خبرگزاری کار ایران

تشکل‌ها؛ چالش‌های گردشگری کشور را با دو وزیر پیشین و جدید میراث‌فرهنگی در میان گذاشتند: به یک ژنرال نیاز داریم

تشکل‌ها؛ چالش‌های گردشگری کشور را با دو وزیر پیشین و جدید میراث‌فرهنگی در میان گذاشتند: به یک ژنرال نیاز داریم
کد خبر : ۱۵۲۶۹۹۷

نشست مجمع تشکل‌های ملی و استانی گردشگری کشور با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و جمع کثیری از فعالان گردشگری همزمان با بدرقه عزت‌الله ضرغامی برگزار شد. در این نشست، اعضای تشکل‌های ملی گردشگری با حضور وزیر پیشین میراث‌فرهنگی و سیدرضا صالحی امیری وزیر جدید میراث‌فرهنگی به طرح مسائل کلان گردشگری پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست مجمع تشکل‌های ملی و استانی گردشگری کشور با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث‌فرهنگی، سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر پیشین، تعدادی از نمایندگان مجلس، روسای تشکل‌های گردشگری و جمع کثیری از فعالان صنعت‌ گردشگری کشور با هدف طرح و بررسی مسائل کلان صنعت گردشگری همزمان با آیین نکوداشت عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشین میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

«حرمت‌الله رفیعی» رئیس مجمع‌ملی تشکل‌های ملی و استانی گردشگری کشور در این نشست هم‌اندیشی همراهی و همکاری دو بخش دولتی و خصوصی را اتفاقی مهم عنوان کرد و گفت: مجموعه دولت و بخش خصوصی همانند دو بال یک پرنده هستند. هر گاه این دوبال با یکدیگر همراه شوند قطعا اتفاقات بسیار بزرگی در صنعت‌گردشگری ایران رخ خواهد داد و اگر این دوبال مسیر همسویی نداشته‌ باشند بدون شک صنعت‌گردشگری ایران را به‌جایی نمی‌برد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران که میزبانی این نشست را برعهده داشت، برگزاری آیین نکوداشت وزیر پیشین میراث‌فرهنگی را با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر جدید میراث‌فرهنگی و جمع کثیری از فعالان گردشگری یک فرصت دانست.

او تاکید کرد: زمانی که یک وزیر خداحافظی می‌کند و فعالان گردشگری با همراهی وزیر جدید میراث‌فرهنگی آئین نکوداشت برگزار می‌کنند نشان از یک وفاق و همدلی دارد در میان بخش خصوصی و دولتی دارد که این وفاق می‌تواند موانع بسیاری را پیش پای صنعت گردشگری ایران بردارد و گام‌های محکمی در جهت پیشبرد اهداف کلان گردشگری برداشته شود.  

تشکل‌ها؛ چالش‌های گردشگری کشور را با دو وزیر پیشین و جدید میراث‌فرهنگی در میان گذاشتند: به یک ژنرال نیاز داریم

در این نشست اما روسای تشکل‌های ملی گردشگری کشور با تقدیر از زحمات عزت‌الله ضرغامی به بیان مشکلات موجود در صنعت گردشگری ایران پرداختند و از سیدرضا صالحی امیری وزیر جدید میراث‌فرهنگی و تعدادی از نمایندگان مجلس که در این نشست حاضر بودند، خواهان همکاری‌های بیشتر در زمینه رفع مشکلات گردشگری در سطح کلان کشور شدند.

سفرای ایران در خارج از کشور فعال شوند

«مصطفی شفیعی شکیب» رئیس جامعه تورگردانان کشور با بیان اینکه زمانی‌که کرونا در دنیا فراگیر شد و گردشگری ایران تحت‌تاثیر این ویروس زمینگیر شد، دولت سیزدهم و وزیر پیشین میراث‌فرهنگی به یاری صنعت گردشگری کشور آمدند و و با لغو روادید که نخستین خواسته جامعه تورگردانان کشور از دولت بود، کمک شایانی به صنعت گردشگری کشور کرد.

او گفت: در دولت سیزدهم شرایطی فراهم شد تا ایران در نمایشگاه‌های خارج از ایران که به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه منزوی شده بود، حضور پیدا کند. برگزاری رودشوهای گردشگری سبب شد تا ایران در بازارهایی حضور داشته باشیم که پیش از آن کمتر توانسته‌ بود ورود پیدا کند.

آنطور که رئیس جامعه تورگردانان کشور می‌گوید: درحال‌حاضر با توجه به ایران‌هراسی که در دنیا نسبت به کشور ما حاکم شده است امید می‌رود که رئیس جمهور دولت چهاردهم و وزیر جدید میراث‌فرهنگی با اراده قوی این بستر را فراهم کند تا گردشگری ایران به معنای واقعی کلمه رشد کند.

شکیب همچنین با طرح پیشنهاد فعالیت گسترده سفرای ایران در خارج از کشور ادامه داد: طی جلساتی که با وزرا و نمایندگان مجلس داشتیم، پیشنهاد دادیم تا سفرای ایران در دیگر کشور‌ها در زمینه گردشگری فعال‌تر شوند و بر امن بودن ایران تاکید کنند.

همچنین «داود فرزانه» نایب رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران با بیان اینکه بسیار خوشحالیم که فضای مطلوبی بین دولت و بخش خصوصی ایجاد شده و همراهی بخش خصوصی و دولت به گونه‌ای بوده که هم‌اکنون با خداحافظی آقای ضرغامی از وزارت میراث‌فرهنگی، فعالان بخش خصوصی به همراه نمایندگان دولتی گرد یک میز جمع شدیم و آیین تکریم ایشان را برگزار کردیم. اتفاقی که نشان از عملکرد مثبت وزیر پیشین میراث‌فرهنگی دارد.

او گفت: همچنین برای وزیر جدید آرزوی توفیق و موفقیت داریم چراکه قدم در راه سختی گذاشته‌اند به خصوص که وزارت میراث‌فرهنگی سه بخش جداگانه و مستقل دارد و هر بخش دنیای پیچیده و جداگانه‌ای دارد.

تشکل‌ها؛ چالش‌های گردشگری کشور را با دو وزیر پیشین و جدید میراث‌فرهنگی در میان گذاشتند: به یک ژنرال نیاز داریم

آموزش و ظرفیت‌سازی در اولویت دولت نیست، نگاه امنیتی حذف شود

«نیما آذری» رئیس انجمن موسسات آموزش گردشگری کشور نیز در این مراسم با خطاب قرار دادن وزیر جدید و وزیر پیشین میراث‌فرهنگی به اهمیت آموزش گردشگری در کشور اشاره کرد و افزود: تمام افرادی که در این نشست گردهم آمده‌اند در کلام به آموزش گردشگری اهمیت می‌دهند، اما شاید هر کدام از ما زمانی که مسئولیت و مقامی پیدا کنیم ممکن است با تغییر این نگاه مواجه شویم.

او گفت: اینکه از بیرون و درون مسئولیت‌ها چگونه به موضوع آموزش گردشگری نگاه کنیم، بسیار اهمیت دارد.

آذری همچنین به نقش آموزش و ظرفیت‌سازی اشاره کرد و ادامه داد:آموزش و ظرفیت‌سازی دو رکن اساسی در پیشبرد اهداف گردشگری کشور به شمار می‌روند. هر کدام از ما با هر مقام و منصب و دانشی مدیون نقش آموزش هستیم. اما متاسفانه در نگاه مدیران و مسئولان کشور آموزش هیچگاه اولویت نبوده این درحالی است که همواره گفته‌ایم که گردشگری یک صنعت پیشران است اما متاسفانه هیچ نگاه پیشرانی در این صنعت نداریم. چراکه وقتی از نگاه پیشران صنعت گردشگری حرف می‌زنیم یعنی این حوزه باید از قوانین حمایتی خاص نیز برخوردار باشد اما  در مجلس همان قوانین که در بخش‌های دیگر تصویب شده در گردشگری هم مصوب شده است.

او با خطاب قراردادن سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور خواستار آن شد تا با تکیه بر نگاه پیشران به صنعت گردشگری، تعاملات وزارتخانه را در مجلس جدی تر پیگیری کند تا صنعت گردشگری ایران برخوردار از قوانین پیشران باشد.

او گفت: صنعت گردشگری ایران صرفا هتلداری و آژانس‌داری نیست ما بخش ظرفیت‌سازی داریم چرا نگاه ما به گردشگری تا این حد سنگین است؟ صنعت گردشگری یک صنعت فانتزی است در این صنعت ایده، خلاقیت نقش به‌سزایی دارد و چرا این ایده‌ها و خلاقیت‌ها در پس پرده صنعت گردشگری سرپوش گذاشته می‌شود؟

آذری همچنین حذف نگاه امنیتی به صنعت گردشگری را یکی از اولویت‌های این صنعت عنوان کرد و گفت: ما تشکل‌های گردشگری کشور از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس تقاضا داریم که نگاه امنیتی به صنعت گردشگری را حل کنند و ارتباط‌های بین‌المللی از سر گرفته شود. در بحث آموزش انواع سمینارهای بین المللی در دنیا برگزار می‌شود که جای ایران به‌دلیل همین نگاه امنیتی و هراس آمیز همیشه خالی است.

«سید عزت الله ضرغامی» وزیر پیشین میراث‌فرهنگی نیز با تایید صبحت‌های نیما آذری رئیس انجمن موسسات آموزش گردشگری کشور، سیدرضا صالحی امیری را خطاب قرار داد و افزود: متاسفانه ما در حوزه آموزش کم‌کاری و کاستی داشتیم خواهش داریم کم کاری ما را حضرتعالی جبران کنید و توجه بیشتری نسبت به آموزش صنعت گردشگری داشته باشید.

سایه سنگین بخش خصولتی را از سر گردشگری کم کنید

«حسین نکونام» رئیس هیأت مدیره جامعه گردشگری سلامت ایران نیز در ادامه این نشست افزود: در دوره ای که بخش خصوصی از ایران هراسی گلایه داشت آقای ضرغامی پشت بخش خصوصی ایستاد و با حمایت‌های خود باعث شد تا بخش خصوصی جای نفس کشیدن داشته باشد.

او گفت: چالش‌ها و دخالت‌های بخش خصولتی یکی از مواردی است که امیدواریم با درایت و حمایت وزیر جدید حل شود.

نکونام افزود: لغو روادید یکی از اتفاقات مهم دولت سیزدهم بود درحال‌حاضر ما در حوزه روادید در گردشگری سلامت مشکلاتی داریم. چالش ویزا در کشورهای افغانستان و پاکستان یکی از چالش‌هایی است که لازم است با درایت آقای صالحی امیری مرتفع شود.

رئیس هیأت مدیره جامعه گردشگری سلامت ایران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا کرد که حمایت‌های خود را از صنعت‌ گردشگری از حالت شعار خارج کنید و به واقعیت برسانند

او گفت: متاسفانه در مجلس یک کمیسیون گردشگری وجود ندارد و  همه جا کمیسیون فرهنگی سایه انداخته است درحالی که ما صنعت گردشگری هستیم. امیدواریم در دولت جدید گام جدی در جهت ایجاد کمیسیون گردشگری برداشته شود تا از این طریق صنعت گردشگری  زیرمجموعه کمیسیون‌های اقتصادی قرار بگیرد.

او گفت: در شرایط تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی ما باید در حوزه اقتصادی فعالیت‌های گسترده انجام دهیم.

«یاور عبیری» رئیس جامعه اقامتگاه‌های بومگردی ایران نیز به نمایندگی از 3 هزار و 500 خانه بوم گردی از وزیر پیشین میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تقدیر کرد و گفت: آقای ضرغامی در سفرهای استانی شاید بیش از 60 درصد از بوم‌گردی‌های ایران بازدید کردند و حتی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی جلسات استانی را برگزار کردند اتفاقی که سبب شد وجهه بوم‌گردی‌ها ارتقاء‌ پیدا کند.

او گفت: از وزیر جدید میراث‌فرهنگی انتظار می‌رود تا در سفرهای استانی از بوم‌گردی‌ها بازدید کنند چراکه این وظیفه مسئولان دولتی و خصوصی است که بوم گردی‌‌ها را به دنیا معرفی کنند. مسئولان دولتی با اسکان  در خانه‌های بوم‌گردی که نماد ایران است به درستی می‌توانند فرهنگ، بوم و سنت ایران را معرفی ‌کنند.

عبیری افزود: وزارتخانه میراث‌فرهنگی سه عنوان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارد و شما فقط در خانه‌های بوم‌گردی می‌توانید این سه عنوان را  پیدا کنید.

صدور مجوز مجتمع‌های بین راهی گردشگری از وزارت راه اخذ شود

«محمد گنج خانلو» رئیس انجمن مجتمع‌های بین‌راهی گردشگری اما به ساماندهی سرویس‌های بهداشتی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: در دولت سیزدهم و مدیریت آقای ضرغامی ساماندهی سرویس‌های بهداشتی بین راهی کشور یک اتفاق بزرگ و حرکت رو به جلویی بود که در این زمینه با دولت و مجلس جلساتی را برگزار کردیم و پیشنهاداتی داده شد تا با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران در نقاط دوردست و مرزی به خدمات گردشگری و ایجاد سرویس‌های بهداشتی بپردازند.

او گفت: ما در این حوزه دو متولی داریم که متاسفانه ماده ای که مجلس در سال 77 تصویب کرد، باعث شد محور صدور مجوز مجتمع‌های بین راهی با راهداری باشد درحالی که فعالیت ما گردشگری است. خوشبختانه با جلساتی که برگزار شده در شرح وظایف وزارت میراث‌فرهنگی گنجانده شده اما صدور مجوز مجتمع‌های بین‌راهی گردشگری باید با مجوز گردشگری باشد و از نمایندگان مجلس تقاضا داریم در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند تا بندهای صدور مجوز مجتمع‌های گردشگری بین راهی با گردشگری باشد.

«محسن‌ حاجی سعید» رئیس جامعه تورگردانان کشور، با بیان اینکه فعالان گردشگری بسیار ناراحت هستند که دولت سیزدهم زودتر از موعد به پایان رسید چراکه احساس آنها این بود که یک پدر بالای سر آنهاست.

او افزود: دولت سیزدهم یک ژنرال را برای وزارت میراث‌فرهنگی انتخاب کرد که ما فعالان بخش خصوصی گردشگری از رفتن آقای ضرغامی متاثر هستیم و از سویی نیز خوشحال هستیم چراکه در نامه‌ای که به رئیس جمهور دولت چهاردهم نوشتیم و از اهمیت وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفتیم تاکید کردیم که یک ژنرال را برای این وزارتخانه انتخاب کند نه یک سرباز صفر! خوشبختانه رئیس دولت چهاردهم با انتصاب آقای صالحی امیری خیال فعالان بخش خصوصی گردشگری را راحت کرد.

او گفت: تمام جمعی که در این نشست حضور دارند بر این امر واقف هستند که در دوره مدیریت آقای ضرغامی چه اتفاقات مثبتی در حوزه بیمه راهنمایان گردشگری رخ داد. آقای ضرغامی نقش یک پدر را برای راهنمایان داشت از تاکید بر روایتگری و اهمیت آن گرفته تا دستور ویژه رئیس جمهور شهید برای بیمه راهنمایان گردشگری. هر چند که سکته ای در آن اتفاق افتاد اما خوشبختانه امسال دوباره این موضوع پیگیری شد. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز