خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز برگزار می شود

بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز برگزار می شود
کد خبر : ۱۵۳۹۳۰۴

بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، همزمان با هفته فرهنگی هنری حافظ (روز ۱۹مهر) برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا، رئیس مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز  گفت: بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس دانشکدة ادبیات، به‌ویژه بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین رویدادهای ادبی- فرهنگی سال 1403 در شهر شیراز، همزمان با هفته بزرگداشت حافظ برگزار خواهد شد.

زهرا ریاحی‌زمین توضیح داد: دانشکدة ادبیات و بخش زبان و ادبیات فارسی از قدیمی‌ترین دانشکده‌ها و بخش‌هایی است که در دانشگاه‌های کشور تأسیس شده است. موقعیت ادبی و فرهنگی شیراز به‌عنوان شهری که از دیرباز مهد ادیبان بزرگ بوده و فرهیختگان فراوانی را در حوزه‌های علمی- ادبی و فرهنگی پرورش داده است، باعث شد مردم و مسؤولین وقت نیاز شدید شهر شیراز به داشتن دانشکده ادبیات و بخش زبان و ادبیات فارسی را بیشتر احساس کنند و برای ترویج و توسعة زبان ملی خود اقدام کنند.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز بیان کرد: در طی 70 سال گذشته، بخش زبان و ادبیات فارسی دانشکدة ادبیات، خدمات علمی- فرهنگی و ادبی متعدد و متنوعی را انجام داده و هزاران ادیب تربیت کرده که هرکدام موقعیت‌های اجتماعی و علمی خوبی را حایز شده‌اند. علاوه‌بر این، استادان و دانش‌آموختگان بخش فارسی آثار ارزشمند و منحصر به‌فردی را آفریده‌اند و به‌عنوان ارمغان‌های علمی و ادبی به خانوادة بزرگ ادبیات در داخل و خارج از کشور پیشکش کرده اند.

ریاحی زمین ادامه داد: این بخش سهم اصلی و کلیدی را نیز در تأسیس نهادهای ادبی و فرهنگی و علمی کشور، استان فارس و شهر ادب‌پرور شیراز داشته است. بنیان‌گذاران، استادان و پیشکسوتان مؤثر و مؤسس این بخش، از شخصیت‌های بزرگ و مفاخر فرهنگی و ملی کشور بوده‌اند که در این سال‌ها توانسته‌اند چهره‌های ممتاز فراوانی را تربیت نمایند. بسیاری از این افراد، از شخصیت‌های شناخته‌شده و مشاهیر و مفاخر زبان و ادبیات فارسی در سطح بین‌المللی هستند. 

وی افزود: موقعیت مکانی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز نیز در دنیا نادر و منحصر‌به‌فرد است. همسایگی و هم‌جواری این بخش با آرامگاه حافظ بزرگ و نزدیکی آن با آرامگاه سعدی شیرین‌سخن با هویت علمی و ادبی آن بسیار متناسب و معنادار است. با التفات به همة این استعدادها و ظرفیت‌ها، مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، بخش زبان و ادبیات فارسی و دانشکدة ادبیات و علوم انسانی برآن شدند تا مراسم بزرگداشتی برای این قدمت 70ساله برگزار کنند.

ریاحی‌زمین با بیان اینکه همة ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش زبان و ادبیات فارسی، لزوم پاسداشت هفتاد سال تلاش بزرگان این بخش را ایجاب نمود، گفت: از ابتدای سال 1403، برگزاری مراسم بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در دستور کار مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی قرار گرفت و براساس تصمیم‌گیری‌های صورت‌گرفته، این رویداد روز پنجشنبه 19مهرماه 1403، از ساعت 8 تا 12 صبح در سالن سینما فرهنگ مرکز اسناد فارس (واقع در چهارراه حافظیه) با حضور جمعی از مسؤولان، استادان، ادب‌دوستان و دانش‌آموختگان این بخش طی هفتادسال گذشته برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به چشم‌اندازهای برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: گسترش حوزة زبان و ادبیات فارسی به‌عنوان بخش مهمی از هویت ملی-مذهبی ایرانیان، حفظ و گسترش زبان فارسی بین فارسی‌زبانان دنیا، شناساندن و القای اهمیت زبان فارسی به جوانان، یادآوری نقش مهم زبان مشترک به‌عنوان شاهراه وحدت هویت فارسی‌زبانان و فرهنگ‌سازی سنت قدردانی از خدمات استادان و پیشکسوتان دانشگاه در رشته‌های مختلف در پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته درنظر شده است.

ریاحی‌زمین ضمن دعوت از عموم علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب، به‌ویژه تحصیل‌کردگان در رشته زبان و ادبیات فارسی و بالاخص خانوادة بزرگ بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز برای شرکت در این رویداد، یادآوری کرد: این برنامه به‌همت مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه برگزار می‌شود و از همکاری گستردة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز، روابط عمومی و معاونت فرهنگی دانشگاه، دانشکدة علوم دانشگاه و مرکز اسناد استان فارس تقدیر کرد.

 این مقام مسؤول، در پایان نیز از همة کسانی که در شکل‌گیری این رویداد بزرگ از مرحلة طرح اولیة این تصمیم، فراهم‌کردن مقدمات کار، آماده‌سازی و تدارک نیازمندی‌ها و اجرای برنامه با ما همکاری داشته‌اند، اعم از مسؤولان و کارشناسان دانشگاهی و شهری، دانش‌آموختگان و دانشجویان علاقه‌مند و فعال بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز که با تلاش شبانه‌روزی خود سهم بسزایی در رقم خوردن این حرکت علمی، ادبی و فرهنگی داشته‌اند، کارمندان خدوم دانشگاه و همة علاقه‌مندان به زبان و ادب فارسی صمیمانه سپاسگزاری کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز