خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد؛

تولید کارخانه روغن نباتی شیراز به صفر رسید/ «نرگس» نه نای ماندن دارد نه عزم رفتن

تولید کارخانه روغن نباتی شیراز به صفر رسید/ «نرگس» نه نای ماندن دارد نه عزم رفتن
کد خبر : ۱۵۲۴۱۰۶

معاون استاندار: مسئولان کارخانه روغن نباتی حق تغییر کاربری ندارند

سال‌هاست که کارخانه روغن نباتی شیراز دیگر انگیزه و رمقی برای تولید ندارد؛ «نرگس شیراز» که پس از چند سال تعطیلی سال گذشته احیا شده بود، دوباره گرفتار چالش شده و آنطور که کارگرانش می‌گویند تولید کارخانه به صفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از کارگران روغن نباتی شیراز می‌گوید: بیش از سه ماه است که تولید کارخانه روغن نباتی شیراز به صفر رسیده است؛ کارگران به اسم تعمیرات، رنگ‌آمیزی دستگاه‌ها و نظافت در کارخانه حضور دارند اما از خردادماه تولیدی انجام نمی‌شود.

وی در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اینکه مدیران کارخانه عنوان می‌کنند که به دلیل نداشتن کارت بازرگانی قادر به وارد کردن و تامین مواد اولیه نیستند، می‌افزاید: در خردادماه و قبل‌تر برای کسب کارت بازرگانی پیگیری‌های زیادی از تهران انجام شد اما به نتیجه‌ای نرسید؛ بعد از آن نیز مسئولان با مدیران اقتصادی استانداری صحبت‌هایی را داشتند که آنهم تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

به گفته وی مدیران کارخانه روغن نباتی معتقدند با داشتن کارت بازگانی می‌توانند به صورت مستقیم روغن خام و مواد اولیه را از بازرگانی خرید کنند. او ادامه می‌دهد: نداشتن کارت بازرگانی سبب شده تا روغن مورد نیاز کارخانه از واسطه‌ها تامین شود که این موضوع باعث افزایش هزینه تمام شده محصولات و در نهایت منجر به کاهش رقابت در فروش محصولات می‌شود.

تولید کارخانه روغن نباتی شیراز به صفر رسید/ «نرگس» نه نای ماندن دارد نه عزم رفتن

حقوق تیر و مرداد هنوز به حساب کارگران واریز نشده

این کارگر با بیان اینکه در شرایط فعلی تولید کارخانه روغن نباتی شیراز کاملا متوقف شده است، خاطرنشان می‌کند: حق بیمه کارگران در ماه‌های گذشته پرداخت شده اما حقوق تیر و مرداد هنوز به حساب آن‌ها واریز نشده است و تاریخ مشخصی هم برای پرداخت حقوق وجود ندارد؛ حتی امکان دارد تا یک ماه آینده هم واریز نشود.

به اعتقاد این کارگر؛ مدیران کارخانه به دلیل صرفه جویی در هزینه‌های غذا و انرژی، کارخانه را تعطیل کرده‌اند و ممکن است در این هفته هم کارگران به دلیل نبود کار تعطیل شوند.

وی با بیان اینکه تولید بعضی از روغن‌ها به صورت کارمزدی انجام می‌شود و در شرایط فعلی برند نرگس به هیچ وجه تولید نمی‌شود، عنوان می‌کند: وضعیت کارخانه روغن نباتی شیراز به هیچ وجه خوب نیست؛ از طرفی قرارداد کارگران تا پایان شهریور است. آن‌ها در تمدید یا عدم تمدید قرارداد خود همواره نگرانند و نگاهشان به این موضوع مثبت نیست.

تولید کارخانه روغن نباتی شیراز به صفر رسید/ «نرگس» نه نای ماندن دارد نه عزم رفتن

شرایط بد روغن نباتی

این کارگر یادآور شد: کارخانه روغن نباتی شیراز ۶ بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به مالک جدید واگذار شد، از زمان واگذاری کارخانه روغن نباتی به مالک جدید این مجموعه فراز و نشیب‌های زیادی داشت به گونه‌ای که تا مهر سال گذشته تولید زیادی صورت نگرفت. از مهر ماه سال گذشته وضعیت تولید کمی بهتر شد اما به وضعیت مطلوب نرسید.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته سنوات کارگران بازنشسته پرداخت شد و کارگران هم به موقع حقوق خود را دریافت کردند، بیان می‌کند: مدیر کارخانه روغن نباتی طی سال جاری با چالش‌های جدیدی مواجه شد.

این کارگر با اشاره به اینکه کارگرانی که در بهمن ماه سال گذشته بازنشسته شدند هنوز سنوات خود را دریافت نکرده‌اند، می‌گوید: بعضی از کارگران در تامین دارو، اقساط بانک، اجاره خانه، هزینه‌های مدارس فرزندان و… با مشکل مواجه شده‌اند؛ کارگرانی که حقوق دریافت نکرده‌اند چطور می‌توانند فرزاندانشان را در مدرسه ثبت نام کنند؟

تولید کارخانه روغن نباتی شیراز به صفر رسید/ «نرگس» نه نای ماندن دارد نه عزم رفتن

مسئولان کارخانه روغن نباتی حق تغییر کاربری ندارند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اظهار بی‌اطلاعی از روند پرداخت حقوق توسط مدیران کارخانه روغن نباتی شیراز به کارگران می‌گوید: حدود دو هفته پیش جلسه‌ای با مدیر عامل کارخانه روغن نباتی شیراز در تهران برگزار شد اما متاسفانه موضوع‌ عدم پرداخت حقوق کارگران در این جلسه مطرح نشد.

حسن شیخ نیا در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اینکه مدیران کارخانه روغن نباتی شیراز به تنهایی نمی‌توانند موضوع تغییر کاربری مجموعه روغن نباتی شیراز را دنبال کنند، می‌افزاید: موضوع تغییر کاربری کارخانه روغن نباتی شیراز در اختیار استانداری فارس است و حتی در صورت ورشکستگی هم مسئولان این کارخانه حق تغییر کاربری را ندارند و سهامداران از این موضوع مطلع اند.

وی با بیان اینکه مالک جدید کارخانه روغن نباتی شیراز با فرض‌ عدم امکان تغییر کاربری این ملک را خریداری کرده است، ادامه می‌دهد: تغییر کاربری کارخانه روغن نباتی شیراز در صورتی اتفاق می‌افتد که این کارخانه به یک نقطه مجاز صنعتی انتقال پیدا کند.

شیخ نیا با بیان اینکه استقرار در مکان جدید صنعتی و بعد تغییر کاربری ملک قدیمی انجام می‌شود، بیان می‌کند: اینکه تعطیلی یک واحد صنعتی باعث اخذ مجوز تغییر کاربری شود هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز