عضو شورای شهر شیراز مطرح کرد؛
تردد کامیون در خروجی شیراز و افزایش ریسک بروز حوادث رانندگی/ چه کسی پاسخگوی تلفات انسانی حادثه سهمگین خواهد بود؟
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با اشاره به ضرورت تسریع در تکمیل فاز نهایی آزادراه و تسریع در اجرای قطعه هشت با توجه به استقبال صورت گرفته گفت: در مسیر ورودی شهر شیراز در منطقه گویم که همچنان وضعیت نابسامانی دارد و تردد در آن پرخطر ارزیابی میگردد و از طرفی امکانات رفاهی در این آزاد راه نیز همچنان در دسترس مسافران و خودروهای عبوری نیست و سرمایهگذار باید نسبت به تسریع در ایجاد امکانات رفاهی در آن متناسب با شأن مسافران تلاش کنند.
به گزارش ایلنا، رضا محمدیان امروز 15 مهرماه در صحن علنی شورای شهر شیراز گفت: با توجه به ثبت متعدد شکایات مردمی در سامانه 137 و همچنین مشاهدات میدانی کارشناسان و بازرسان شورای اسلامی شهر شیراز و گلایه اعضای یاوران شورای شهر، موضوع تردد کامیون از این محور و ورود کامیون به شهر شیراز از طریق خروجی آزادراه به محور غرب شیراز حدفاصل بزرگراه آیتالله علوی تا بزرگراه دکتر حسابی و حد فاصل شهرک گلستان تا تقاطع غیرهمسطح شهدای جهاد است.
به گفته وی از آنجا که قانون تردد هرگونه کامیون و کامیونت را در معابر شهری ممنوع کرده، اما به هنگام افتتاح آزادراه و در راستای رفاه کامیون داران ، به استناد مصوبه شورای ترافیک استان فارس مورخ 30 اردیبهشت ماه 1402 و به درخواست پلیس راهور استان فارس، با موافقت استاندار به مدت دو ماه یعنی تا پایان تیرماه 1403، به صورت آزمایشی برای تردد کامیون در این محور شهری مجوز موقتی صادر می شود. مهلت این مجوز مدت بیش از 75 روز است که پایان یافته اما همچنان شاهد تردد سیل کامیون و کامیونتها در این مسیر هستیم. در این مدت نه تنها فاز نهایی آزاد راه شیراز - اصفهان تکمیل نشده و بلکه پس از پایان مهلت مجوز موقت تردد کامیون، همچنان کامیونها آزادانه در این محور شهری تردد میکنند.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که شیراز تنها کلانشهر سبز کشور محسوب می شود و امسال نیز به عنوان پایتخت محیط زیست کشور معرفی گردیده، تردد کامیون آن هم در محورهای مهم غرب شهر به افزایش آلودگی هوا در مسیر بادخیز شهری منجر شده است و آلودگی ناشی از سوخت خودروهای سنگین در محور غرب شیراز، تهدید جدی برای سلامت شهروندان بشمار میرود.
عضو شورای شهر شیراز نیز گفت: از دیگر سو همزمان با مهرماه، فصل بازگشایی مدارس و تردد خودروهای سرویس مدارس دانشآموزان ساکن غرب شیراز و شهرکهای همجوار همچون صدرا، گلستان، بهشتی، بزین، گویم، قلات، قصر قمشه و غیره، این نگرانی را در شهروندان و مدیریت شهری ایجاد کرده که تردد کامیون در این محور منجر به بروز حوادث خطرناک و خدای نکرده سوانح تلخ رانندگی شود که دیگر پشیمانی جای نداشته و جبران آن امکانپذیر نیست.
محمدیان بیان کرد: محور غرب شیراز، مسیر طبیعت گردی شهروندان شیرازی به ویژه در تعطیلات آخر هفته و ایام تعطیلات نیز محسوب میگردد و همگان شاهد ترافیک سنگین این مسیر از عصر چهارشنبه تا عصر جمعه هر هفته هستیم. لذا تردد به طور متوسط 2 هزار دستگاه کامیون و خودروی سنگین در هر 24 ساعت، با حجم ترافیکی که در انتهای هر هفته در این محور شکل میگیرد، ریسک خطر و بروز هرگونه سانحه رانندگی را به شدت افزایش میدهد.
وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر شیراز بر این نکته واقف است که صنعت حمل و نقل از زیرساختهای مهم توسعه و رونق اقتصادی است، خاطرنشان کرد: اما یک لحظه تصور کنید خدای نکرده کامیونی حامل مواد قابل اشتعال بر اثر بی احتیاطی به آتش کشیده شده، چه کسی پاسخگوی تلفات انسانی ناشی از این حادثه سهمگین خواهد بود. خودروهای امدادی و آتش نشان چگونه از میان خیل کامیون و کامیونت حامل بارهای سنگین خود را به محل حادثه برسانند؟ چند نفر جان خود را از دست خواهند داد؟
محمدیان تصریح کرد: این توقع وجود داشت که نمایندگان وزرات راه و شهرسازی در استان و دستگاه های مسئول به ویژه پلیس راهور بر اساس قوانین جاری کشور مانع از ورود هرگونه به معابر شهری شیراز میشدند که تاکنون محقق نشده است و هزینه های ناشی از ورود این خودروها بر معابر شهر شیراز، ناشی از فرسودگی زودتر آسفالت و نیاز به ترمیم مجدد به مردم شهر و شهرداری تحمیل شده است.
وی گفت: به عنوان عضوی از شورای اسلامی شهر شیراز از همین تریبون اعلام می کنم ادامه تردد کامیون در این محور شهری که از آزادراه وارد شهر شیراز میشوند، ریسک بروز حوادث رانندگی خطرآفرین را به شدت افزایش داده ؛ بر دامنه آلودگی هوا ناشی از تردد کامیون و سوخت گازوییل در کلانشهر شیراز افزوده و ترافیک شهری را در محور غرب به ویژه در تعطیلات آخر هفته تحت تأثیر قرار داده است. لذا تعلل کنندگان در اصلاح وضع موجود در صورت بروز هرگونه حادثهای مقصر خواهند بود.