خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان:

پرداخت بیش از 2 همت تسهیلات تبصره 18 به واحدهای تولیدی همدان

پرداخت بیش از 2 همت تسهیلات تبصره 18 به واحدهای تولیدی همدان
کد خبر : ۱۵۲۵۵۳۰

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان گفت: طی سه سال گذشته حدودا 2 هزار و 100 میلیارد تومان به واحدهای تولیدی فعال و نیمه فعال تسهیلات تبصره 18 پرداخت شده است.

به گزارش ایلنا از همدان، حسن پیمانی صبح امروز در کارگروه تسهیلات تبصره 18 در سالن جلسات اداره اقتصاد و دارایی پیرامون این تسهیلات اظهار کرد: به منظور حمایت از تولید و اشتغال پایدار همچنین رشد تولید ملی از طرق مختلف از جمله افزایش سرمایه‌گذاری، ارتقای بهره‌وری، تکمیل طرح‌های تولیدی نیمه‌تمام و احیای واحدهای تولیدی راکد، بازسازی و نوسازی واحدهای موجود، استفاده از ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های تولیدی و تکمیل زنجیره ارزش تولید، با تأکید بر یکپارچه‌سازی حمایت‌های دولت و بسط عدالت در راستای رشد و پیشرفت استان‌ها و با اولویت طرح‌های تولید دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۴۰۰، سیاست‌گذاری در خصوص نحوه تخصیص تسهیلات تبصره ۱۸ به وزارت اقتصاد واگذار شده است افزود: این وزارتخانه، مسئولیت تخصیص این منابع به دستگاه‌های مختلف، برای اعطای تسهیلات را بر عهده دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان گفت: در سطح استانی نیز دبیری کمیته مذکور با ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استان‌هاست به طوری که همدان تنها دو هفته بعد از ابلاغیه، به تشکیل کمیته استانی تبصره مذکور اقدام کرد.

وی پیرامون فرآیند اجرایی اعطای تسهیلات تبصره ۱۸ تاکید کرد: وزارت اقتصاد به طور مساوی، سهم مشخصی از منابع تبصره ۱۸ را به دستگاه‌های هر استان اختصاص می‌دهد، دستگاه‌های استانی نیز، طرح‌های اقتصادی مرتبط که متقاضی دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ هستند را بررسی می‌کنند و در صورتی که آن طرح‌ها، حائز شرایط لازم برای اخذ تسهیلات باشند، برای دریافت وام به بانک‌های عامل استان معرفی می‌شوند.

پیمانی در ادامه یادآور شد: همچنین اگر یک طرح، جنبه فرا استانی و ملی داشته باشد، به این معنا که اثرات اجرایی شدن آن، کشوری باشد، فرآیند بررسی صلاحیت طرح، از سوی ستاد دستگاه‌های اجرایی مربوطه بررسی می‌شود.وی در خصوص نحوه استفاده از این تسهیلات گفت: صاحبان واحدهای تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان، واحدهای قابل احیا و صاحبان فعالیت‌های پیشران و کسب و کارهای خانگی در سراسر استان متناسب با موضوع طرح، به سامانه اینترنتی دستگاه مربوطه مراجعه و پس از بارگذاری طرح خود در سامانه، مراحل بررسی شدن طرح را پیگیری کنند.

 مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی ارائه دهنده تسهیلات تبصره ۱۸ در استان عبارتند از جهاد کشاورزی، صمت، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری، کار تعاون و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و معاونت‌ علمی و فناوری، اگرچه برخی نهادهای حمایتی نظیر بنیاد برکت، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، نیز بر حسب ضوابط، به ارائه تسهیلات تبصره ۱۸ به متقاضیان تحت پوشش اقدام می‌کنند.

وی در بخش دیگر با تاکید بر گره‌گشایی تبصره ۱۸ از مشکلات کسب و کار استان متذکر شد: هدف از پرداخت این تسهیلات، کمک به اشتغال و بهبود و رونق کسب وکار است به نحوی که دبیرخانه در سال 1400 و 1401 به برگزاری 28 جلسه مبادرت ورزید و در این جلسات ضمن بررسی و تصویب طرح‌های ارائه شده توسط دستگاه‌های اجرایی، روند اقدامات صورت گرفته در راستای جذب تسهیلات و پرداخت به متقاضیان طرح‌ها نیز مورد بحث و پیگیری قرار گرفت.

پیمانی یادآور شد: در نهایت با توجه به بودجه سال 1400 استان که برای تسهیلات تبصره 18 مبلغ 927 میلیارد تومان ابلاغ شده بود، به تعداد یک هزار و 175 طرح به مبلغ 1227.5 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که 32 درصد بیشتر از سهمیه ابلاغی بود که از سهم شناور کشوری جذب شد.

وی حول محور اقدامات دبیرخانه این تسهیلات در استان اظهار کرد: بازدید از طرح‌هایی که از تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 استفاده کردند در راستای نظارت‌های پسینی، بازدید از طرح‌های متقاضی استفاده از تسهیلات تبصره 18 بودجه سال 1401 در راستای نظارت‌های پیشینی، پیگیری مداوم و مستمر پرداخت تسهیلات مذکور از بانک‌های استان، طرح و پیگیری مشکلات استان سیاست گذاری اقتصادی وزیر اقتصاد است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان در پایان گفت: از بودجه سال 1401 برای تسهیلات بند (الف) تبصره 18 استان مبلغ 1205 میلیارد تومان تخصیص داده شده که تا کنون 45 جلسه کمیته استانی تسهیلات مذکور برگزار و ماحصل آن تصویب تعداد یک هزار و 635 طرح با رقم 2714 میلیارد تومان و پرداخت به 779 طرح با رقم 856 میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز