خبرگزاری کار ایران

شماره 64 هفته‌نامه «آتیه نو» منتشر شد

شماره 64 هفته‌نامه «آتیه نو» منتشر شد
کد خبر : ۳۹۵۹۰۶

جدیدترین شماره «آتیه‌نو»، تنها نشریه تخصصی حوزه بیمه‌ها، رفاه و تامین‌اجتماعی در ایران، با مجموعه مطالبی درباره بیمه، رفاه، تامین اجتماعی، اشتغال و بیکاری و ... صبح امروز یکشنبه ١٠ مردادماه، منتشر شد.

به گزارش ایلنا، جدیدترین شماره «آتیه‌نو»، تنها نشریه تخصصی حوزه بیمه‌ها، رفاه و تامین‌اجتماعی در ایران، با مجموعه مطالبی درباره بیمه، رفاه، تامین اجتماعی، اشتغال و بیکاری و ... صبح امروز یکشنبه ١٠ مردادماه، منتشر شد.

 

کسب و کار نویسندگی

داستان جلد این شماره «آتیه‌نو»، به زندگی هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده مشهور قصه های مجید در دوران بازنشستگی می پردازد و در پی پاسخ به این سوال است که آیا نویسندگی یک حرفه است؟

این نویسنده نام آشنا در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت بیمه خود می گوید: از نظر بیمه خوشبختانه مشکلی ندارم و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز هستم و سال گذشته که جراحی قلب باز داشتم بیمه تکمیلی کمک شایانی به من کرد.

مرادی کرمانی در خصوص نویسندگی به عنوان یک منبع درآمدی برای نویسندگان می گوید: شغل نویسندگی را باید از دو منظر بررسی کرد. برای مثال، فرد می‌تواند نویسنده نشریه یا رادیو و تلویزیون باشد. از این طریق می‌توان گذران زندگی کرد، ولی موقعیتی متزلزل است. به قول کرمانی‌ها «تا وقتی دستش می‌جُره (تکان می‌خورد) دهنش هم می‌جُره». کسی که در فلان روزنامه یا فلان خبرگزاری کار می‌کند نویسنده حرفه‌ای نیست. زمانی می‌توانیم عنوان نویسنده حرفه‌ای را به کار ببریم که مردم کتاب نویسنده را بخرند. به طوری که نویسنده بتواند از درصد فروش کتاب هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌اش را تامین کند. در غیر این صورت، کسانی را که در فلان روزنامه یا فلان رسانه می‌نویسند و و در کنارش گاهی داستان یا شعر هم چاپ می‌کنند، باید روزنامه‌نگار نامید. من بیش از ٥٠ سال است که می‌نویسم، ولی شاید کمتر از ١٠ سال باشد که از فروش کتاب‌هایم درآمدی کسب می‌کنم.

کارت خرید ٣٠ میلیونی

تازه ترین شماره منتشر شده هفته نامه «آتیه نو» در گزارشی به موضوع «کارت‌های اعتباری خرید کالا» پرداخته است. بنا بر این گزارش، بعد از اینکه وزارت صنعت برای حل معضل رکود صنعت خودرو طرح موفق وام ٢٥ میلیونی خرید خودرو داخلی را اجرا کرد، در قالب یک ایده جدید، کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را به‌عنوان برگ برنده خود مطرح کرد، اما با گذشت زمان و مشکلات نقدینگی بانک‌ها، خود این ایده به یک معضل تبدیل شد؛ طرحی که قرار است به خانواده‌ها در تامین ‌هزینه لوازم‌خانگی و جهیزیه عروس و دامادهایشان کمک کند. با وجود عرضه ١٠٠ هزار کارت خرید کالا به فرهنگیان، بازنشسته‌های کشوری و بازنشستگان تامین‌اجتماعی، تنها درصد ناچیزی از این کارت‌ها شارژ اعتبار و برای استفاده متقاضیان آماده شده‌اند. سود کم و اقساط ارزان آن، کارت را به یار کمکی قدرتمندی در تامین لوازم‌خانگی خانواده‌ها تبدیل کرده است. حالا بانک مرکزی با وجود مصائب بسیار خود در تامین نقدینگی لازم برای وام ازدواج ١٠ میلیونی عروس و دامادها، تصمیم گرفته بالاخره خواسته‌های وزارت صنعت را مورد توجه قرار دهد. به این ترتیب، قرار است سقف اعتبار کالاها را تا ٣٠ میلیون تومان افزایش دهد. ضمن اینکه سیاست‌گذار پولی کشور تصمیم گرفته کل سیستم بانکی را برای تامین اعتبار کارت‌های خرید کالای ایرانی بسیج کند. وزارت صنعت هم که تلاش زیادی در جهت تامین نقدینگی لازم برای این کارت‌ها انجام داده، اعلام کرده که سقف حقوق متقاضیان کارت‌های اعتباری برداشته شده، ضمن اینکه نقدا سقف اعتبار کارت‌ها را از ٦ به ١٠ میلیون تومان افزایش داده است. به نظر می‌رسد روند عرضه و تامین اعتبار کارت‌ها دارد به جاهای خوبی می‌رسد.

روزآمد شدن محاسبات بیمه ای

مطابق قوانین، محاسبات بیمه‌ای می‌بایست هر سه سال یک بار در سازمان انجام می‌شد ولی به گزارش «آتیه نو»، پس از نزدیک به ٤ دهه، اکنون این سازمان قصد دارد این محاسبات را در مورد تحلیل وضعیت خود عملیاتی سازد.

بنا به این گزارش و به گواه آمارها کیفیت زندگی حال و آینده بیش از نیمی از جمعیت کشور – چه به‌صورت مستقیم و چه به شکل غیرمستقیم - به هنگام بیماری، حوادث، بیکاری،  از کارافتادن و پیری و سالمندی در گرو کارآمدی و توان این سازمان است. هفته گذشته بود که مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در دیدار با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، خبر از به‌روزرسانی محاسبات بیمه‌ای در این سازمان با همکاری کارشناسان سازمان بین‌المللی کار داد. با آنکه هنوز جزئیات بیشتری از این خبر منتشر نشده، اما نفس اعلام این خبر، بار دیگر نگاه‌ها را به بحث ضرورت توجه به محاسبات بیمه‌ای (آکچوئری) در صندوق‌های بازنشستگی و انجام اصلاحات مورد نیاز براساس نتایج این محاسبات سوق داده است.

خدمات کارگزاری‌های بیمه‌ای

«کارگزاری‌های بیمه‌ای، چه خدماتی ارائه می‌کنند؟» عنوان گفت و گویی است که با محمدعلی جنانی، مدیرکل امور کارگزاری‌های تامین اجتماعی انجام شده و در آن به بررسی نقش کارگزاری‌ها در برون‌سپاری خدمات تامین‌اجتماعی، افزایش رضایتمندی مراجعان و چابکی سازمانی پرداخته شده است.

مدیرکل امور کارگزاری‌های تامین اجتماعی مشکل نیروی انسانی را چالش فردای سازمان‌های بزرگ می‌داند و در توضیح آنچه جان کلام او است، می‌گوید: «اگر سازمان تامین‌اجتماعی می‌خواهد تراز تعادل منابع و مصارف خود را حفظ کند و به سمت پاسخگویی بهتر برود، چاره‌ای جز حرکت به سمت مکانیزم‌های نو ندارد که یکی از آن‌ها برون‌سپاری است.»

در صفحه «چشم انداز، جهان از دریچه اقتصاد» در گزارشی با عنوان « نفت بیشترین سود را از برجام برده است» که از «وب‌سایت موسسه پژوهشی ویلسون» و توسط آزاده افتخاری ترجمه شده است، به موضوع ظرفیت‌ها و موانع تولید ٤ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه‌ای نفت پرداخته شده است.

یادداشت ها

در شصت و چهارمین شماره هفته‌نامه «آتیه نو» یادداشتهای متعددی از مسئولان و کارشنان مختلف درج شده است نظیر: یادداشت حسام نیکوپور با عنوان تجربه آمریکای لاتین و راه پیش روی ایران، یادداشت حسین مشیری تبریزی با عنوان در ستایش دانش حساسیت در صندوق ها، یادداشت فرحناز ناصری با عنوان توسعه کارگزاری ها نماد ارتقای رضایت مندی، یادداشت دکتر علی سجادی با عنوان بیکاری پزشکان عمومی از درد تا درمان، یادداشت مهندس ناصر نباتی با عنوان ساماندهی سیم کش های سیار برای امنیت منازل.

 

دیگر عناوین

در این شماره از هفته‌نامه «آتیه نو» علاوه بر این، مخاطبان می‌توانند مطالب متنوع دیگری را هم مطالعه کنند. برخی از مهم‌ترین عناوین مطالب این تازه ترین شماره آتیه نو به این شرح است:

- برخورداری نشریات از طرح بخشودگی جرائم بیمه ای کارفرمایان

- ثبت نام بیمه تکمیلی اهالی رسانه آغاز شد

- جادوی تابستان را کجا از یاد بردیم؟

- سهم ناچیز یک چاپچی از حقوق کار

- تیم خوب دایی

- زمانه غمبار «شادمان»

- از المپیک ریو چند مدال می خواهیم؟

و ...

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز