خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

تجربه خوب سال‌های ۹۲ تا ۹۶ دولت یازدهم در دولت چهاردهم تکرار شود/ اینکه نفت را ارزان می فروشیم و کالای گران وارد می کنیم محصول سیاست خارجی غلط بوده است

تجربه خوب سال‌های ۹۲ تا ۹۶ دولت یازدهم در دولت چهاردهم تکرار شود/ اینکه نفت را ارزان می فروشیم و کالای گران وارد می کنیم محصول سیاست خارجی غلط بوده است
کد خبر : ۱۵۰۶۳۰۴

نماینده ادوار مجلس گفت: یکی از مشکلات ما در سال‌های گذشته این بود که سیاست به اقتصاد یارانه نداده بلکه این اقتصاد است که به سیاست یارانه داده است.

هادی حق شناس نماینده ادوار اصلاح طلب مجلس و عضو ستاد مرکزی دکتر پزشکیان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: ما دو مقطع زمانی داریم که یک مقطع زمانی از همین الان شروع شده است و بعد از پیروزی آقای پزشکیان در ۱۶ تیرماه بازار سرمایه یکپارچه سبز پوش شد و نرخ دلار و سکه کاهش پیدا کرد که روند کاهش پیدا کردن برخی از اقلام واقعی اقتصاد مانند سکه و دلار و خودرو که در هنگام نااطمینانی در اقتصاد این بازار ها پناه گاه های سرمایه بودند همچنان ادامه دارد.

نماینده اسبق بندرانزلی در مجلس افزود: افزایش در بخش بورس و بازار سرمایه نشانه های خوبی برای اقتصاد است که بواسطه انتخاب دکتر پزشکیان حاصل شده است. 

وی بیان داشت: به نظر می‌رسد دیگر کسی انتظار نداشته باشد که قیمت مواردی که نام بردیم افزایشی باشد و یا بازار سرمایه کاهشی باشد‌.

استاندار اسبق گلستان تصریح کرد: همه انتظار دارند بازار سرمایه افزایشی باشد و این علامت‌های مثبتی است که بازار نسبت به انتخاب آقای پزشکیان نشان داد.

وی افزود: برای اینکه از وضعیت فعلی به شرایط با ثباتی برسیم ِو زندگی مردم را بهبود ببخشیم و مردم این تغییر را در سفره های خود احساس کنند، بستگی به  ترکیب دولت و بخصوص تیم اقتصادی آن دارد که چه کسانی در رأس بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد قرار گیرند.

حق شناس با بیان اینکه اگر تیمی باشد که بتواند این پیام مثبت و درواقع این نسیم که از ۱۶ تیرماه شروع به وزیدن کرده را به بازار انتقال بدهد‌ می‌تواند منجر به شرایط پایدار و باثبات در اقتصاد ایران شود افزود: به معنای دیگر بازار از شرایط عدم اطمینان خارج شود که مستلزم انتخاب تیم اقتصادی مناسب است تا بتوانیم تجربه خوب سال‌های ۹۲ تا ۹۶ دولت یازدهم را در دولت چهاردهم تکرار کنیم.

وی افزود: الگوهایی که در دنیا مطرح هستند کمی با شرایط اقتصادی ایران فرق دارد‌. کشورهای توسعه یافته زیرساخت‌ها را به اتمام رسانده اند ولی ما هنوز در بحث زیرساخت های آموزش، بهداشت و حتی شبکه آب و برق و گاز دچار مشکل هستیم و می‌توان قاطعانه گفت که قسمت اعظم اقتصاد ایران دولتی، ناکارآمد و کم بهره ور است. 

حق شناس تصریح کرد: دولت باید اقتصاد را به بخش خصوصی یا اصطلاحاً به بخش مردمی واگذار نماید که شامل بخش تعاونی ها و شرکت های خصوصی می شود.

وی ادامه داد: تا زمانیکه دولت یعنی شرکت ها و نهادهای دولتی سهم خود را از اقتصاد کم نکنند‌، مردم و بخش خصوصی سهم شان را در اقتصاد افزایش ندهند نباید انتظار بهبود واقعی و مستمر داشت.

حق شناس با بیان اینکه مدل مناسب این است که سهم دولت در اقتصاد کم، سهم مردم و بخش خصوصی زیاد، مداخله دولت کاهش، ارتباط و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا افزایش و قیمت گذاری دستوری حذف شود‌، افزود: این مدلی است که می‌تواند ما را از شرایط فعلی عبور دهد. 

وی با اشاره به کمبود شدید بازار سرمایه افزود: در برنامه ۵ ساله هفتم توسعه اگر می‌خواهیم رشد اقتصادی ۸درصدی تحقق یابد، باید سالی ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری داشته باشیم که از طریق منابع بانکی، منابع شرکتها یا از طریق فروش نفت قابل تحقق نیست. 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: هم اکنون در میدان های نفتی و گازی دچار مشکلات عدیده ای هستیم چرا که اکثر این میادین در نیمه دوم عمرشان به سر می‌برند، پس ناچاریم از تکنولوژی‌ روز دنیا برای احیای آنها بهره گرفته تا بتوانیم از تکنولوژی‌ و سرمایه روز دنیا استفاده کنیم.

معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزود: یکی از مشکلات ما در سال‌های گذشته این بود که سیاست به اقتصاد یارانه نداده بلکه این اقتصاد است که به سیاست یارانه داده است.

وی افزود: اینکه می‌گوییم تحریم ها را دور میزنیم و یا نفت را با قیمت کم می‌فروشیم یا به دلیل تحریم ها و تنش های منطقه ای کالای خودمان را گران وارد میکنیم، محصول بخشی از سیاست خارجی ما است.

حق شناس گفت: اگر سیاست خارجی ما در خدمت اقتصاد باشد طبیعی است که هزینه اداره کشور کمتر خواهد شد، به عبارت دیگر راهبرد ما در منطقه باید به گونه ای باشد که تجارتمان به روال عادی صورت بگیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز