خبرگزاری کار ایران

نویسنده مصری در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

صهیونیست‌ها با نتانیاهو بیگانه شده‌اند/ اسرائیل بیش از حماس به آتش‌بس نیاز دارد

صهیونیست‌ها با نتانیاهو بیگانه شده‌اند/ اسرائیل بیش از حماس به آتش‌بس نیاز دارد
کد خبر : ۱۵۲۷۲۳۹

باید این نکته را مد نظر داشت که تحلیل شخصی نتانیاهو در مورد جنگ غزه، فاصله زیادی با واقعیت‌های میدانی این جنگ دارد. در شرایطی که نتانیاهو بر طبل جنگ غزه و ادامه دادن به آن می‌کوبد، سازمان‌های اطلاعاتی اصلی این رژیم که ۴ نهاد عمده اطلاعاتی هستند، به صراحت و با اجماع نظر تاکید دارند که تاکیدات نتانیاهو بر ماندن در محور فیلادلفیا و مناطق مرزی نوار غزه با مصر اشتباه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اراضی اشغالی بار دیگر و در پی کشف اجساد ۶ اسیر صهیونیست در نوار غزه، در تنش و التهاب فراگیر فرو رفته است. در این راستا، طیف‌های قابل توجهی از ساکنان فلسطین اشغالی تاکید دارند که جنگ غزه هر چه سریعتر باید خاتمه یابد و زمینه برای مبادله اسرا با جنبش حماس فراهم شود. با این همه، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در مسیری معکوس حرکت می‌کند و همچنان بر طبل جنگ‌طلبی می‌کوبد.

موضوعی که به یک بحران بزرگ در عمق اراضی اشغالی تبدیل شده و سبب گشته تا برخی از چهره‌های سرشناس سیاسی و نظامی در فلسطین اشغالی تهدید کنند که روند کنونی می‌تواند به فروپاشی قطعی اسرائیل منجر شود. به عنوان مثال، یائیر لاپید رهبر جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به صراحت تاکید کرده که تنها مساله مهم برای نتانیاهو کسب رضایت افراط گرایانِ حاضر در دولتش است، و یا ژنرال اسرائیلی اسحاق بریک گفته است که وضعیت بحرانی کنونی تنها یک گزینه را به ذهن متبادر می‌کند و آن این است که اسرائیل بیش از حماس به آتش‌بس در جنگ غزه نیاز دارد.

صهیونیست‌ها با نتانیاهو بیگانه شده‌اند/ اسرائیل بیش از حماس به آتش‌بس نیاز دارد

از این رو، ایلنا در گفتگو با «امیره ابوالفتوح» نویسنده و تحلیلگر مصری حوزه سیاست بین الملل، به واکاوی چند سوال مهم و محوری با محوریت تحولات مذکور پرداخته است. مشروح گفتگو با امیره ابوالفتوح را در ادامه مطالعه می‌کنید.

به تازگی شاهد اوج گیری اعتراضات و اعتصابات گسترده در بخش‌های مختلف اراضی اشغالی با محوریت تشدید فشارها به دولت نتانیاهو جهت خاتمه دادن به جنگ غزه و مبادله اسرا با جنبش حماس بوده و هستیم. تحلیل شما از این رویداد چیست؟

پس از پیدا شدن اجساد ۶ اسیر صهیونیست در نوار غزه که در نتیجه بمباران‌های ارتش رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه کشته شدند، سیل قابل توجهی از اعتراضات علیه دولت نتانیاهو در فلسطین اشغالی به راه افتاده است. از همان نحستین روزهای آغاز جنگ غزه تاکنون که بیش از ۱۰ ماه از این جنگ می‌گذرد، بسیاری از تحلیلگران و افکار عمومی در اراضی اشغالی این دیدگاه را مطرح می‌کردند که جان اسرای اسرائیلی به هیچ عنوان برای نتانیاهو و دولتش مهم نیست.

با این حال، در برهه زمانی کنونی، کشته شدن ۶ اسیر صهیونیست در شرایطی صورت گرفته که شاهد اوج گیری حجم قابل توجهی از بحران‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین المللی علیه رژیم صهیونیستی هستیم. موضوعی که سبب شده تا برخی از تحلیلگران و رسانه‌های اسرائیلی به این مساله اشاره داشته باشند که بعید است اسرائیل به دوره قبل از انتشار خبر کشته شدن اسرای مذکور بازگردد. جامعه صهیونیست‌ها اکنون بیش از هر زمان دیگری نتانیاهو و متحدان افراطی‌اش را بی‌تفاوت نسبت به سرنوشت اسرای اسرائیلی می‌بیند و همین مساله شکاف‌های اجتماعی و سیاسی در اراضی اشغالی را روز به روز گسترده‌تر می‌کند.

موضوعی که عینی‌ترین نمود خود را در قالب برگزاری اعتراضات نیم میلیون نفری در اراضی اشغالی و یا اعتصاب کارکنان بخش‌های مختلف اقتصادِ صهیونیست‌ها به نمایش گذاشته است. به نظر می‌رسد افکارعمومی صهیونیست‌ها بیش از هر زمان دیگری به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نتانیاهو، اسرای اسرائیلی در کنترل حماس را به مثابه مشکلی می‌بیند که به جای حل کردن آن و آزادسازی این اسرا از رهگذر یک توافق با حماس، به دنبال حذف کردنشان است. همین موضوع و رویکرد بوده که اراضی اشغالی را به نقطه افنجار رسانده است.

اخیرا نتانیاهو در سخنرانی از تداوم جنگ در غزه سخن گفته است. این در حالی است که شرایط میدانی به نفع رژیم اشغالگر قدس نیست. این تناقض چه معنایی دارد؟

در این رابطه باید این نکته را مد نظر داشت که تحلیل شخصی نتانیاهو در مورد جنگ غزه، فاصله زیادی با واقعیت‌های میدانی این جنگ دارد. در شرایطی که نتانیاهو بر طبل جنگ غزه و ادامه دادن به آن می‌کوبد، سازمان‌های اطلاعاتی اصلی این رژیم که ۴ نهاد عمده اطلاعاتی هستند، به صراحت و با اجماع نظر تاکید دارند که مثلا تاکیدات نتانیاهو بر ماندن در محور فیلادلفیا و مناطق مرزی نوار غزه با مصر اشتباه است.

به بیان ساده‌تر، جنس نگاه و رویکرد نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، و شخصِ نخست وزیر صهیونیست‌ها به جنگ غزه کاملا متفاوت است. معادله‌ای که سبب می‌شود بسیاری این گزاره را مطرح کنند که نتانیاهو نه برای رژیم اشغالگر قدس بلکه برای خود می‌جنگد. او نمی‌خواهد جنگ غزه با وضعیت کنونی خاتمه یابد. موضوعی که اگر محقق شود یک شکست بزرگ برای صهیونیست‌ها است.

به تازگی اخباری دال بر احیا شماری از گردان‌های حماس در شمال نوار غزه به گوش رسیده است. این موضوع چه پیامی دارد؟

توجه داشته باشیم که جریان مقاومت فلسطین در طی سال‌ها حضور در نوار غزه و نبرد با رژیم اشغالگر قدس، آمادگی‌های جدی و گسترده‌ای را در خود ایجاد کرده است. اینطور نبوده که جریان مقاومت از گسیل شدن نیروهای ارتش اسرائیل به نوار غزه شوکه و یا غافلگیر شده باشد. مقاومت فلسطین همواره تاکتیک‌های جنگی و نظامی خود را برای مقابله با دشمن صهیونیست به روز کرده و آمادگی‌های لازم را برای خود ایجاد کرده است.

درست به همین دلیل است که بسیاری از تحلیلگران نظامی اسرائیل به صراحت تاکید دارند که نَه ساختار نظامی حماس نابود شده و نه شبکه پیچیده تونل‌های زیرزمینی این جنبش از بین رفته است. از این رو، اصلی‌ترین پیام انتشار خبر اخیر رسانه‌های غربی مبنی بر احیا حماس در مناطق شمالی نوار غزه این است که ضربات سنگین‌تری علیه اشغالگران اسرائیلی در راه است و صهیونیست‌ها قادر به کسب پیروزی در نوار غزه نیستند و هر چه در این منطقه بیشتر می‌مانند، آنگونه که رئیس رژیم اشغالگر قدس به تازگی عنوان کرده، این مساله صرفا موجب می‌شود تا نظامیان بیشتری از اسرائیل کشته شوند.

از این رو، خبری که پیشتر به آن اشاره کردید بار دیگر این مساله که حماس و جریان مقاومت فلسطین شکست‌ناپذیر هستند و اسرائیل نمی‌تواند آن‌ها را که مبتنی بر ایده مقاومت مشروع علیه اشغالگران هستند را نابود سازد، مورد تاکید قرار می‌دهد.

دلیل اصلی لجبازی‌های نتانیاهو در مدیریت جنگ غزه چیست؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است که وی می‌خواهد خود را در قدرت حفظ کند با این حال، مساله اصلی این است که او فضای بازی چندانی هم ندارد. افرادی نظیر بزالل اسموتریچ و یا ایتامار بن گویر که از اعضای افراطی کابنیه نتانیاهو هستند هر هفته مدام تاکید می‌کنند که اگر نتانیاهو به آتش بس در جنگ غزه تن بدهد، آن‌ها از دولت ائتلافی وی خارج خواهند شد و زمینه را برای فروپاشی این دولت فراهم خواهند کرد.

این نقطه وحشت اصلی نتانیاهو است زیرا تاریخ رژیم اشغالگر قدس نشان داده که خیلی زود نتانیاهو به دلیل ناکارآمدی و بی‌کفایتی در جنگ غزه محاکمه خواهد شد و سناریوهای تاریکی انتظار او را می‌کشند. از این رو، نتانیاهو دست به هر کاری می‌زند تا شاید از تحقق این مساله علیه خود جلوگیری کند. با این حال، مساله اصلی این است که هر چه به جلو حرکت می‌کنیم، وضعیت برای او سیاه‌تر و بدتر می‌شود که بهتر نمی‌شود. مساله‌ای که روز به روز بر شدت تنفر از نتانیاهو در عمق اراضی اشغالی می‌افزاید و موقعیت ضعیف وی را برجسته‌سازی می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز