خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

شرکت توزیع برق خوزستان پای خود را از گلوی تشنه مردم دزپارت بردارد

شرکت توزیع برق خوزستان پای خود را از گلوی تشنه مردم دزپارت بردارد
کد خبر : ۱۵۳۷۸۹۱

پروژه انتقال آب کارون ۳ به دهدز به دلیل عدم تامین برق مورد نیاز توسط شرکت توزیع برق خوزستان راکد مانده است و همین موضوع باعث گلایه مندی مردم دهدز و روستاهای تشنه آن با وجود دو دریاچه عظیم آبی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، تشنگی مردم دهدز تمامی ندارد و رنج بی آبی مردم نواحی پیرامون دریاچه کارون ۳ در شهرستان دزپارت، زندگی و حیات را هر لحظه سخت و سخت‌تر می‌کند. این در حالی است که بر اساس گزارشات منتشرشده در رسانه‌ها، طرح آب‌رسانی به شهر دهدز و روستاهای اطراف آن از دریاچه سد کارون ۳ در تیرماه ۱۴۰۱ با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال برای پوشش ۱۸ هزار نفر جمعیت و با ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از محل دریاچه کارون ۳ و با حمایت دولت سیزدهم آغاز شد.

پروژه‌ای که قرار بود با خط لوله فولادی به قطر ۳۵۰ میلیمتر و بطول ۱۷ کیلومتر و احداث چاه و آبگیر برداشت، احداث سه واحد تاسیسات مخازن و ایستگاه‌های تقویت فشار، خرید و اجرای تجهیزات الکترومکانیکال و تملک حدود ۷ هزار متر مربع اراضی تاسیسات در روند اجرایی این پروژه، ۳۴ روستا و شهر دهدز از آب شرب سالم پس از ۲۰ سال  اجرای سد کارون ۳ بهره‌مند شود، همچنان بر زمین مانده است و مردم تشنه این منطقه آنگونه که مدیران آبفای دزپارت می‌گویند پاسوز نگاه بخشی نگرانه مدیران شرکت توزیع برق خوزستان شده اند!

بهانه جویی و ترک فعل شرکت توزیع برق خوزستان

محمد داوریان رئیس اداره آبفا شهرستان دزپارت در این مورد به ایلنا گفت: از زمان کلیدخوردن پروژه انتقال آب، درخواست انشعاب برق با ظرفیت ۱/۷ دهم مگاوات را به شرکت توزیع برق خوزستان ارائه دادیم. در برابر این درخواست، شرکت توزیع برق نه تنها پاسخی نداد، بلکه حتی حاضر نشدند به ما بگویند تکلیف ما چیست. به دنبال آن، نامه‌نگاری ها در سطح مدیران عامل ادامه یافت. پس از گذشت چند ماه نامه دوم را ارسال و درخواست اعلام نظر و تعیین تکلیف کردیم. آیا به ما برق می‌دهید یا نه؟

داوریان افزود: متاسفانه باز هم پاسخی دریافت نکردیم تا دی ماه سال گذشته و پس از کلی فشار و پیگیری، شرکت توزیع برق اعلام کرد که این ظرفیت در ید ما نمی‌باشد و باید از خط شرکت نفت کمک گرفت که در همین خصوص یک نشست مشترک میان مدیران شرکت خطوط انتقال نفت و مخابرات اصفهان، شرکت توزیع و آبفا پیش از عید نوروز ۱۴۰۳ برگزار شد و در همین جلسه، شرکت خطوط لوله اصفهان اعلام کرد که چون موضوع تامین آب است، آمادگی هرگونه همکاری را دارد، منوط به اینکه شرکت توزیع برق خوزستان از این خط فقط برای انتقال آب استفاده کند.  

رئیس اداره آبفا دزپارت ادامه داد: متاسفانه شرکت توزیع برق خوزستان در مقابل همکاری های صورت گرفته توسط شرکت خطوط لوله حاضر به همکاری و نامه نگاری نشد، در ادامه با توجه به بحران بی آبی در دزپارت و عدم همکاری شرکت توزیع برق خوزستان تلاش کردیم تا یک فاز« ۳۳ لیتر»از سه فاز تعریف شده را به مرحله اجرایی برسانیم. در اردیبهشت ماه سال جاری مدیر عامل شرکت توزیع برق خوزستان در جلسه‌ای با حضور فرشاد ابراهیم پور نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل اداره آبفای خوزستان، متعهد شد که همکاری های لازم را در راستای خروج دهدز از بحران آب صورت دهد. 

او تصریح کرد: بر اساس قول و تعهد مدیرعامل شرکت توزیع برق چندین درخواست مبنی بر نیاز به اتصال برق به این شرکت ارسال کردیم، در ابتدا بهانه تشکیل پرونده را پیش کشیدند، سپس درخواست پرداخت هزینه را دادند و باز هم قبول کردیم. مدارک را تحویل دادیم، پس از آن امروز و فردا شدن‌ها شروع شد. با کلی رایزنی گفتند کار شما در امور مشترکین گیر است، علی‌رغم درخواست ما برای صدور قبض پرداخت، در مراجعه به امور مشترکین گفتند مجوز برداشت آب را ارائه دهید، مجوز دریافتی سال نودوهفت با امضای وزیر نیرو را تحویل دادیم، گفتند وزیر در این نامه بر اخذ مجوز از محیط زیست تاکید کرده، پس از این بهانه جویی ها استعلامات درخواستی را نیز ارائه دادیم. 

او گفت: از ما درخواست مجوز برداشت آب از نیروگاه کارون سه را کردند و باز هم ....! شرکت توزیع برق در این مدت فقط با فردا فردا کردن از همکاری سر باز زده و در این پروسه ترک فعل شرکت توزیع برق بر ما ثابت شده و به هیچ وجه حاضر به همکاری نیست.

شرکت توزیع برق پای خود را از گلوی تشنه مردم دزپارت بردارد

در این رابطه، عضو شورای شهرستان دزپارت نیز به ایلنا گفت: شرایط بی آبی در دزپارت دیگر قابل تحمل نیست. لجاجت و تحمیل نگاه بخشی نگرانه هم حدی دارد. به مدیر عامل شرکت توزیع برق استان هشدار می‌دهیم پای خود را از گلوی تشنه مردم دزپارت بردارد و هرچه سریعتر مسئله برق خط تامین آب کارون به دزپارت نهایی کنند، در غیر این صورت پیامدهای اجتماعی آن بر عهده شخص مدیرعامل برق خوزستان خواهد بود.
 
هژیر کیانی افزود: ۲۰ سال در رنج و عذاب برای تامین آب شرب هستیم و تداوم وضع موجود به هر دلیلی از سوی هر مسئول و دستگاه مربوطه‌ای را توهین و دهن کجی به حقوق ابتدایی مردم قلمداد می‌کنیم. مردم به خاطر احترام به خون شهیدانشان نجابت به خرج داده اند، اما هر سال که پیش می‌رویم مدیران استان بی توجه تر از پیش عمل می‌کنند،  گویی ۳۰ هزار نفر مردم دهدز و تشنگی آن‌ها برایشان چندان اهمیتی ندارد و اکنون که طی این ۳ سال تلاش‌های خوبی از سوی آبفای استان صورت گرفته و مسئولین محلی و نماینده مردم در مجلس تلاش می‌کنند تا آب ولو با یک چهارم ظرفیت منتقل شود تا اندکی از بحران آبی رفع گردد، شاهد کارشکنی ها و ترک فعل شرکت توزیع برق استان هستیم. 
 
وی تصریح کرد: آبگیری آزمایشی تا ایستگاه سوم و پایانی انجام شده است و در صورت تامین برق (که بر اساس  تحلیل‌های فنی ظرفیت برق موجود شهرستان، به راحتی می‌تواند انرژی مورد نیاز این فاز از پروژه را تامین نماید) آب به ۴۰ روستا و شهر تشنه دهدز خواهد رسید و تاحدی از رنج مردم مظلوم دهدز و روستاهای اطراف کاسته خواهد شد. دردآور است که مردمی تشنه در محاصره دو سد بزرگ کارون ۳ و ۴ باشند و بدیهی ترین و طبیعی‌ترین حقوق بشری شان، سلامت و رفاه و آرامش روانی شان بازیچه سوءمدیریت مدیران ناکارآمد استانی شود.  
 
عضو شورای شهرستان دزپارت ضمن درخواست از رئیس جمهور و هیئت دولت برای پایان بخشی به رنج مردم تشنه دزپارت، تاکید کرد: بر اساس گزارشات میدانی،  پیگیری‌ها و گفتگوهای ما با دست اندرکاران پروژه، متوجه شدیم  مشکل اصلی خود شرکت توزیع برق خوزستان است که علی‌رغم توافقات صورت گرفته در سطح مسئولین شهرستان و استان و پیگیری‌های مکرر نماینده محترم مردم در مجلس، این شرکت به بهانه‌های مختلف تامین برق را در یک بروکراسی طاقت فرسا قرار داده  که مستندات این ادعا نیز موجود است.
 
وی گفت: پروژه تامین آب دزپارت یک پروژه ملی و تنها پروژه اضطراری وزارت نیرو در این استان است و این یعنی اینکه همه دستگاه‌های مسئول باید همکاری ویژه داشته باشند.
 

شرکت توزیع برق خوزستان پای خود را از گلوی تشنه مردم دزپارت بردارد

 

انتهای پیام/
بهنام رضایی مالمیر
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز