خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نوسازی مدارس خبر داد:

پیش‌بینی افتتاح ۳ هزار مدرسه در مرحله اول اجرای نهضت عدالت در فضاهای آموزشی

پیش‌بینی افتتاح ۳ هزار مدرسه در مرحله اول اجرای نهضت عدالت در فضاهای آموزشی
کد خبر : ۱۶۲۸۰۲۹

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۷۲۰۰ طرح مدرسه‌سازی مردم‌پایه در دستورکار است، گفت پیش‌بینی می‌شود اول مهر سه هزار مدرسه به بهره‌برداری برسد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حمیدرضا خان‌محمدی در نشست نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی چهارمحال و بختیاری، گفت: در طرح نهضت توسعه عدالت در فضا و تجهیزات بر دو موضوع کیفیت‌بخشی و توسعه فضا و تجهیزات تاکید شده است. با توجه به اجرای نهضت عدالت در فضا و تجهیزات آموزشی در کشور پیش‌بینی می‌شود اول مهر سه هزار مدرسه به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اصل کار تشکیل گروه‌ها و تیم‌های بین بخشی است که چهارمحال و بختیاری در این بخش پیشرو است. در نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی هفت هزار و ۲۰۰ طرح در دستور قرار گرفته که مردم‌پایه است و با مشارکت و همراهی مردم و خیرین اجرا می‌شود.

مشارکت بین‌بخشی و مردمی کلیدی‌ترین اقدام توسعه عدالت در فضاهای آموزشی

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: مشارکت بین‌بخشی و مردمی در اجرای نهضت عدالت در فضاهای آموزشی به عنوان کلیدی‌ترین اقدام است. این استان در زمینه مشارکت بین‌بخشی پیشرو است و هم‌اکنون انسجام بالای بین بخش‌ها، مردم، نهادهای مرتبط برای اجرایی این نهضت شکل گرفته است.

به گفته وی، در دولت وفاق ملی بالاترین مقام اجرایی کشور به موضوع اعتلای آموزش و پرورش و رفع مشکلات این بخش توجه ویژه دارد تا فرزندان در بهترین فضای مدرسه و بالاترین استاندارد درس بخوانند.

وی افزود: رییس‌جمهور برای رسیدن به ایده‌ال‌ها و اجرای نهضت عدالت در فضاهای آموزشی به انسجام بین بخشی تاکید ویژه دارد و این مساله در چهارمحال و بختیاری تبیین و اجرا شده است.

به گفته وی، هم‌اکنون همه ارگان‌ها و نهادها در کنار هم هستند. هسته اصلی این نهضت گروه‌های مردمی و خیران هستند و تاکنون نیز خیران و مردم برای مدرسه‌سازی پای کار بوده‌اند.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: در سال‌گذشته خیرین ۱۱۰ هزار میلیارد ریال تعهد داشتند که پایان سال این میزان به ۱۸۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت. خیران برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام آموزش و پرورش که نزدیک به ۲ دهه نیمه‌تمام مانده بودند مشارکت بالایی داشتند.

ساخت مدرسه در شهرک‌های تازه تاسیس

خان‌محمدی با اشاره به احداث واحدهای مسکن مهر و ملی در برخی مناطق و همچنین حاشیه‌های شهرها و مناطق تازه تاسیس در سطح کشور گفت: احداث مدرسه در شهرک‌های تازه تاسیس در اولویت است.

به گفته وی، گروه‌های مردمی باید در کنار آموزش و پرورش باشند و به اداره مدارس کمک کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور نحوه تامین منابع برای اجرای طرح‌های مختلف به خصوص احداث مدرسه و توسعه و تجهیز مدارس بسیار متفاوت است و باید از همه ظرفیت‌ها از جمله مسوولیت اجتماعی، درآمد شهرداری‌ها، مالیات، کمک خیران در این زمینه استفاده کرد.

خان‌محمدی از معاونت اقتصادی خواست تا با شفاف‌سازی سازوکارهای تأمین مالی، از ظرفیت‌های موجود برای تحقق اهداف نهضت مدرسه‌سازی استفاده کند. در استان چهارمحال و بختیاری معاون اقتصادی استاندار سهم واحدهای صنعتی را مشخص کند و یا از محل مسوولیت اجتماعی استان‌های بزرگ برای کمک به نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استفاده کند.

احداث ۲۰۰ مجتمع از محل مولدسازی تا پایان برنامه هفتم

وی افزود: با توجه به اجرایی شدن بند "د" ماده ۹۲ در زمینه ساخت مجتمع‌های بزرگ مقیاس در استان‌ها، تا پایان برنامه هفتم مکلف هستیم ۲۰۰ مجتمع از محل مولدسازی احداث شود. برای احداث این مجتمع‌ها به یک هکتار زمین نیاز است تا یک مجتمع آموزشی از مقطع پیش دبستانی تا متوسطه احداث شود.

خان محمدی با اشاره به اجرای طرح شهید عجمیان برای شاداب‌سازی و بهسازی مدارس گفت: این طرح در ۳۰ درصد مدارس کشور گسترده شده است.

وی از طرح «سراج» بعنوان یکی از ابتکارات موفق نام برد و افزود: هدف این است که از هر دو یا سه کلاس، حداقل یک کلاس با کمک خیران و اعتبارات دولتی به تجهیزات هوشمند آموزشی مجهز شود.

خان‌محمدی نسبت به وضعیت پروژه‌های منطقه خانمیرزا و فلارد در چهارمحال و بختیاری ابراز نگرانی کرد و گفت: این پروژه‌ها باید دوباره بررسی و بازبینی شود.

وی افزود: در شهرکرد نیز باید از محل مولدسازی مدارس کوچک مقیاس که موجب ایجاد ترافیک شدند و نیز حمایت از اعتبارات ملی برای ساخت مجتمع های بزرگ مقیاس اقدام کنیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همچنین در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اشاره به دوبرابر شدن اعتبارات سازمان نوسازی مدارس در سال جدید، گفت: مجلس نقش مهمی در این زمینه ایفا کرده و حالا نوبت به بانک‌ها و صاحبان صنایع رسیده است تا با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی خود، سهم‌شان را در این مسیر مشخص کنند.

حمیدرضا خان‌محمدی با اشاره به اقدامات گسترده در راستای توسعه عدالت آموزشی، اظهار کرد: در قالب طرح «نهضت توسعه عدالت در فضا و تجهیزات آموزشی»، دو محور اصلی شامل توسعه فضاهای آموزشی و تجهیز مدارس با مشارکت مردم و خیرین دنبال می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: اصل کار در این طرح، تشکیل گروه‌ها و تیم‌های بین‌بخشی است که موجب خرد شدن مسائل و تسهیل در حل آن‌ها می‌شود. تجهیز مدارس به ابزار، میز و صندلی نیز بر پایه مشارکت مردمی دنبال می‌شود.

خان‌محمدی با اشاره به دو برابر شدن اعتبارات سازمان نوسازی مدارس در سال جدید، تأکید کرد: مجلس نقش مهمی در این زمینه ایفا کرده و حالا نوبت به بانک‌ها و صاحبان صنایع رسیده است تا با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی خود، سهم‌شان را در این مسیر مشخص کنند.

وی از  ساماندهی سه هزار مدرسه در مرحله نخست این طرح تا اول مهرماه خبر داد و گفت: با همکاری استان‌ها، روند اجرای طرح سرعت بیشتری خواهد گرفت. ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی نیز بخش مهمی از این برنامه است که تا مهرماه بخش عمده‌ای از آن محقق می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به نقش پررنگ خیرین، تصریح کرد: در سال گذشته خیرین با افزایش حدود ۷۰ درصدی مشارکت در سال ۱۴۰۳  نشان دادند همواره قابل اتکاترین بازوی مدرسه سازی کشور هستند. البته ارزش کار خیرین تنها پول نیست بلکه اراده‌ای پشت آن است که باید به عنوان اصل و محور برنامه‌ها دیده شود. حتی کارگران ساده نیز در کنار سایر خیرین اقدامات قابل‌تقدیری در زمینه مدرسه‌سازی انجام داده‌اند و این تلاش‌ها شایسته قدردانی است.

۱۰۰ هزار کلاس درس در سراسر کشور مورد مرمت، بهسازی، تعمیر و شاداب‌سازی قرار خواهند گرفت

وی همچنین به اجرای طرح «شهید عجمیان» اشاره کرد و افزود: امسال نیز مانند سال گذشته، ۱۰۰ هزار کلاس درس در سراسر کشور مورد مرمت، بهسازی، تعمیر و شاداب‌سازی قرار خواهند گرفت. در این بخش نیز هزینه‌ها بیشتر شامل مصالح، رنگ و ... است که با مشارکت مردم و معلمان تأمین می‌شود.

هیچ بخاری غیر استانداردی در مدارس کشور وجود ندارد

خان‌محمدی با اشاره به استانداردسازی وسایل گرمایشی مدارس گفت: در سال گذشته ۱۹ هزار کلاس درس استانداردسازی شد و در صورت نیاز به استفاده از سیستم گرمایش مرکزی، آمادگی لازم وجود دارد. در حال حاضر، هیچ بخاری غیر استانداردی در مدارس کشور وجود ندارد. دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیز برای ادامه این برنامه‌ها در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز