خبرگزاری کار ایران

به میزبانی استان البرز؛

اولین المپیاد علمی مهارتی آزاد کشور آغاز شد

اولین المپیاد علمی مهارتی آزاد کشور آغاز شد
کد خبر : ۱۴۳۷۱۹۱

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد کشور گفت: اولین المپیاد علمی مهارتی آزاد کشور با حضور ۵۵٠ نفر در رده سنی بین ۱۰ تا ۵۰ سال در مرکز تربیت مربی مستقر در استان البرز آغاز شد و به مدت ۴ روز ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، سید اسماعیل سید اشرفی شنبه ٢٣ دی در مراسم افتتاحیه اولین المپیاد علمی مهارتی آزاد کشور که در مرکز تربیت مربی کشور مستقر در کرج برگزار شد در جمع خبرنگاران در ارتباط با برگزاری اولین المپیاد مهارتی آزاد کشور، گفت: به همت کانون کارفرمایان آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه‌ای کشور، این المپیاد به صورت ملی آغاز شد و در گفت: با توجه به جذابیت آموزش فنی و حرفه‌ای، بخش مسابقات هدف‌گذاری شد که اعلام کنیم مخالف بحث آموزش آکادمیک نیستیم چراکه معتقدیم آموزش آکادمیک و مهارتی هر دو مورد نیاز است و مانند کشورهای توسعه یافته که دانشگاههای نسل پنجم مهارت محور دارند، نزدیک شویم.

وی با عنوان اینکه در المپیاد علمی مهارتی آزاد کشور، چهره های ماندگار آموزشگاه‌های آزاد معرفی می‌شوند، اضافه کرد: ۵۵٠ نفر در رده سنی بین ۱۰ تا ۵۰ سال در این رویداد شرکت کردند

سیداشرفی گفت: در بخش علمی ۱۰۰ مقاله که اغلب مقالات دانشگاهی است به دبیرخانه ارسال شده و در بخش مهارتی نیز، شرکت کنندگان در رشته های فنی و حرفه ای همچون صنایع پوشاک و غذا و طراحی دوخت، دوخت‌ سنتی، بهداشت، مراقب و زیبایی زنان و مردان و رباتیک که مجموع ٧ رشته است به رقابت خواهند پرداخت.

وی در ادامه گفت: کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد کشور در بخش غیردولتی به عنوان نماینده سازمان فنی و حرفه ای کشور فعالیت می‌کند.

سید اشرفی تصریح کرد: این کانون بنا بر رسالت خود به عنوان مطالبه گر از حقوق آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای از سیستم حاکمیت از سال ١٣٨٣ تاسیس شد که حدود ۲۴۰ انجمن صنفی عضو این انجمن هستند.

وی گفت: کانون تنها تشکل صنفی در سطح کشور استکه توانست دو طرح «معافیت مالیاتی آموزشگاه های فنی و حرفه ای» و «بیمه موسسان آموزشگاهها» را مستقیم به مجلس ارائه کند. هر دو طرح با گذشتن از کمیسیون در آستانه رای مجلس برای تصویب است. کلیات طرح در مجلس تصویب شده و بحث تامین اعتبار در دستور کار مجلس است و امیدواریم اجرایی شود چرا که یکی از مطالبات همکاران ما همین دو مورد مهم است.

این مسئول کشوری ادامه داد: بسیاری از همکاران ما بیش از ۴۰ سال در آموزشگاه فعالیت دارند اما اگر نتوانند به کارشان ادامه دهند، پشتوانه ای ندارند و به رغم تربیت نیروی کار، خودشان تحت پوشش بیمه نیستند و این حقی است که زمین مانده و نیازمند حمایت حاکمیت است،

سیداشرفی در ارتباط با فعالیت حداکثری بانوان در این بخش، اظهار داشت: بالغ بر ۷۶ درصد از موسسان آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای کشور را بانوان تشکیل می‌دهند که اغلب سرپرست خانوار هستند. در شرایط نابسامان فرهنگی، تلاش می‌کنند در تربیت جوانان و آموزش مهارت‌های لازم فنی و حرفه‌ای موثر باشند لذا مسئولان برای احقاق وعده‌های خود به وعده حمایت از بانوان عمل کنند.

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد کشور با تاکید بر نهادینه کردن مهارت آموزی در کشور، افزود: اگر مدعی هستیم کشورمان در دنیا شناخته شود، باید به مهارت آموزی بهاء دهیم لذا مهارت آموزی فرصتی است که علاوه بر توسعه، کشورمان را به دنیا معرفی کنیم. 

وی با عنوان اینکه آموزش مهارتی، جذابیت دارد، گفت: در حال حاضر ۲۴ هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای کشور به صورت آزاد فعالیت دارند که در آنها ۶۴ گروه برنامه ریزی درسی و ۶هزار استاندارد شغل و شایستگی داریم.

وی با تاکید بر ضرورت ترویج دیپلماسی مهارت آموزی در کشور و فضای بین المللی ابراز کرد: یکی از راهکارهای شناساندن ایران به جهان استفاده از زبان مهارت است.

 رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد کشور گفت: آموزش‌های فنی و حرفه ای آموزشگاه‌های آزاد کشور در ۶۴ گروه برنامه ریزی درسی با بیش از شش هزار استاندارد شغل و شایستگی در حال انجام است.

اشرفی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر دغدغه بعضی از مدبران موسسات آموزشگاه‌ فنی و حرفه ای مبنی صدور مجوز بیش از ظرفیت جامعه، اظهار کرد: کوتاه کردن مدت زمان صدور مجوز به صورت سه روزه از جهاتی خوب و در برخی موارد مورد نگرانی صاحبان آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای شده است چراکه افزایش تعداد آموزشگاه‌ها منجربه این شده که بازدهی لازم را ندارد.

وی با عنوان اینکه ۱۰ هزار آموزشگاه در شرف تاسیس هستند تاکید کرد: متقاضی مجوز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای باید از توانایی و علم و دانش کسب و کار مورد نظر برخوردار باشد و بر اساس بازار کار و نیاز جامعه مجوز صادر شود.  

مهارت افزایی کشور را به سمت توسعه هدایت می‌کند

محمدرضا پاکروان، مشاور امور بین‌الملل کانون کارفرمایان آموزش های فنی و حرفه‌ای کشور در حاشیه برگزاری اولین المپیاد علمی مهارتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این المپیاد بسیار ارزنده و موثر است چراکه پیش از این کمتر به مهارت اهمیت داده می‌شد. مهارت عنصری از قدرت است و کشوری که به مهارت و علم به صورت دو موضوع جدا توجه کند از دنیای توسعه یافته عقب مانده است.

پاکروان گفت: یکی از موارد مهم توجه به آموزش‌های فردی و آموزش‌ با کمک هوش مصنوعی و ابزار آلات جدید است و با این توصیف رویکرد در کانون میتواند تاثیرگذار باشد.

وی افزود: در احصا و شناساندن افراد در المپیاد بعدها این افراد مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌گیرند و محصولاتشان تجاری می‌شود.

پاکروان با عنوان اینکه این توجه باعث الگوسازی می‌شود، گفت: در بعضی کشورها بیش از ٣٠هزار شغل مهارتی فعال است و شغل تخصصی دارند که با آن امرار معاش می‌کنند لذا امید می‌رود اولین المپیاد طلایه دار این اتفاق در کشورمان باشد که در سالهای آتی نیز دنبال شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز