اقدامات مهم معاونت بیمهای سازمان تامین اجتماعی
اصلاح و تنظیم رویهها و فرایندها با هدف تسهیل و بهبود فضای کسب و کار از اقدامات مهم معاونت بیمهای سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته بود که در این حوزه برنامههای متعددی اجرا شد.
به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، این سازمان در راستای افزایش تاب آوری بنگاههای تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور و مقابله با تکانههای وارد بر اقتصاد و در راستای کاهش اطاله زمانی و رفع موانع پیشروی تولید و بهبود فضای کسب و کار اقدام به طراحی برنامههای مرتبط با این موضوع کرد.
تمدید اجرای تصویبنامه مورخ ۹۶/۴/۳۱ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر بازرسی از دفاتر قانونی کارفرمایان بخش خصوصی صرفاً در آخرین سال مالی با لحاظ مستثنیات آن، تداوم اجرای بخشنامه ۱۷بندی مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع بسته حمایتی سازمان تامین اجتماعی در راستای رونق تولید در سال ۹۸ و تداوم آن در سال ۹۹، محاسبه حق بیمه قرارداد پیمان ماده ۴۱ قانون تامین اجتماعی منحصراً بر اساس آخرین صورت وضعیت قطعی پیمانکار در قراردادهای طرحهای عمرانی و ممانعت از محاسبه جرائم تاخیر پرداخت حق بیمه، عدم اعمال ضریب در قراردادهای پیمانکاری بنگاههای تولیدی فنی و صنعتی بر اساس لیست و بازرسی، اصلاح و بازنگری دستورالعمل اجرائی آئین نامه هیاتهای تشخیص مطالبات از اقدامات معاونت بیمهای سازمان تامین اجتماعی است که به منظور اصلاح و تنظیم رویهها و فرایندها با هدف تسهیل و بهبود فضای کسب و کار انجام شده است.
از دیگر اقدامات در حوزه اصلاح و تنظیم رویهها و فرایندها با هدف تسهیل و بهبود فضای کسب و کار میتوان به اصلاح فرایندهای رسیدگی پروندههای هیاتهای تشخیص مطالبات و کاهش زمان رسیدگی به پروندههای ارسالی از شعب به حدود یکماه، تنظیم لیست مشترک فی مابین مالیات بردرآمد حقوق و حق بیمه متعلقه، با ایجاد پایگاه مشترک فی مابین بیمه و مالیات مشخص کردن اطلاعات مربوط به این سازمان و اطلاعات مربوط به مالیات و مشخص کردن اطلاعات مشترک در اجرای ماده ۳۵ قانون تامین اجتماعی موضوع تعیین دستمزد مقطوع بری سایر کارگاههای مشمول سایر سطوح دستمزدی، استعلام پرداخت حق بیمه و تاریخ اعتبار کارت هوشمند رانندگان حمل ونقل عمومی بین شهری از طریق تبادل اطلاعات با پایانهها و اخذ استعلام نقل وانتقال و صدور پاسخ موضوع ماده ۳۷ قانون تامین اجتماعی اشاره کرد.
معاونت بیمهای سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته اقدام به هوشمندسازی اداری و استقرار نظام الکترونیک و تسهیل و سرعت در خدمات غیرحضوری کرد که بر این اساس در سال گذشته ۳۰ خدمت پرتکرار و زمان بر شناسایی شد و برنامه عملیاتی متناسب به آن جهت غیرحضوری کردن آن طراحی، تدوین و عملیاتی شد که اجرای این طرح ضمن افزایش رضایت مخاطبان منجر به پاسخگوی هوشمند و هدفمند، کاهش اطاله زمانی و صرفه جوئی شده است که برآورد میشود که با نهادینه شدن آن معادل ۷۰ میلیون فرایند زمان بر به صورت مکانیزه انجام شود.
ایجاد وب سرویس تبادل اطلاعات لیستهای ارسالی پیمانکاران طرف قرارداد با شرکت ملی نفت، ایجاد وب سرویس تبادل اطلاعات قرارداد با سازمان برنامه وبودجه، اجرای طرح مشاهده بدهی برآوردی و قطعی برای کارفرمایان از طریق درگاه غیرحضوری، اجرای سامانه آزمایشی پایگاه متمرکز مفاصا حسابهای ماده ۳۸ قانون، ایجاد وب سرویس دریافت اطلاعات از ثبت شرکتها از سال ۹۶ ودر حال حاضر به صورت لایودر اجری مصوبه هیات وزیران مورخ ۱/۳/۹۶ (پروژه شروع کسب وکار)، نامنویسی بیمه شده با درخواست کارفرما به صورت غیرحضوری نامنویسی، نامنویسی غیرحضوری کارگاه و تشکیل پرونده مطالباتی، صدور و ارسال گواهیهای پرداخت حق بیمه واحدهای ساختمانی از طریق سامانه خدمات غیرحضوری از فعالیتهای سازمان تامین اجتماعی در حوزه الکترونیکی کردن خدمات است.
از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی برای توسعه خدمات غیرحضوری میتوان ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار، اخذ غیرحضوری تعهد نامه و حذف ابلاغ غیر الکترونیک، امکان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی ها، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب، امکان ثبت درخواست توسط شاغلین فاقد سابقه پرداخت حق بیمه و امکان مشاهده و اعتراض به گزارشات بازرسی کارگاهی در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان، امکان تقسیط غیرحضوری و نظاممند بدهی ها، ارتقاء سامانه دریافت لیست و ارائه میز کار و امکانات کنترلی به کارفرما برای اصلاح لیست قبل از ارسال، امکان پرداخت برخط بدهیها و احتساب آنی واریزی در حساب کارفرما، راه اندازی سیستم ارسال پیامکی آرا، قرارهای صادره و دعوتنامه از طریق وب سرویس برای دستیابی به اهداف دولت الکترونیک، ساخت سامانه مشترک بیمه بیکاری (سابک) با همکاری وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی و اجرا آن در ۹ اداره کل کشور، حذف دفترچه درمانی و فرآیند تامین اعتبار دفاتر درمانی در شعب و کارگزاریهای سراسر کشور و بهبود سامانه استحقاق درمان، پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه شدگان تست پی سی آر مثبت، ثبت در خواست دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری (استراحت پزشکی) وبارگذاری مدارک و مستندات پزشکی به صورت غیرحضوری و ثبت درخواست دریافت غرامت دستمزد ایام بارداری (استراحت زایمان) وبارگذاری مدارک و مستندات پزشکی به صورت غیرحضوری برشمرد.
از دیگر اقدامات مهم معاونت بیمهای سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته، تجمیع، تنقیح، روانسازی و تلخیص ضوابط و بخشنامهها و دستورالعملها است که صدور بخشنامه تنقیح بخشنامه ۱۱ جدید درآمد و ملحقات آن، صدور بخشنامه تنقیح و تلخیص بخشنامه مقاطعه کاران، تدوین و تلخیص بخشنامه اجراییات (در اجرای آئین نامه اجرایی ماده ۵۰ قانون(، تدوین بخشنامههای تخصص در اجرای ماده ۴۷ قانون در بخش بازرسی کارگاهی، تلخیص، تجمیع و تنقیح ابلاغ احکام و اوراق مطالباتی، تنقیح بخشنامه پیمانکاران و ساخت نرمافزار پایگاه متمرکز مفاصا حساب، تنقیح، تلخیص و تجمیع بخشنامههای حوزه اجرائیات و بازرسی کارگاهها، تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح و تلخیص بازرسی دفاتر قانونی، تلخیص بخشنامهها حق بیمه کارفرمایی کارگران ساختمان و تلخیص بخشنامهها رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر در این راستا انجام شده است.
تهیه و تنظیم بخشنامه جدید بازرسی کارگاهی، تهیه و تدوین شیوه نامه همپوشانی بیمه درمان، تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح و تلخیص بیمههای اختیاری، تهیه و تدوین شیوه نامه همپوشانی بیمه درمان فیمابین سازمانهای بیمهگر پایه و تنقیح و تلخیص آیین نامه اجرایی هیاتهای تشخیص مطالبات با حضور فعال نمایندگان قوه قضائیه، مجامع کارفرمایی و کارگری از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی در بخش تجمیع، تنقیح، روانسازی و تلخیص ضوابط و بخشنامهها و دستورالعملها است.
همچنین معاونت بیمهای سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته اقدام به صدور دستور اداری با هدف رفع موانع تولید و حمایت از اشتغال پایدار نیروهای کار مولد کرد که میتوان به صدور دستور اداری با موضوع نحوه صدور، تمدید و تجدید کارت بازرگانی و پروانه کسب صنفی بمنظور ایجاد بستر مناسب و هدفمند جهت روانسازی امور کسب و کار و حمایت از کارفرمایان، ارتقاء تولید و بهبود فضای اشتغال و تسهیل اجرای ماده ۳۷ قانون تامین اجتماعی و صدور گواهی مربوطه در خصوص صدور، تمدید و تجدید کارت بازرگانی و پروانه کسب کارگا هها و کارفرمایان اشاره کرد.
همچنین درخصوص نحوه کسر حق بیمه از حقوق و دستمزد اعلامی در قرارداد کارجدید در راستای رفع موانع تولید و حمایت از اشتغال پایدار نیروهای کار مولد، گواهی نقل و انتقال درخصوص کارگاه ها، کارخانجات و بنگاههای اقتصادی و تولیدی تملّک شده توسط بانکها و موسسات مالی و اعتباری در راستای حمایت از بخشهای تولیدی و اقتصادی، فعالیتهای مربوط به مطبوعات و رسانههای مکتوب و برخط، بدهی ناشی از ادعای سابقه به منظور ایجاد وحدت رویه و به روزرسانی بدهیهای ناشی از ادعای سابقه بیمه شدگان( بخشنامه احاله بازرسی دفاتر قانونی) به منظور جلوگیری از انباشت درخواستها بازرسی دفاتر قانونی، نحوه اقدام در خصوص قراردادهای محرمانه، نحوه اقدام در خصوص قراردادهای نمایندگیهای بیمه ونحوه اقدام در خصوص قراردادهای منعقده شرکت توزیع از دستورات اداری صادر شده است که با هدف رفع موانع تولید و حمایت از اشتغال پایدار نیروهای کار مولد انجام شده است.