خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

دلایلِ قطعی گاه و بیگاه در سامانه‌های تامین اجتماعی/ اختلال خدمات را به سامانه ۱۴۲۰ گزارش دهید

دلایلِ قطعی گاه و بیگاه در سامانه‌های تامین اجتماعی/ اختلال خدمات را به سامانه ۱۴۲۰ گزارش دهید
کد خبر : ۱۵۱۵۶۶۳

مرکز فناوری اطلاعات و آمار سازمان تأمین اجتماعی قطعی‌های بوجود آمده در سامانه «پیشگامان» ناشی از قطع ارتباط در پنجره خدمات هوشمند دولت می‌داند. ازسویی دبیر کانون بازنشستگان استان تهران معتقد است: سازمان متعهد است در صورت قطع شدن سیستم‌های خود همچنان خدماتش را ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با رشد و توسعه فناوری‌های جدید و از جمله فضای اینترنت، خدمات‌رسانی در حوزه‌های مختلف دولتی بسیار آسان‌تر از قبل شده است. برخی از حوزه‌هایی که این فناوری‌ها برای آنها کمک شایان توجهی فراهم کرد، حوزه بیمه، بانک و شبکه‌های خدمت‌رسانی مشابه در نظام اداری بود؛ کمکی که سازمان تامین اجتماعی را بیش از بسیاری از دستگاه‌های دیگر، در امر خدمات‌رسانی یاری کرد. با این وجود، برخی اختلالات روزمره که در روزهای اخیر بیشتر شده است، موجبات برخی نارضایتی‌ها از خدمات را فراهم کرده است. 

طی ده روز گذشته و از ماه مرداد، دوباره تعداد گزارشات مربوط به قطعی سامانه‌های ارتباطی سازمان تامین اجتماعی در هنگام خدمات‌رسانی درمانی افزایش یافته است. کارگران و بازنشستگان در هنگام مراجعه به مراکز طرف قرارداد و ملکی (چه در هنگام دریافت خدمات درمانی و چه در هنگام پیچیدن نسخه در داروخانه‌ها) گاه با قطعی سیستم مواجه شده و متصدیان از آنان طلب پرداخت مبالغ خدمات با نرخ آزاد را می‌کنند. 

برخی کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات البته این قطعی‌ها را به سیستم سراسری پنجره واحد خدمات هوشمند دولت نسبت می‌دهند و برخی بازنشستگان به ویژه در مراکز طرف قرارداد، علت قطعی را عدم تسویه حساب سازمان تامین اجتماعی با مراکز ارزیابی می‌کنند. 

در مقابل تامین اجتماعی با رد این ادعاها، همواره بر ضرورت خدمات‌رسانی حتی در شرایط غیر برخط یا آفلاین تاکید دارد. 

این مشکلات در حوزه اختلال نسخه الکترونیک و سامانه‌های برخط سازمان تامین اجتماعی در هنگام ارائه خدمات البته منحصر به حوزه درمان نیست. تعداد محدودی بازنشستگانی که در زمان تقاضای وام دچار مشکلات‌عدم تسویه حساب و اخذ استعلام مثبت از بانک عامل برای دریافت تسهیلات ضروری تامین اجتماعی هستند، اخیراً با مواردی مثل‌ عدم نشستن اطلاعات جدید درمورد حسابشان در سامانه سازمان تامین اجتماعی به‌منظور اخذ وام مواجه شدند. این موضوع در برخی خدمات مربوط به بیمه تکمیلی بازنشستگان نیز مشاهده شده است. 

 قطعی و اختلال را به شماره ۱۴۲۰ تامین اجتماعی گزارش دهید

طی پیگیری‌ها از «مرکز فناوری اطلاعات و آمار سازمان تأمین اجتماعی»، مسئول ارتباط این مرکز اعلام کرد: مراجعینی که با قطعی شبکه نسخه مواجه می‌شوند با ۱۴۲۰ تماس گرفته و قطعی را در محل اعلام کنند. 

مسئول ارتباطات این مرکز با اشاره به موضوع نسخه‌های الکترونیک و اختلال آن‌ها گفت: باید مشخص شود که در چه بازه‌هایی مراجعه وجود داشته و گزارش قطعی داده شده است. زیرا ما کلیه گزارش‌های قطع شدن سرویس خدمات برخط خود را همزمان دریافت و ثبت می‌کنیم. 

این مرکز در تماس با خبرنگار ایلنا، درباره وعده مسئولان سازمان درباره خدمات آفلاین یا غیر برخط در زمان قطعی ارتباط و اختلال در سرورها اظهار کرد: در مرحله نسخه‌نویسی پزشک، عمل صدور نسخه به صورت دستی و آفلاین مجاز و ضروری تلقی می‌شود. اما هیچ قانون و دستورالعملی برای الزام مراکز درمانی و دارویی طرف قرارداد برای ارائه خدمات در شرایط قطع بودن ارتباط سیستمی وجود ندارد. 

این مرکز تصریح کرد: واقعیت این است که مراکز و بیمه‌گذار نمی‌توانند با ادعای اینکه سیستم قطع بوده است، مبالغ قابل ملاحظه دارو و خدمات را پرداخت کنند. زیرا در عملیات علاوه بر خواندن سوابق بیمه و کد ملی، حتما باید بارکد چک شود و در این شرایط نمی‌توان خدمات آفلاین مانند نوشتن دستی نسخه ارائه داد. اما برخی داروخانه‌ها و مراکز درمانی عملیات امانی انجام می‌دهند و می‌گویند فعلا این خدمات را آزاد حساب کنید و بعدا مبلغ مابه‌التفاوت بیمه به حساب مراجع مسترد خواهد شد. البته ارائه این امتیاز نیز به اختیار خود مرکز است و هیچ الزامی حقوقی برای مرکز طرف قرارداد برای اجرای این مسئله وجود ندارد. 

مسئول ارتباط این مرکز با بیان اینکه «سامانه ارائه کننده خدمات ارتباطی سازمان تامین اجتماعی بخشی از سامانه «پیشگامان» است و اگر این سامانه به‌صورت سراسری قطع شده باشد، یا خود پنجره خدمات هوشمند دولت قطع باشد، خدمات ما نیز قطع می‌شود، گفت: این قطعی در این فقره ربطی به سازمان تامین اجتماعی نداشته و مرتبط با تمامی خدمات است. همچنین در خود مراکز ممکن است API یا برنامه ارتباطی خود مجموعه ارائه دهنده خدمات درمان قطع باشد که در این شرایط نیز قطع شدن ارتباط ربطی به سازمان تامین اجتماعی یا دولت ندارد. اما در هر صورت توصیه می‌کنیم مراجعین با مشاهده قطعی حتما با سامانه تلفنی ۱۴۲۰ تماس بگیرند و آن را گزارش دهند تا در اسرع وقت رسیدگی انجام شود.

عدم رضایت بازنشستگان از خدمات…

علی اکبر عیوضی (دبیر کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی استان تهران) در رابطه با موضوع وام بازنشستگان اعلام کرد: وام مرحله اول بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ تا قبل از مردادماه پرداخت شده و باقی متقاضیان واجد شرایط پس از این از وام بهره‌مند می‌شوند. تعداد دریافت کنندگان وام مرحله اول نیز حدود ۴۰ هزار نفر در کل کشور بوده است. 

وی افزود: این شایعه که افراد دریافت کننده وام باید عضو کانون‌های بازنشستگی در مناطق و شهرستان‌های کشور باشند، سخنی کذب است و به هیچ عنوان عضویت شرط برخورداری از وام نیست. ما بارها اعلام کردیم که نیازی به عضویت در کانون برای بهره‌مندی از وام نیست و تنها وام با ثبت نام غیرحضوری برقرار می‌شود. ما حتی اعلام کردیم که اگر در سایت «شماره عضویت کانون» خواسته شده، از رقم پنج صفر «۰۰۰۰۰» استفاده کنید تا مراحل اخذ وام انجام گیرد. 

عیوضی با تاکید بر اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی تحت تاثیر شایعاتی که با قصد سوء پخش می‌شود، قرار نگیرند، بیان کرد: اخذ وام ضروری بازنشستگان تامین اجتماعی ۵ شرط اصلی دارد. اول اینکه فرد باید حقوق مستمری خود را از بانک رفاه دریافت کند و حساب داشته باشد. دوم اینکه به هیچ بانکی در کشور بدهکار نباید باشد. سوم اینکه تلفن همراهش به نام خودش باشد. چهارم اینکه چک برگشتی نداشته باشد و در نهایت در سه سال گذشته از تسهیلات بانک رفاه استفاده نکرده باشد. این‌ها قوانینی است که بانک رفاه و سازمان تامین اجتماعی برای وام گذاشتند. 

دبیر کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی استان تهران با رد این ادعا که برخی مدعی قطعی ارتباط سیستمی بانک رفاه و سازمان تامین اجتماعی و عدم نشستن استعلام وضعیت مالی خود در سازمان تامین اجتماعی هستند، گفت: تاکنون در این حوزه اختلالی به ما گزارش نشده است. عمده کسانی که در این مورد دچار مشکل می‌شوند، افرادی هستند که در گذشته برای یکی از بستگان یا دوستان خود از محل فیش و حکم مستمری خود ضامن وام شدند. اشتباه آنان این است که چند برابر سقف حقوق خود ضامن می‌شوند و به همین دلیل، هرجا با بانک‌ها نیز تصفیه حساب شود، در سیستم الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی هنوز مشکل‌‎شان وجود دارد. لذا این عزیزان مشکل خود را باید از سمت بانک عامل حل کنند. 

این فعال حقوق بازنشستگان کشور، تصریح کرد: خدمات سازمان تامین اجتماعی به ویژه در حوزه خدمات الکترونیکی و بسیاری از دیگر خدمات، کارنامه مورد قبولی که سابقه خوشی در اذهان بازنشستگان باقی بگذارد، نداشته است. این درحالی است که سازمان متعهد است در صورت قطع شدن سیستم‌های خود نیز خدمات ارائه دهد.

وی با اشاره به موضوع قطعی سامانه‌های سازمان تامین اجتماعی در هنگام مراجعه شاغلین و بازنشستگان برای دریافت خدمات درمانی گفت: هم در طرح کرامت رضوی و هم در حوزه درمان و بیمه تکمیلی ما در سال‌های اخیر و به ویژه امسال با اختلالات و مشکلاتی مواجه بودیم. درمان سازمان تامین اجتماعی در این روزها در ضعیف‌ترین دوره خود به سر می‌برد. این امر در حوزه درمان مستقیم بیشتر از درمان در مراکز طرف قرارداد بوده است. 

عیوضی تصریح کرد: پنج ماه است که بازنشستگان از جیب خود بحث بیمه تکمیلی را پرداخت می‌کنند و در عین حال خدماتی دریافت نمی‌کنند. شرکت آتیه سازان حافظ آن‌طور که ما مستندات را مشاهده کردیم، در این مدت از سازمان تامین اجتماعی مبالغ مربوطه را دریافت نکرده و دچار مشکل شده است. این درحالی است که سازمان در این پنج ماه مبالغ مربوط به بیمه تکمیلی را از حقوق بازنشستگان کسر کرده است. وقتی شرکت بیمه تکمیلی آتیه‌سازان پولی دریافت نکند، چطور می‌تواند خدمات ارائه دهد؟ این درحالی است که تامین اجتماعی خود باید بجز مبلغی که از حقوق بازنشستگان کسر می‌شود، سهم مشارکت خود در بیمه تکمیلی را نیز بپردازد. 

دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با اشاره به شروع تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان و دیرکرد چند روزه پرداخت در یکسال اخیر گفت: ما بارها تاکید کردیم که هزینه‌کرد از بودجه سازمان تامین اجتماعی برای غیر بازنشستگان اشکال شرعی دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز