خبرگزاری کار ایران

تولید و پخش مستند «روایتی از شبیه‌خوانی» در مناطق جنوب فارس

تولید و پخش مستند «روایتی از شبیه‌خوانی» در مناطق جنوب فارس
کد خبر : ۱۵۲۶۵۳۶

باهدف معرفی بیشتر هنرآیینی تعزیه در مناطق جنوب فارس، مستند «روایتی ازشبیه‌خوانی» در لامرد تولید و در روز شهادت حضرت ثامن الحجج علیه السلام از شبکه استانی فارس به سمع و نظر مخاطبان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد، سیدابوالحسن عمرانی نویسنده، تهیه کننده و کارگردان این مستند در گفت و گو با ایلنا باتاکید بر ضرورت معرفی ویژگی‌های شبیه‌خوانی مناطق جنوب فارس گفت: در این مستند ضمن معرفی پیشکسوتان و متصدیان ادوار پیشین آیین شبیه‌خوانی در جنوب فارس، به سرفصل‌های متنوعی از زوایای تعزیه پرداخته شد.

به گفته وی، بررسی پیشینه تاریخی شبیه خوانی درجنوب فارس، موسیقی آوازی و آهنگ و نوای نسخه خوانی، ساختار ادبی اشعار و دیالوگ‌های منظوم تعزیه نامه‌ها برخی از مباحث این مستند تعزیه شناسی بود.

عمرانی درباره پیشینه تاریخی شبیه‌خوانی در مناطق جنوب فارس گفت: براساس اسناد موجود، پیشینه شبیه‌خوانی در منطقه لامرد و توابع به دو دهه پایانی سده سیزدهم باز می‌گردد و تاریخچه قدیمی‌تر از این هنوز بدست نیامده است که در این راستا، اظهارنظرهای غیرمستند باانتساب  پیشینه های 300 و 400 سال و گاه بیشتر از این برای تعزیه این مناطق؛ نه تنها ویژگی منحصربفردی برای آیین شبیه‌خوانی در جنوب فارس اثبات نمی‌کند، بلکه باعث مخدوش شدن اصالت تاریخی تعزیه این منطقه خواهد شد.

این مستندساز و پژوهشگر تعزیه یاداور شد: تعزیه منطقه لامرد و توابع در موسیقی آوازی و آهنگ و نوای نسخه‌خوانی، خود صاحب سبک است و پیشکسوتان تعزیه در ادوار پیشین، ردیف‌های آوازی و گوشه‌های خاصی را برای نسخه‌خوانی ابداع کرده‌اند، از این روی تعزیه این مناطق دارای غنای موسیقایی بوده و نیاز به تقلید از نوای تعزیه‌خوانی مناطق دیگر ندارد. همچنین ضرورتی ندارد که نوای مداحی و روضه‌خوانی و نقالی وغیره به شبیه خوانی‌ها وارد شود.

این مدرس دانشگاه افزود: معرفی فعالیت‌های تعزیه‌پژوهی، از جمله کتاب، مقاله علمی، فیلم مستند و همچنین تبیین فرایند تولیدات رسانه‌ای تعزیه مبتنی بر رابطه تعزیه به عنوان رسانه سنتی موج اول و تلویزیون به عنوان رسانه ارتباط جمعی، برخی دیگر از موضوعات این مستند می‌باشد.

عمرانی اظهار کرد: این مستند باپشتوانه پژوهشی «روایت اول تعزیه در منطقه تراکمه» تولید و پخش و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

این پژوهشگر تاریخ، هنر و رسانه تاکید کرد: تولید مستندهای تعزیه، زوایای مختلفی از فرهنگ و هنر و تاریخ و جغرافیا و آداب و رسوم دینی منطقه لامرد را به تصویر کشیده و مخاطبان را در مناطق مختلف کشور با ویژگی‌های تعزیه اصیل این منطقه آشنا ساخته است.

از این نویسنده و فیلمساز مولف، آثار مختلف تعزیه‌پژوهی چاپ و منتشر و نیز فیلم‌های مستند تعزیه‌شناسی متعددی تولید و پخش شده است.

انتهای پیام/
مرتضی عبداله زاده
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز