خبرگزاری کار ایران

مشکلاتی که صنایع با آن مواجهند (بخش اول)؛

تراژدی سقوط قدیمی‌ترین برند لوازم خانگی در فارس/ از آزمایش هیچ‌ نماند به‌جز سوله‌های خالی/ مزایده کارخانه به دلیل مطالبه یک بانک

تراژدی سقوط قدیمی‌ترین برند لوازم خانگی در فارس/ از آزمایش هیچ‌ نماند به‌جز سوله‌های خالی/ مزایده کارخانه به دلیل مطالبه یک بانک
کد خبر : ۱۵۳۸۴۷۵

سال‌هاست که صنعت در استان فارس با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند و تغییر مدیران اقتصادی نه تنها گره کور صنعت را باز نکرده که روزبه‌روز شاهد افزایش مشکلات در واحدهای تولیدی و صنعتی در فارس هستیم. مشکلات در سرمایه‌گذاری و تولید به چنان مرحله‌ای رسیده که فارس در شاخص محیط کسب وکار در رتبه آخر استان‌های کشور قرار گرفته و این دستاورد نیز نتیجه حضور مدیران اشتباهی در اقتصاد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، سال‌هاست که مشکلات کارخانه‌ها روی هم انباشت می‌شود و چالش‌های واحدهای بزرگ استان مانند آی‌تی‌آی، آی‌تی‌ام‌سی، کارخانه قند ممسنی، آزمایش و... نه‌تنها برطرف نشده که بسیاری از این واحدهای قدیمی و باارزش به ورطه نابودی رفته است. از سویی دیگر در این سال‌ها هیچ واحد تولیدی در فارس راه‌اندازی نشده و برخی واحدهای صنعتی باقدمت هم مانند آزمایش هم به توقف کامل رسیدند.

شوربختانه صنعت فارس در شش سال گذشته روی خوشی ندیده است. در حال حاضر اتفاق مثبتی در حوزه صنعت استان رخ نداده و آمارهایی که از سازمان صمت فارس منتشر می‌شود، ارتباطی با واقعیت‌های سرمایه‌گذاری و تولید در استان ندارد.

اخذ تسهیلات کلان بانکی بدون حساب‌وکتاب، کمر آزمایش را شکست

مدیرگروه صنعتی پیام می‌گوید: سهام مدیریتی شرکت کارخانه‌های صنعتی آزمایش با بیش از 56 میلیارد تومان بدهی و 35 میلیارد تومان زیان انباشته در سال ۱۳۸۳، در شرایط کاملاً رقابتی و از طریق تالار سازمان بورس و اوراق بهادار از صندوق بازنشستگی کشوری خریداری شد و هرگز مشمول اصل ۴۴ قانون نبوده است.

مهدی شریف  در گفت‌وگو با ایلنا دلایل زیان‌ده بودن شرکت آزمایش در زمان تصدی آن توسط سازمان صنایع ملی ایران و سازمان بازنشستگی کشوری را «اخذ تسهیلات کلان بانکی و صرف آن‌ها در خرید تکنولوژی نامناسب بدون بازده از قبیل خط اتو به‌صورت دست‌دوم، خط یخچال لیپر با تقاضای پایین در بازار، بخاری‌های شومینه و بدون دودکش، جاروبرقی و یخچال جذبی» عنوان می‌کند. 

به گفته وی این محصولات بی‌کیفیت و بدون توجیه اقتصادی، در همان زمان با تیراژ بسیار پایین تولید شد، یا اساساً تولیدی انجام نشد و این موارد تنها بدهی و هزینه‌های مالی مربوطه را به شرکت تحمیل کرد.

روند سقوط آزمایش در دهه ۹۰

 شریف با اشاره به اینکه بنا به همین دلایل و عدم توان مدیریت شرکت در زمان تصدی سازمان صنایع ملی و سازمان بازنشستگی کشوری، به‌ناچار از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، سهام مدیریتی این شرکت از طریق عرضه سهام مدیریتی آن در سازمان بورس و اوراق بهادار واگذار شد، می‌افزاید: گروه صنعتی پیام دارای مجموعه شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی متعدد و متفاوت در بخش صنعت کشور است و صنعت لوازم‌خانگی تنها یکی از فعالیت‌های تولیدی آن است.

تراژدی سقوط قدیمی‌ترین برند لوازم خانگی در فارس/ از آزمایش هیچ‌ نماند به‌جز سوله‌های خالی/ مزایده کارخانه به دلیل مطالبه یک بانک

مدیرگروه صنعتی پیام ادامه می‌دهد: از سال ۹۱ تا ۹۳ باتوجه‌به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و تکنولوژی قدیمی موجود در کارخانه، تولید محصولات آزمایش متوقف شد که گروه پیام با به‌روز کردن ماشین‌آلات و دستگاه‌های موجود و انتقال آنها به کارخانه مرودشت، نسبت به متمرکزکردن تولیدات خود در مرودشت اقدام کرد.

ماشین‌آلات و تأسیسات زیربنایی آزمایش به حراج گذاشته شد

آغازبه‌کار کارخانه مرودشت در سال ۹۴ و با حمایت رسمی وزرای صنعت و دادگستری مبنی بر جلوگیری از اجرای احکام قضایی برای احیای کارخانه و بازپرداخت کلیه بدهی‌ها از محل تولید، با حضور وزیر صمت وقت با تولید هزار دستگاه یخچال و هزار دستگاه کولر آبی ازسرگرفته شد. بااین‌حال مدیرگروه صنعتی پیام می‌افزاید: اما در نتیجه عملیات اجرایی احکام قضایی، متأسفانه تمامی تولیدات مصادره و ادامه حیات کارخانه با چالش روبه‌رو شد و در ادامه، کار به جایی رسید که حتی ماشین‌آلات و تأسیسات زیربنایی کارخانه و تولید نیز به مزایده و فروش گذاشته شد.

تراژدی سقوط قدیمی‌ترین برند لوازم خانگی در فارس/ از آزمایش هیچ‌ نماند به‌جز سوله‌های خالی/ مزایده کارخانه به دلیل مطالبه یک بانک

از آزمایش هیچ‌چیز نماند به‌جز سوله‌های خالی

شریف بیان می‌کند: درحالی‌که قرار بود اجازه فعالیت کارخانه و پرداخت بدهی‌ها از محل تولید داده شود، در نهایت به جز زمین و سوله‌های خالی چیزی از کارخانه باقی نماند و سرمایه‌گذاری انجام شده توسط سهام‌داران با این اقدام به حراج گذاشته شد.

وی تصریح می‌کند: علی‌رغم اقدامات فوق، این گروه ناامید نشد و تولید خود را متوقف نکرد و باتوجه‌به مساعد نبودن شرایط تولید در مرودشت، از همان سال ۹۵ تولید لوازم‌خانگی به شهرهای دیگر انتقال داده شد که در نتیجه تولید لوازم‌خانگی آزمایش در سمنان و چند شهر دیگر انجام شد که همچنان در حال تولید و توزیع در سراسر کشور است.

ازسرگیری تولید در سال 1401

مدیرگروه صنعتی پیام در ادامه می‌گوید: پس از بازدید رئیس‌جمهور سابق از کارخانه آزمایش مرودشت در مهرماه سال ۱۴۰۰ و پیگیری‌های بعدیِ مقامات برای احیای این کارخانه، همراهی‌های گسترده‌ای در سطح شهرستان مرودشت آغاز شد که بار دیگر احیای کارخانه آزمایش مرودشت کلید زده شد و در نهایت تمامی منابع و امکانات گروه، برای آغاز به کار تولید در مرودشت بسیج شد.

به گفته وی در نتیجه حمایت‌های انجام شده از جانب سهام‌داران، تولید در دستور کار آزمایش مرودشت قرار گرفت به‌نوعی که خط تولید انواع آبگرمکن با تولید ۱۵۰ هزار دستگاه در سال با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان و بدون هیچ‌گونه بهره‌گیری از تسهیلات دولتی علی‌رغم وعده‌هایی که داده شده بود، در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۱ به‌صورت رسمی افتتاح شد. همچنین باتوجه‌به حمایت‌های انجام شده در آن مقطع و ترغیب سهام‌داران عمده نسبت به توسعه و نصب خط دوم تولید در کارخانه آزمایش مرودشت با تولید کولر آبی ادامه پیدا کرد.

تراژدی سقوط قدیمی‌ترین برند لوازم خانگی در فارس/ از آزمایش هیچ‌ نماند به‌جز سوله‌های خالی/ مزایده کارخانه به دلیل مطالبه یک بانک

 دولت و قوه‌قضاییه امنیت سرمایه‌گذاری را تأمین کنند

شریف می‌گوید: باتوجه‌به اتفاقات پیش‌آمده در سال ۹۴ این نگرانی و دغدغه همیشه برای سهام‌داران وجود داشت که مسائل سال ۹۴ مجدداً تکرار نشود، ازاین‌رو او معتقد است که باید امنیت سرمایه‌گذاری تأمین شود تا سرمایه‌گذاران بدون هیچ‌گونه دغدغه و نگرانی، نسبت به سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال پایدار در این‌گونه مناطق ترغیب شوند.

به باور مدیرگروه صنعتی پیام تحقق این مهم نیز جز با حمایت دولت و قوه‌قضاییه امکان‌پذیر نخواهد بود.

 بدهی‌های تأمین اجتماعی و معوقات کارگری پرداخت شد

وی بیان می‌کند: اما در ابتدای راه و علی‌رغم جذب و فعالیت حدود ۷۰ نفر پرسنل تولیدی و در حین توسعه خطوط تولید، با صدور مجوز مزایده کارخانه مرودشت به بانک ملت و حضور کارشناسان رسمی اجرای ثبت در محل کارخانه و نهایتاً برگزاری مزایده و همچنین صدور مجوز به دستگاه‌ها و ادارات دولتی مبنی بر وصول مطالباتشان به هر طریق ممکن، سیل طلبکاران به شرکت سرازیر شد.

به گفته شریف، با صدور اجراییه‌های مختلف منجر به بستن تمامی منابع مالی موجود جهت ادامه فعالیت شد که نهایتاً با حمایت سهام‌داران عمده و پرداخت بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، معوقات و مطالبات کارگری و… به طور کامل پرداخت و تصفیه شد.

تراژدی سقوط قدیمی‌ترین برند لوازم خانگی در فارس/ از آزمایش هیچ‌ نماند به‌جز سوله‌های خالی/ مزایده کارخانه به دلیل مطالبه یک بانک

 صدور مجوز مزایده کارخانه آزمایش برای چهارمین بار

شریف با بیان اینکه در نگاهی نو به مجموعه مرودشت و امکانات موجود شرکت و در راستای بهره‌وری و ایجاد فضای اشتغال هر بیشتر در شهرستان، درخواست صدور مجوز ایجاد شهرک خصوصی صنعتی را به مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس ارائه و در این راستا اقدام به استقرار کارگاه‌های تولیدی شد که با این تغییر نگاه در حال حاضر بالغ بر ۷۰۰ پرسنل در بخش‌های مختلف در مجموعه شهرک صنعتی مرودشت در حال فعالیت بوده و این مجموعه در حال تبدیل شدن به یک قطب صنعتی در این منطقه است.

بااین‌حال مدیرگروه صنعتی پیام می‌افزاید: باتوجه‌به اقدامات پیش گفته شده هم اکنون مجوز مزایده کارخانه آزمایش مرودشت برای بار چهارم صادر و مقدمات انجام آن در حال برگزاری است و حال سهام‌داران این گروه چه آینده‌ای را می‌توانند در آن مجموعه صنعتی متصور شوند و چگونه می‌توان آن‌ها را به سرمایه‌گذاری برای بار سوم در این مجموعه صنعتی ترغیب کرد؟

فرماندار ویژه مرودشت: مزایده آزمایش را به جریان انداخته‌ایم

فرماندار ویژه مرودشت هم در ادامه با بیان اینکه کارخانه آزمایش را از طریق فراخوان عمومی، رسانه‌ها و... به مزایده گذاشته‌ایم، می‌گوید: از کل کشور سرمایه‌گذاران دعوت کردیم که جهت سرمایه‌گذاری در این مزایده شرکت کنند که تاکنون چندین نفر از شرکت‌های مختلف جهت شرکت در مزایده حضور پیدا کرده‌اند.

اسماعیل خوشبخت در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه درصورتی‌که سرمایه‌گذاران تصمیمشان را جهت سرمایه‌گذاری نهایی کردند روند مزایده کارخانه آزمایش را به جریان می‌اندازیم، می‌افزاید: کارخانه آزمایش تاکنون دو بار به مزایده رفته است اما نبود سرمایه‌گذار باعث شده تا روند مزایده لغو شود.

به مزایده گذاشتن آزمایش با هدف پس‌گرفتن مطالبات دولت است!

فرماندار ویژه مرودشت در ادامه با بیان اینکه مقرر شده تا در مرحله نخست سرمایه‌گذار به‌صورت قطعی تأییدیه بدهد و بعد مراحل مزایده انجام شود، ادامه می‌دهد: از طریق دولت کارخانه آزمایش را به مزایده گذاشته‌ایم و هزینه‌های کارشناسی را پرداخت کرده‌ایم؛ اما متأسفانه عدم استقبال سرمایه‌گذار باعث شده با مشکلاتی مواجه شویم.

خوشبخت در ادامه با اشاره به اینکه اگرچه کارخانه آزمایش یک ملک خصوصی است؛ اما امتیازاتی که به این مجموعه تعلق گرفته دولتی است، می‌گوید: قطعاً ما نمی‌توانیم به حریم ملک خصوصی و مجموعه دولتی ورود پیدا کنیم و به مزایده گذاشتن آزمایش با هدف انجام مطالبات دولتی در حال انجام است.

تراژدی سقوط قدیمی‌ترین برند لوازم خانگی در فارس/ از آزمایش هیچ‌ نماند به‌جز سوله‌های خالی/ مزایده کارخانه به دلیل مطالبه یک بانک

تولیدات آزمایش مورد پسند ما نیست

وی با اشاره به اینکه به شورای اقتصادی استان و مالک فعلی پیشنهاد دادیم که مجموعه آزمایش را به در قالب یک شهرک صنعتی مشاغل خرد و شهرک صنعتی پارک علم و فناوری به متقاضیان و سرمایه‌گذاران واگذار کنیم، بیان می‌کند: هر کدام تصمیمات زودتر به سرانجام برسد وارد مرحله عمل خواهد شد.

فرماندار ویژه مرودشت در ادامه با بیان اینکه در بعضی از سوله‌های مجموعه آزمایش فرایند تولید هم انجام می‌شود که موردپسند ما نیست، می‌افزاید: قطعاً تولید در مجموعه آزمایش به‌گونه‌ای باشد که خروجی مناسب داشته باشد و در حال حاضر بخش‌های مختلف مالک مجموعه آزمایش را به صنوف مختلف اجاره داده‌اند.

خوشبخت در ادامه با بیان اینکه به‌رغم اینکه محصولات کارخانه آزمایش در گذشته در بیشتر خانه‌ها وجود داشت همواره ما تمایل داریم که محصولاتی که در این مجموعه تولید می‌شود با برند معتبر و کیفیت بالا باشند، ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی خروجی مجموعه آزمایش بد نیست؛ اما با انتظارات فاصله دارد.

وی با بیان اینکه مجموعه آزمایش حدود ۲۰ هکتار است، می‌گوید: جهت راه‌اندازی شهرک صنعتی صنوف خرد و پارک علم و فناوری در مجموعه آزمایش مقرر شد که مالک این مجموعه بررسی‌های لازم را انجام دهد که بعد از تصویب در هیئت مدیره وارد مرحله عملیاتی می‌شود.

 برای سرمایه‌گذارهای آزمایش فرش قرمز پهن کرده‌ایم

فرماندار ویژه مرودشت با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران بزرگی تمایل به سرمایه‌گذاری در مجموعه آزمایش دارند، ادامه می‌دهد: اما به دلایل متعددی بعضی از آن‌ها منصرف می‌شوند و بعضی از سرمایه‌گذاران خارجی هم جهت سرمایه‌گذاری در مجموعه آزمایش بازدیدهایی انجام داده‌اند.

خوشبخت در ادامه با بیان اینکه سرمایه‌گذاران زیاد داخلی و خارجی توسط معاونت اقتصادی استانداری، سازمان صمت و فرمانداری مرودشت به موضوع سرمایه‌گذاری مجموعه آزمایش ورود کرده‌اند، می‌گوید: اما هنوز به نتیجه نرسیده، هرچند ما فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در مجموعه آزمایش پهن می‌کنیم.

تراژدی سقوط قدیمی‌ترین برند لوازم خانگی در فارس/ از آزمایش هیچ‌ نماند به‌جز سوله‌های خالی/ مزایده کارخانه به دلیل مطالبه یک بانک

 آزمایش را به‌خاطر مطالبه یک بانک به مزایده گذاشته‌ایم

فرماندار ویژه شهرستان مرودشت با بیان اینکه به مزایده گذاشتن مجموعه آزمایش به دلیل تحقق مطالبه یکی از بانک‌های عامل است، می‌گوید: میزان ارزیابی مجموعه آزمایش طبق برآورد کارشناسی‌های انجام شده حدود بیش از یک همت (هزار میلیارد تومان) شده است و مجموعه آزمایش فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان مرودشت در کریدور شمال و جنوب کشور قرار گرفته است و طبق مصوباتی که در حال اخذ هستیم قرار است پارک لجستیک درون شهرستان مرودشت راه‌اندازی شود، می‌افزاید: سرمایه‌گذاری در مجموعه آزمایش فرصت مناسب و ارزشمندی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز