خبرگزاری کار ایران

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی:

شرایط مرمت و رفع نقاط حادثه‌خیز بازار تاریخی اراک پایدار است

شرایط مرمت و رفع نقاط حادثه‌خیز بازار تاریخی اراک پایدار است
کد خبر : ۱۵۲۵۵۱۲

هدف‌گذاری اعتبارات ۲۰۰ میلیارد ریالی برای بازار اراک

معاون میراث فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه نقاط حادثه‌خیز و اضطراری بازار اراک مرمت شده‌اند، گفت: شرایط بازار تاریخی اراک به لحاظ مرمت و رفع نقاط حادثه‌خیز پایدار است. از سال گذشته تاکنون مرمت اکثر سراهای بازار تاریخی اراک اعم از سرای فدایی، هزاوه‌ای‌ها، نوذری، کتابفروش‌ها، انجام شده و به شرایط پایدار و ایمن رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین محمودی در جمع خبرنگاران استان مرکزی، افزود: در عملیات مرمت، تمامی فضای داخلی سراها و بام‌سازی توسط پیمانکار و با نظارت کارشناسان میراث‌فرهنگی مورد مرمت کامل قرار می‌گیرد. همچنین در حال حاضر عملیات سبک‌سازی بام در سراهای حاج‌باشی و آقایی کلید خورده، خاک‌برداری انجام شده و خاک‌ها در حال انتقال است. همچنین عملیات کاهگل نیز به زودی انجام می‌شود و مرمت فضای سراها نیز پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها یک کارگاه مرمتی در سرای نوذری بازار تاریخی اراک فعال است که عمده عملیات مرمت را انجام می‌دهد و تمام امور مربوط به بام‌سازی و مرمت فضای داخلی این سرا نیز اجرایی شده است. همچنین بام بازار همواره در اولویت مرمت قرار دارد. در این راستا در سال گذشته از محل اعتبارات، بام راسته بازار مرمت شد و همچنین طاق‌های نیازمند تعمیر، نیز رسیدگی شده‌اند.

معاون میراث فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: این موضوع باید مورد توجه ویژه قرار گیرد که اماکن و ابنیه‌‌های تاریخی و سنتی همواره نیازمند رسیدگی و مرمت هستند و ممکن است در لحظه برای هر بخشی مشکلی بروز کند. در این راستا تاکنون نقاط حادثه‌خیز و اضطراری مرمت شده‌اند و تا زمان آغاز بارش‌های فصلی و پاییز تمامی مرمت‌ها خاتمه می‌یابد و در واقع نقطه حادثه‌خیز نخواهیم داشت.

محمودی به انعقاد تفاهم‌نامه بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با شهرداری اراک اشاره داشته و تصریح کرد: پیرو این تفاهم‌نامه، بسیاری از اقدامات بازار تاریخی اراک را بخش شهرداری بافت تاریخی بر عهده می‌گیرد. همچنین در این راستا شهرداری بافت تاریخی نیز قراردادی با پیمانکار منعقد کرده که سرای حاج‌باشی و آقایی بازار را در دستور کار مرمت خود قرار دهد.

وی به هدف‌گذاری اعتبارات 200 میلیارد ریالی برای بازار اراک اشاره کرده و بیان داشت: اعتبارات ابلاغی برای بازار تاریخی اراک در سال جاری 200 میلیارد ریال است که تا این لحظه بالغ بر 30 میلیارد ریال به شیوه مشارکتی از محل اعتبارات ملی و استانی تأمین و هزینه شده است. همچنین شهرداری اراک نیز در تخصیص اعتبارات به بازار اراک تعامل و هم‌افزایی خوبی داشته است.

معاون میراث فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی تأکید کرد: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه این استان به عنوان یکی از متولیان بازار تاریخی اراک در فرایندهای اجرایی مربوط به این بازار، به شیوه مشارکتی همکاری دارد و هیأت امنای بازار نیز کمک می‌کند تا این همراهی بیشتر شود. به صورت کلی وضعیت بازار، سراها و بام با مرمت‌های صورت گرفته در شرایط پایداری قرار دارد.

محمودی به ویژگی‌های بازار اراک به عنوان یک بنای تاریخی و شاکله اصلی تأسیس شهر اراک اشاره کرده و در این رابطه ابراز داشت: بازار تاریخی اراک که سنگ بنای تأسیس شهر اراک را تشکیل داده و نقش اساسی در این خصوص دارد، بافتی سنتی و قدیمی دارد. با توجه مداخلات بالای صورت گرفته در این بنای تاریخی، گاهی ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که به طور قطع با مدیریت به‌هنگام، قابل حل‌وفصل شدن است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز