خبرگزاری کار ایران

در سال جاری؛

83.5 میلیون مترمعکب آب در منابع آب زیرزمینی صرفه‌جویی شد

83.5 میلیون مترمعکب آب در منابع آب زیرزمینی صرفه‌جویی شد
کد خبر : ۱۵۳۹۱۹۷

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: با اقدامات بعمل آمده در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان از ابتدای سال‌ تاکنون از بیش از 83.5 میلیون مترمکعب آب در سفره‌های آب زیرزمینی حفظ و حراست شده است.

به گزارش ایلنا، چهارمین جلسه سازگاری با کم آبی استان قزوین با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین و سایر اعضا برگزار شد.

منصور ستوده در اسن جلسه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۴۸ حلقه چاه در استان پر و مسلوب المنفعه شده و با این اقدام از حدود 3.8 میلیون مترمکعب آب در سفره‌های زیرزمینی حفظ و حراست بعمل آمده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: همچنین در همین بازه زمانی پروانه بهره‌برداری ۷۴۳ حلقه چاه کشاورزی در کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه‌های شرکت آب منطقه‌ای قزوین تعدیل و اصلاح شده و تعداد ۶۵ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز نیز توقیف شده است.

وی ادامه داد: در 6 ماهه اول امسال ۱۲۳ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز استان نصب شده که این اقدام نیز باعث شده تا از اضافه برداشت حدود 28.3 میلیون مترمکعب آب جلوگیری بعمل آید.

این مسئول گفت: در سال گذشته ۳۶ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی و ساماندهی شد که این اقدام جهادی باعث شد سیلاب مهر ماه علی‌رغم اینکه میزان آن در ۵۴ سال گذشته بی سابقه بوده (حدود ۲۰ میلی‌متر) بصورت ایمن از بستر رودخانه عبور کرده و خسارتی در این زمینه گزارش نشده است.

ستوده با اشاره به اینکه در راستای مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب شرب، باید استفاده از آن برای فضای سبز ممنوع شود، تصریح کرد: آب شرب با هزینه‌های بسیار بالایی در حال تامین است؛ لذا ضروری است برای تامین آب فضای سبز به سمت آب‌های جایگزین مانند پساب حرکت کنیم که این اقدام نیازمند همکاری همه دستگاه‌های ذیربط است.

وی عنوان کرد: براساس بخشنامه ابلاغی وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص تعیین سقف کف‌شکنی با هدف پیشگیری از افزایش نرخ فرونشست در دشت‌های کشور، با توجه به نرخ فرونشست دشت قزوین، صدور هرگونه مجوز کف‌شکنی برای چاه‌های کشاورزی در مناطق دارای فرونشست در استان ممنوع است.

گونه‌های گیاهی کم آب‌بر در فضای سبز استفاده شود

مهدی رجحانی هم در این جلسه گفت: در راستای صرفه جویی در مصرف منابع آب و براساس قوانین و مقررات ابلاغی، کاشت چمن در اماکن عمومی ممنوع است؛ همچنین در یک دوره زمانی مشخص و براساس برنامه ریزی، فضای سبز موجود باید با گونه‌های گیاهی کم آب‌بر جایگزین شده و برای آبیاری آن نیز نباید از منابع آب شرب استفاده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به اهمیت موضوع آب در استان عنوان کرد: پروژه‌های دانش بنیانی که با هدف ارتقاء بهره‌وری در حوزه آب در حال اجرا هستند مانند بازار و بانک سهم آب باید با جدیت مورد پیگیری قرار گیرند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز