شخصیت پارس آرا، با تاکید بر دور اندیشی، بررسی، تحلیل و آسیب شناسی در طراحی شخصیت، تصریح کرد: در جوامع مختلف این اتفاق قدمت دارد، خلق شخصیت به عنوان یک ابزار مفید و موثر در ساحت فرهنگ، همه بار آن چیزی که به عنوان محتوا و معنی باید به نسل جدید منتقل شود را به دوش می‌کشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: توجه به رویداد پارس‌آرا از چند جنبه دارای اهمیت است و یک بخش آن حوزه مصرف فرهنگی کودک و نوجوان به عنوان ظرفیت‌ها و  سرمایه‌های ما و نسل آینده جامعه اسلامی است.

وی با بیان اینکه در حال به سربردن در فقر تولید محتوای فرهنگی و تامین آن‌چیزی که باید در سبد مصرفی قشر کودک و نوجوان قرار داشته باشد هستیم، تصریح کرد: ذهن سیاستگذاران باید درگیر این موضوع باشد که آن‌چیزی که کودکان و نوجوانان ما به عنوان محصول فرهنگی مصرف می‌کنند چیست و چه نسبتی با پیشینه‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی جامعه داشته و در چه موقعیتی قرار داریم.

خادمی ادامه داد: توجه داشتن به این موضوع، ابداع ما نیست بلکه همه‌ی جوامع نسبت به نسل آینده، امتداد حرکت  تاریخی، بقا و ماندگاری خود و براساس توجه به سرمایه‌های انسانی می‌اندیشند و برنامه‌‌ریزی و حرکت می‌کنند.

وی اظهار داشت: توجه به سامان بخشی محتوای تولید شده برای کودک و نوجوان در قالب محصولات فرهنگی قابل استفاده‌ در اوقات فراغت و زیست آنها، به عنوان یک سوال اساسی که مرتبط با حوزه‌ی فرهنگی عمومی است، وجود داشته و دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر اینکه کودک و نوجوان  قشر و نسلی است که در فضای عمومی کشور زیست کرده و فرهنگ عمومی ما را می‌سازند، تصریح کرد: پدر و مادرهای ما، به مجموعه‌ای از ارزش‌ها و هنجارها پایبند بوده که به نسل آینده خود منتقل کرده‌اند و این انتقال ادامه دارد و پایه شکل‌گیری آن‌ها به محصولات فرهنگی مصرف شده در کودکی و نوجوانی باز می‌گردد.

خادمی، موضوع بعدی را فضای تغییر و تحول در عرصه جهانی و در حوزه فضای مجازی عنوان کرد.

وی، حساسیت حوزه‌ی فرهنگ عمومی را چیره شدن دنیای مجاز بر واقعیت دانست و بیان داشت: جوامع برای مصون ماندن در مواجهه با ظرفیت جدید جهانی که در حوزه رسانه‌ در حال شکل‌گیری است باید  بی‌اندیشند، تا در عین بهره‌مندی از ظرفیت آن‌ها، اندوخته‌های تاریخ فرهنگی و اجتماعی خود را حفظ و با خلق جدید در جهان ارائه و عرضه کنند.

خادمی موضوع خاص پارس آرا را شخصیت و خلق شخصیت عنوان و تصریح کرد: اگر با دغدغه نسبت به محتوا، مخاطب، عرصه‌، میدان و ساحتی که در آن  کنشگری می‌کنید پیوند بین آنها برقرار ‌شود، به شخصیت و ضرورت خلق شخصیت در محتوا برای کودک و نوجوان  با ابزار فرهنگ خواهید رسید.

دبیر شورای فرهنگ عمومی، فعال نمودن اتصال بین حوزه فرهنگ، اقتصاد و محتوا را  به واسطه خلق و طرح شخصیت از طریق این رویداد و در یک زنجیره اعلام و خاطرنشان کرد: اقتصاد فرهنگی که بسیار از آن نام برده می‌شود مستلزم توجه عمیق، جلب نظر و توجه متولیان حوزه فرهنگ به این موضوع و مسئله است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز