خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

دست پیمانکاران شهرداری تهران برای فسخ قرارداد با کارگران باز است/ «تاخیر در پرداخت حقوق» و «مشکلات بیمه‌ای» گلایه بیشتر پاکبانان است

دست پیمانکاران شهرداری تهران برای فسخ قرارداد با کارگران باز است/ «تاخیر در پرداخت حقوق» و «مشکلات بیمه‌ای» گلایه بیشتر پاکبانان است
کد خبر : ۱۵۲۶۸۰۷

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: متاسفانه دست پیمانکاران شهرداری باز است تا قرارداد کارگران را فسخ و همان حقوق بخور و نمیرشان را قطع کنند.

«ناصر امانی» عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که پاکبانان علاوه بر اینکه از حق اضافه کار محروم هستند، در اغلب موارد پیمانکاران به درستی حق بیمه آن‌ها را رد نمی‌کنند، آیا شورای شهر تهران در این زمینه ورود خواهد کرد تا شهرداری تهران نظارت بیشتری بر عملکرد پیمانکاران داشته باشد؟ گفت: یکی از مهمترین وظایف شهرداری هم در حوزه خدمات شهری و هم حوزه سرمایه انسانی  این است که از حق و حقوق کارگران عزیز و زحمتکشی که در قالب پیمانکاری به ویژه در دو حوزه پسماند و فضای سبز شهرداری تهران فعالیت می‌کنند، یعنی هم شهر را تمیز می‌کنند و هم فضای سبز شهرداری را نگهداری می‌کنند، دفاع کند.

وی با اشاره به بازدیدهایی که از محلات مختلف تهران داشته‌ است، گفت: وقتی با این کارگران شهرداری صحبت می‌کنم، اکثر آن‌ها گلایه‌مند هستند که با تاخیر حقوق‌شان پرداخت می‌شود و بعضا بیمه‌شان با مشکل مواجه است. این وظیفه شهرداری تهران است که به طور مرتب نظارت داشته باشد و اگر پیمانکاری تخلف دارد، رسیدگی کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تصریح کرد: البته وقتی پای درد  دل پیمانکاران هم می‌نشینیم، آن‌ها نیز یک سری مطالباتی دارند که درست است یعنی پرداخت‌های شهرداری به پیمانکاران به موقع نیست و با تاخیر انجام می‌شود. پیمانکاران معتقدند که قراردادهایشان حداقلی بسته می‌شود، در حالی که هزینه‌هایی که انجام می‌دهند، بالاتر از مبلغی است که در قرارداد ثبت شده است. در واقع این یک موضوع دو جانبه است که دو طرف ماجرا باید دیده شوند. 

امانی تاکید کرد: به هر حال بین پیمانکاران و کارگران، ما حتما حق را به کارگران می‌دهیم و از حقوق آن‌ها دفاع می‌کنیم. اولویت هم برای ما این است که ابتدا حق و حقوق کارگر پرداخت شود، بعد هزینه‌های پیمانکار.

وی در پاسخ به این سوال که کارگران حوزه پاکبانی می‌گویند، اگر حقوق‌شان دیر پرداخت شود و یا حق بیمه برای‌شان به درستی رد نشود نمی‌توانند اعتراض کنند، چراکه به سرعت کارفرما یک کارگر از اتباع با حقوق کمتر را جایگزین آن‌ها می‌کند، آیا شهرداری با این پیمانکاران برخورد می‌کند؟ گفت: متاسفانه دست پیمانکار باز است تا قرارداد کارگر را فسخ کند و همان حقوق بخور و نمیری که کارگر از محل همین شغل دارد را قطع کند.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: البته ما به عنوان عضو شورا نیز وظیفه داریم که به این موضوع ورود کنیم و ورود هم کرده‌ایم و خواهیم کرد و این فقط وظیفه شهرداری تهران نیست و حتما برای کمیته تشکیلات منابع انسانی شهرداری تهران یک پروسه‌ای را تعریف می‌کنیم که گزارشی را از نحوه پرداخت حقوق و بیمه کارگران شهرداری تهران آماده کرده و به صحن شورا ارائه دهند.

وی درباره اظهارات اخیر مدیرعامل سازمان پسماند مبنی بر استخدام ۵ هزار پاکبان در شهرداری تهران با حقوق بیش از ۱۲ میلیون تومان ادامه داد: ایشان در صحن شورا اعلام کرد که ۵ هزار نیرو می‌توانند جایگزین کنند؛ یعنی ۵ هزار نیروی ایرانی بگیرند و ۵ هزار نفر از اتباع را از چرخه کار خارج کنند.

امانی تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی شهر در حال حاضر موضوع نظافت شهر است و همه اعضای شورا نیز نسبت به این موضوع انتقاد دارند و ما هم راضی نیستیم. قرار است آقای محمدی درباره عملکرد پسماند و نظافت شهر توضیح دهند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز