خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

مازندران در چند قدمی اوج پنبه کاری/ فراهم نبودن زیرساخت ها و مکانیزاسیون مهمترین چالش طلای سفید

مازندران در چند قدمی اوج پنبه کاری/ فراهم نبودن زیرساخت ها و مکانیزاسیون مهمترین چالش طلای سفید
کد خبر : ۱۲۹۷۱۶۰

کارشناس کشت پنبه جهاد کشاورزی مازندران گفت: اجرای برنامه خودکفایی پنبه در استان‌مازندران همچون سراسر کشور با قوت در دستور کار است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در سال‌های گذشته، سیر نزولی تولید پنبه متوقف شده است.

سحر انصاری در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: براساس برنامه 10 ساله وزارت جهاد کشاورزی  رسیدن به خودکفایی در تولید پنبه، از سال 1399 کلید خورده  و برنامه خودکفایی پنبه در مازندران براساس این برنامه تا سال ۱۴۰۳ کشت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار پنبه است.

وی افزود: روند تولید این محصول مهم از سال ۹۵ در استان‌ مازندران روند صعودی داشته است و از کشت ۳۶۵ هکتار در سال ۹۵ امسال به یک‌هزار و ۱۸۱ هکتار رسیده‌ایم و چند قدمی تا رسیدن به برنامه پیش‌بینی شده کشت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار پنبه در مازندران فاصله داریم.

در دولت سیزدهم چشم‌انداز خودکفایی در تولید پنبه به عنوان  اولویت‌ مهم به طور گسترده‌ آغاز شده و استان مازندران در سال جاری با کشت یک هزار و ۱۸۱ هکتار کشت پنبه که ۹۵ درصد این کشت در بهشهر و روستای قره تپه اجرایی  شد،  تلاش دارد تا در این بخش پیشتاز باشد و به رشد قابل توجهی در کشت پنبه برسد.

به گفته این کارشناس پنبه مازندران، با توجه به اینکه بهشهر، گلوگاه و ساری مهمترین شهرهای زیر کشت پنبه در سال‌های گذشته بودند، خاطر نشان کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده و رسیدن به خودکفایی اکنون شهرهای نکا، میاندورود و جویبار هم به عنوان پایلوت کشت پنبه معرفی شدند تا با توجه به وجود پتانسیل در تولید پنبه، شاهد رونق تولید و کاهش واردات باشیم.

انصاری گفت: با توجه به اینکه در روزها و سال‌های اوج پنبه کاری در مازندران قرار داریم، متاسفانه وجود برخی مشکلات ومعضلات همچنان گریبانگیر کشاورزان‌ ما است و نبود مکانیزاسیون‌ مناسب، وجود دستگاه‌های قدیمی و نبود ردیف کار مناسب، تجهیزات‌ مناسب آبرسانی و آب و خاک و... از مشکلات کشاورزان‌ ما است و این در حالی است که در برداشت هم فاقد دستگاه مناسب برداشت هستیم.

وی افزود: برداشت پنبه همچون همه دهه‌های گذشته  دستی انجام‌ می‌شود و کشاورزان پنبه کار برای رسیدن به اوج پنبه‌کاری و خودکفایی در این بخش نیازمند کمک بلاعوض، بودجه‌های مناسب، بسته‌های تشویقی و در مجموع بسته های حمایتی مناسب هستیم تا به رونق پنبه کاری امیدوار شویم.

انصاری با تاکید بر تلاش همه جانبه دولت و کشاورزان بر افزایش کشت و تولید پنبه، یادآور شد: مهمترین راهکار برای حمایت از تولید داخلی پنبه، در کنار بسته‌های تشویقی و کمک‌های بلاعوض و نوسازی مکانیزاسیون، ممنوعیت واردات پنبه است که می‌تواند بهترین راهکار برای حمایت از کشاورزان‌پنبه کار باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز