خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

باغ وحش صفادشت با رای دادگاه به علت «تصرف عدوانی» تعطیل شد/ مرگ بچه مارال و آسیب دست توله شیر، پشت در پلمپ شده/ حیوانات در انتظار مجوز انتقال به مکان مناسب

باغ وحش صفادشت با رای دادگاه به علت «تصرف عدوانی» تعطیل شد/ مرگ بچه مارال و آسیب دست توله شیر، پشت در پلمپ شده/ حیوانات در انتظار مجوز انتقال به مکان مناسب
کد خبر : ۱۵۳۸۵۵۹

مدیرعامل باغ‌وحش صفادشت با اشاره به اینکه این باغ وحش با رای دادگاه به علت «تصرف عدوانی» تعطیل شد، گفت: بعد از صورتجلسه و تحویل حیوانات باغ وحش به امین اموال در سلامت کامل، مرگ بچه مارال بدنیا آمده، اتفاق بدی بود که بعد از پلمب باغ وحش پیش آمد و در نهایت توله شیر باغ به علت عدم رسیدگی پای خود را خورده و همچنان زجر می‌کشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیرو پیگیری علاقه‌مندان به بازدید از حیوانات باغ‌وحش صفادشت، پیامی در روز جمعه ١٣ مهر ١۴٠٣ در صفحه مجازی این باغ وحش بدین شرح منتشر شد: «باغ وحش صفادشت با رای دادگاه بعد از چندین سال فعالیت به علت تصرف عدوانی تعطیل شد و در حال انتقال حیوانات به مکان جدید می‌باشیم.»

این مجموعه که در فاصله ۵٠ کیلومتری تهران و ٢٠ کیلومتری کلانشهر کرج واقع شده و به عنوان یکی از مکان های گردشگری محسوب می‌شود و اخیرا خبر تولد توله جگوار، خبر خوبی بود که رسانه ای شد اما پلمپ این مکان، موضوعی بود که خبرگزاری ایلنا آنرا پیگیری کرد.

باغ وحش صفادشت و تصرف عدوانی 

اولین تصور از رای دادگاه با عنوان «تصرف عدوانی» اقدام مدیریت مجموعه به تصاحب مال غیر است.

قانون آیین دادرسی مدنی در ماده ‌۱۵۸ خود دعوای تصرف عدوانی را بدین صورت تعریف می‌کند: «دعوای تصرف عدوانی عبارتست از: ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می نماید.» لذا تصرف عدوانی فعل شخصی است که بدون اذن و رضایت مالک و بدون مجوز قانونی، سلطه‌ای از راه ظلم و زور بر مال دیگری پیدا می‌کند. بدین گونه که شخص با علم به عدم استحقاق خود، عامدا و بدون مجوز، مال دیگری را تصرف می‌کند.

مفهوم مشابهی نیز در ماده ۳۰۸ قانون مدنی آمده است: «غصب، استیلا بر حق غیر است به نحو عدوان. اثبات ید بر مال غیر بدون مجوز هم در حکم غصب است» لذا اولین مسئله‌ای که باید در نظر گرفته شود این است که خواهان دعوای تصرف باید سابقا بر ملک تصرف داشته باشد.

این توقف فعالیت باغ‌وحش صفادشت در حالی پیرو صدور رای تصرف عدوانی لحاظ شد که حدود ۵ روز، حیوانات این باغ وحش، پشت درهای پلمب شده بسر می‌برند.

باغ‌وحش با قرارداد قانونی احداث شد

در این ارتباط و پیرو گزارش خبرنگار ایلنا مبنی بر دلایل پلمب باغ‌وحش صفادشت؛ برای کسب اطلاعات تکمیلی با علیرضا شریفی مدیر باغ وحش صفادشت گفت و گو کرد.

شریفی در پاسخ به سئوال ایلنا که آیا باغ‌وحش صفادشت بدون انعقاد قرارداد ملکی تجهیز و در حال فعالیت بود، تاکید کرد: از ابتدای احداث باغ‌وحش صفادشت، قرارداد ملکی منعقد شد و حتی در هنگام خریدوفروش اخیر این زمین، زمان قرارداد منعقد شده به اتمام نرسیده بود ولی متاسفانه رای با عنوان «تصرف عدوانی» صادر شد.

وی با اشاره به تاریخچه فعالیت باغ‌وحش صفادشت افزود: از اواخر سال ٩٣ زمین ۵ هکتاری مورد نظر که در ابتدای کار، محل انباشت زباله در صفادشت بود از شهرداری تحویل گرفته شد و از سال ٩۴ قرارداد مشارکت پیمانکاری به مدت دو ساله منعقد شد. در ادامه نیز، قرارداد ۵ ساله مشارکت تمدید شد که به پشتوانه این قراردادها، چاله زباله به محلی مناسب برای نگهداری حیوانات تبدیل شد.

این مدیر با عنوان اینکه در رابطه با «تخلیه باغ وحش» در قرارداد منعقد شده، موضوعی قید نشده بود، افزود: قرارداد فی‌مابین در صورت رضایت طرفین (شهرداری و باغ‌وحش) قابل تمدید بود ولی در زمانی که هنوز از مدت قرارداد باقی بود، شهردار صفادشت بابت تشویق پیمانکار به واگذاری زمین، مجوزی از شورای شهر اخذ کرد ولی زمین ۵ هکتاری که باغ‌وحش در آن راه‌اندازی شده بود و مدت قرارداد باقی بود، فروخته شد. این درحالیست که معامله انجام شده به مدیریت باغ‌وحش صفادشت اعلام نشد.

پلمب ٢٠ روز بعد از رای دادگاه

شرفی در ادامه گفت: مالک جدید به همراه شهرداری، درخواست تصرف عدوانی داشتند که رفع تصرف کنند. از زمان صدور رای تصرف ٢٠ روز طول کشید که باغ‌وحش پلمب شد درحالیکه به درخواست تجدیدنظر بنده نیز هنوز رسیدکی نشده است.

وی در پاسخ به وضعیت جابجایی حیوانات باغ‌وحش به ایلنا گفت: با وجود پیگیری و دوندگی برای پیدا کردن مکانی جدید در هفته اخیر با رای تصرف عدوانی، درب باغ‌وحش پلمب شد. تعدادی از حیوانات که انتقال آنها نیازمند مجوز محیط‌زیست نبود و انتقال، بلامانع بود با حدود ۴٠ ماشین به مکانی امن در تهران منتقل شدند اما متاسفانه حدود ٨٠درصد از حیوانات همچنان در باغ‌وحش هستند و منتظر صدور مجوز انتقال از طرف سازمان محیط‌زیست تهران هستیم. با توجه به بلاتکلیفی حدود ١۵٠ حیوان از گونه های خاص و در حال انتقراض دنیا که پشت درهای پلمب شده هستند لازم است انتقال و جابجایی آنها به سرعت انجام شود.

حیوانات باغ‌وحش نیازمند رسیدگی شبانه روزی هستند

شرفی گفت: با توجه به ظرفیت باغ‌وحش صفادشت، محلی برای مجموع حیوانات در تهران و حتی در باغ‌وحش ارم نیست لذا لازم است به سرعت محلی مهیا و تجهیز شود و درصدد هستیم به فوریت این کار انجام شود.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت نگهداری حیوانات در شرایط پلمب مجموعه گفت: حیوانات نیازمند مدیریت و رسیدگی شبانه روزی هستند ولی کارگرهایی که مسئول نگهداری حیوانات هستند به راحتی امکان ورود و خروج در محل پلمب شده را ندارند و این درحالیست که هزینه روزانه نگهداری حیوانات بیش از ٣٠ میلیون تومان است و در شرایط تعطیلی باغ‌وحش این هزینه سنگین است.

شرفی با عنوان اینکه دغدغه من به عنوان مدیر باغ‌وحش صفادشت، مهیا کردن محل امن حیوانات و حفظ سلامتی و امنیت این موجودات بی‌گناه است، اظهار داشت: به رغم ارسال چندین نامه مکتوب مبنی بر درخواست حمایت از مسئولان ذیربط اما هیچ کمک برای حیوانات باغ‌وحش صفادشت  که در این محل نگهداری می‌شوند، انجام نشد.

وی توضیح داد: با وجود گذشت ۵ روز از پلمپ باغ‌وحش، سازمان محیط زیست که وظیفه حمایت از حیوانات مجموعه باغ‌وحش صفادشت را دارد نه تنها کمکی نکرده بلکه با وجود مراجعه به دفتر مدیرکل محیط زیست استان تهران، قبول نکرد که حرف مرا بشنود درحالیکه نگرانی من سلامتی حیوانات مجموعه است. 

محیط زیست مسئول جان حیوانات باغ‌وحش پلمب شده است

مدیرعامل باغ‌وحش صفادشت گفت: بعد از صورتجلسه و تحویل باغ وحش به امین اموال، فرار مار از تلاریوم و مرگ بچه مارال بدنیا آمده حادث شد و در نهایت توله شیر باغ، پای خود را خورده و همچنان زجر میکشد. 

وی با اشاره به اخبار ضد و نقیضی که در مورد بسته شدن باغ وحش صفادشت به دروغ منتشر شده، تاکید کرد: استفاده از اخبار قدیمی که همگی آنها دلیل موجه داشته و هیچ کدام به مدیریت مرکز مربوط نبوده، برای موجه سازی و انحراف افکار  عمومی است در حالی که اصل موضوع ملک باغ وحش و فروش غیر قانونی آن است.

وی افزود: مسئولان حفاظت محیط زیست موظف به حمایت از حیوانات باغ‌وحش هستند و باید بدانند در شرایط پلمب باغ‌وحش صفادشت، اگر برای هر کدام از حیوانات اتفاق ناخوشایندی بابت عدم رسیدگی پیش بیاید، خسارتی جبران ناپذیر است و بابت این کوتاهی، باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: رییس حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و معاون ایشان پیگیر موضوع هستند و تا کنون همکاری خوبی کردند. با وجودی که توقع حمایت از مدیرکل محیط زیست استان تهران می‌رود اما متاسفانه در هفته اخیر به اتفاق دوستانی که نگران حیوانات هستند بیش از ۴ ساعت پشت در اتاق منتظر اجازه ایشان بودیم اما اجازه دیدار ندادند در حالیکه برای حفاظت حیوانات بی پناه باغ‌وحش صفادشت، اختیار تام دارند.

محیط زیست مجوز انتقال صادر نمی‌کند

وی گفت: جالب اینکه محیط زیست مجوز نگهداری حیوانات حیات وحش را در منزل صادر می‌کند اما با توجه به شرایط فعلی حیوانات باغ‌وحش که پشت درهای پلمب شده هستند، برای صدور مجوز انتقال، بی مهری می‌کند.

مدیر باغ‌وحش صفادشت که از مسئولان بسیاری تقاضای کمک کرد و به نتیجه نرسید با ابراز گلایه، یادآور شد: آقای نوری که یکی از دوستداران حیوانات در استان قزوین به شمار می‌رفت و مجموعه بزرگی در اختیار داشت با همین بی مهری مسئولان، کنار گذاشته شد و تمام این حواشی به دلیل فروش زمین با قیمت بالاست. 

پیگیر مکان جایگزین بوده و هستم

وی با اشاره به اینکه ۵٠درصد از باغ‌وحش های ایران در بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شوند، گفت: لازم است به سرمایه گذاری بخش خصوصی کمک کرد نه اینکه آنرا زمین زد. راهکاری که می‌توانست به حیوانات مجموعه باغ‌وحش صفادشت کمک کند این بود که فرصت داده می‌شد که محل مناسبی مهیا کنیم و حیوانات در شرایط نرمال و مناسب جابجا شوند.

شرفی گفت: در استان‌های البرز، گیلان، مازندران، اردبیل و ... پیگیری زیادی انجام شد اما در فرصت کوتاه، جای مناسب همچون صفادشت مهیا نبود.

وی در مورد جابجایی حیوانات در استان البرز گفت: در مزایده شهرداری کرج نیز شرکت کردم و برنده شدم اما متاسفانه جایگاه و شرایط مناسب وجود نداشت و به توافق نرسیدیم و در کنار ضررهای دیگر، سپرده میلیاردی مزایده را نیز به نفع شهرداری کرج از دست دادم.

گزارش: معصومه امین‌زاده

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز