خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از رنج گران تحصیل؛

مهرماه گرانی از راه رسید/ از گرانی لوازم التحریر تا قدرت پایین خرید خانواده‌ها / مدارس دولتی همچنان هزینه ثبت نام می گیرند

مهرماه گرانی از راه رسید/ از گرانی لوازم التحریر تا قدرت پایین خرید خانواده‌ها / مدارس دولتی همچنان هزینه ثبت نام می گیرند
کد خبر : ۱۵۳۱۲۴۵

افزایش هزینه ها نقطه مقابل جوان سازی جمعیت است

تنها چند روز تا بازگشایی مدارس مانده است، فصلی که با طعم گرانی لوازم التحریر، دریافت شهریه اجباری ثبت نام، لباس فرم و هزینه سنگین سرویس مدارس در فارس شروع و باعث شده تا قامت خانوارها بیش از پیش زیر بار گرانی ها خم شود.

به گزارش ایلنا، همین چند هفته گذشته بود که رسانه های استان فارس از ضرب الاجل ۱۰ روزه سازمان بازرسی استان فارس برای عودت وجه دریافتی مدارس دولتی از خانوارهای استان فارسی خبر دادند، خبری که باعث خرسندی والدین دانش آموزانی شد که خود را برای سال تحصیلی جدید آماده کرده بودند.

اما حالا خبرها حاکی از آن است که مدارس بدون توجه به این دستور العمل همچنان از خانوارها هزینه ثبت نام دریافت می کنند.

مهر ماه امسال در حالی شروع شد که دغدغه هزینه ثبت نام و لباس مدارس از یک سو، شهریه گران سرویس مدارس از سوی دیگر و دست آخر قیمت های سر به فلک کشیده لوازم التحریر صدای مردم استان فارس را در آورده است.

التهاب بازار، نوسانات قیمت ها، اجبار والدین برای پرداخت هزینه ثبت نام و هزینه های سرویس مدارس  به چالشی جدی برای خانوارها تبدیل شده است؛ همین آشفتگی های فکری باعث شده است تا مردم دست به دامان رسانه ها شده تا صدای آنان شوند.

کافی است تا با گذر از معابر شهر وضعیت مردم را در آستانه ماه مهر جویا شویم. بیشتر خانواده‌ها از گرانی لوازم التحریر و دیگر اقلام مدرسه گلایه داشته و می‌گویند تنوع محصولات لوازم التحریر در بازار زیاد است، ولی قدرت خرید خانواده‌ها کاهش یافته و نمی‌توانند خرید کنند.

روند دریافت شهریه های اجباری مدارس دولتی همچنان پا برجاست

پدر سه دانش‌آموز دبستانی در منطقه قره باغ شیراز از جیب خالی و درد گران تحصیل فرزندانش می گوید.

پدری که کارگر است و روزانه فقط ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارد، کافیست که این سرپرست خانواده یک روز از کار بیکار شود آن وقت است که حتی هزینه تامین یک وعده غذای گرم هم به گفته خودش ندارد.

وی می گوید: از پسر بزرگم که کلاس هشتم است شهریه ثبت نام دریافت کرده اند و برای دو پسر دیگرم نیز گفته اند که مجبورید که هزینه را پرداخت کنید.

این پدر خانواده این را هم اضافه می کند که توان خرید لوازم التحریر نداشته و اقوام همسرش در این زمینه برایشان اقدام کرده اند.

این شهروند ساکن در منطقه قره باغ شیراز ادامه می دهد: همسرم نیز برای تامین معاش زندگی از ۵ صبح تا یک بعد از ظهر در مزارع کارگری می کند.

وی می گوید: برای تهیه لباس فرم هر یک از فرزندانم بین یک میلیون تا هشتصد هزار تومان پرداخت کرده ام در کنار هزینه لباس فرم برای ثبت نام فرزند بزرگترم ۸۰۰ هزار تومان شهریه اجباری تحت عنوان کمک به مدرسه دریافت کرده اند و دو فرزند دیگرم هم هنوز نتوانسته ام شهریه را پرداخت کنم.

این پدر درباره دیگر ملزومات تحصیلی فرزندانش می گوید: توان تهیه خرید کفش برای فرزندان خود را نداشته ام و آنان مجبورند با کفش های کهنه سال تحصیلی شان را شروع کنند.

یکی دیگر از والدین دانش آموزان در منطقه کوشک میدان شیراز هم در گفت و گو با ایلنا می گوید: برای ثبت نام فرزندم در مدرسه دولتی از ما سه میلیون تومان درخواست کرده اند.

وی با بیان اینکه تاکنون تنها توانسته ام یک میلیون تومان از این هزینه را پرداخت کنم، اضافه کرد: زمانی که برای تحویل کتاب های درسی پسرم به مدرسه مراجعه کردم دوباره موضوع شهریه را پیش کشیده اند و تاکید کرده اند که باید دو میلیون تومان باقی مانده را در دو قسط پرداخت کنید این در حالی است که من دو ماه است که نتوانسته ام اجاره خانه ام را پرداخت کنم.

این شهروند شیرازی خواستار نظارت مدیران بازرسی با نظارت صحیح قیمت‌ها و دریافت شهریه های نامتعارف مدارس دولتی شد و بیان کرد: خواهشمندیم مسئولان آموزش پرورش نیز بر وضعیت دریافت شهریه‌های اجباری مدارس دولتی نظارت بیشتری داشته باشند.

تکلیف خریدار و مصرف کننده چیست؟

یک فروشنده لوازم التحریر در شیراز هم از کاهش مراجعات مردم برای خرید نوشت افزار در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: وضعیت بازار آشفته است و مردم کاملا متوجه قیمت های بالای اجناس هستند، چرا که مردم و حتی فروشندگان هم دیگر قدرت خرید ندارند.

وی که نخواست نامش فاش شود ، ابراز کرد: بازار نوشت افزار به اندازه ای ملتهب است که اگر امروز یک تکه لوازم التحریر اگر ۵۰ هزار تومان باشد باید برای خرید مجدد آن حداقل ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان هزینه کنیم به همین جهت مجبور هستیم از هر قلم جنس چندین بسته خریداری کنیم تا برای مصرف چندین ماه در فروشگاه داشته باشیم.

وی ادامه داد: با این روند کنونی ما واقعا نمی دانیم تکلیف خریدار و مصرف کننده چیست؟

مهرماه گرانی از راه رسید/ از گرانی لوازم التحریر تا قدرت پایین خرید خانواده‌ها / مدارس دولتی همچنان هزینه ثبت نام می گیرند

فشار مالی بر دوش خانواده های دانش آموزان سنگینی می کند

یک شهروند شیرازی دیگر نیز در گفت و گو با ایلنا  با انتقاد از وضعیت سرویس های مدارس  و مصوبه جدید شهرداری شیراز مبنی بر پرداخت وام کم بهره برای برای بهای سرویس مدارس به خانوارها اظهار می کند: چرخه بسته ای شکل گرفته که فشار مالی آن به دوش خانواده های دانش آموزان سنگینی می کند.

وی می افزاید: آموزش رایگان به مرور تبدیل به بار سنگین آموزش تغییر مسیر داده است، مدیریت شهری باید با رویکردی نو جهت کاهش بار ترافیکی مبلمان حمل و نقل شهری را با راهکاری وسایل نقلیه عمومی را جهت تسهیل رفت و آمد و کمک به کاهش بار آموزش در خدمت مردم قرار دهد.

این شهروند شیرازی عنوان کرد: افزایش تعداد خودروهای شخصی در زمان جابجایی دانش آموزان و سرویس های دانش آموزی در ساعت تردد دانش آموزی منجر به قفل شدن ترافیک شده و به ناچار دانش آموز وقت زیادی را باید در مسیر ایاب و ذهاب مدرسه در خیابان ها پشت ترافیک صرف  کند.

آموزش و عدالت ناهم سطح

جعفری با تصریح اینکه  این زمان بی شک به افت محسوس آموزش در فرایند یادگیری خواهد انجامید، متذکر شد: چندین عامل موثر در طی شدن مسیر غیر ضروری طولانی برای دانش آموزان وجود دارد، از جمله عناوینی که در قالب برند سازی مدارس شکل گرفته اولیا به خاطر حضور دانش آموزشان در مدارس دارای عنوان از قبیل تیزهوشان، مدارس نمونه، مدارس برتر سعی می کنند از فواصل دور فرزندانشان را به مدارس صاحب نام ثبت نام کنند، اگر  آموزش در عدالتی هم سطح با نظارت لازم و کافی در تمامی مدارس ارایه می شد یقینا اولویت خانواده ها نزدیکترین آموزشگاه به محل سکونت شان و همین امر به کاهش ترافیک و کاهش هزینه قابل توجهی منتهی می شد.

وی ادامه داد: شکل گیری شرکت هایی در قالب سرویس دانش آموزی نیز باعث شده تا هزینه های درصدی شرکت به افزایش هزینه سرویس دانش آموزان تحمیل شود، در حالی که سال های قبل مدارس راسا با همکاری اولیاء بدون هزینه اضافی سرویس مدارس را ساماندهی و هماهنگی های لازم و نظارتی با مدیران مدارس در تعاملی دو طرفه صورت می گرفت.

جعفری بیان کرد: در وضعیت کنونی که فرزند آوری مستلزم تسهیل شرایط و کاهش هزینه محقق می شود، لازم است در بعضی تصمیمات محتاطانه عمل شود تا هزینه کل خانواده سیر صعودی طی نکند.

این شهروند شیراری تاکید کرد: هر اقدامی که به افزایش هزینه منتهی شود، نقطه مقابل جوان سازی جمعیت محسوب می شود یا خطر ناک تر از آن فاصله گرفتن از تحصیل است که می تواند معضلات اجتماعی را در پی داشته باشد.

جعفری افزود: اعطای وام سرویس دانش آموزی با هر بهره بانکی در نهایت به افزایش هزینه اعم از تعویق در پرداخت به موقع سررسید و جرایم بعدی نیز می تواند بیانجامد که این امر در خانواده های کم درآمد دور از انتطار نیست.

وی ادامه داد: در نگاه اول پرداخت وام شاید کمک محسوب شود اما در نهایت طبقه محروم به خانواده ای بدهکار به بانک تبدیل خواهند شد.

جعفری ابراز امیدواری کرد که شهرداری با همکاری اموزش و پرورش و سایر مجموعه های مرتبط در صدد راهی جهت کاهش هزینه سرویس یا کاهش تردد سرویس ها ی اضافی باشند.

مهرماه گرانی از راه رسید/ از گرانی لوازم التحریر تا قدرت پایین خرید خانواده‌ها / مدارس دولتی همچنان هزینه ثبت نام می گیرند

بی توجهی به یک دستورالعمل کشوری

این در حالی است که چندی پیش مدیر کل آموزش و پرورش فارس در گفت و گو با ایلنا،  با صراحت اعلام کرده بود که مدارس دولتی حق دریافت هر گونه وجهی برای ثبت نام ندارند اما از گوشه و کنار استان خبرها حاکی از بی توجهی به ایتپن دستورالعمل کشوری است.

با گشتی در فضای مجازی و گروه های  عمومی متوجه می شویم که مدیران مدارس با استمداد از والدین برای کمک به مدرسه شماره کارت و یا شماره حساب را به اشتراک می گذارند تا با این ترفند از خانوارها هزینه دریافت کنند.

برخی از والدین هم می گویند چون در روستا زندگی می کنیم همه مردم همدیگر را می شناسند و مجبوریم به هر طریقی شده ما هم صورت مان را با سیلی سرخ.نگه داشته تا نام ما هم در لیست کمک کنندگان باشد. رویه نامتعارف که توسط متولیان مدارس در گروه های مجازی نام و مبلغ کمک شده خانواده ها به  اشتراک گذاشته می شود.

نظارت بر بازار در دستور کار متولیان

 آنگونه که در خبرها آمده اجرای طرح های نظارتی ویژه بازگشایی مدارس در دستور کار متولیان قرار گرفته است، طرحی  که از ۱۵ شهریور آغاز شده و تا ۱۵ مهرماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ طرح نظارتی بازرسان اداره صمت و اتاق اصناف با همراهی بسیج اصناف و تعزیرات حکومتی در قالب گشت مشترک بازرسی روزانه در ۲نوبت صبح و عصر از واحدهای صنفی کیف و کفش و پوشاک و مانتو و نوشت افزار بازرسی می‌کنند و برای واحدهای متخلف در زمینه گرانفروشی، عدم درج قیمت و عدم ارائه فاکتور پرونده تعزیراتی تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به اداره تعزیرات حکومتی ارسال شود.

برپایی۳  نمایشگاه های پاییزه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس، پارک بعثت و جنت شیراز از دیگر اقداماتی است که تلاش شده است از بار گران تحصیل از دوش خانوارهای استان فارس بکاهد.

گفته شده است در این.نمایشگاه ها  اجناس با تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی به مردم ارائه می شود.

گزارش از: آمنه سپهر

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز