خبرگزاری کار ایران

در نشست صلح انجمن جامعه شناسی ایران، مطرح شد؛

صلح اجتماعی در ایران مخدوش شده است

صلح اجتماعی در ایران مخدوش شده است
کد خبر : ۱۳۹۹۵۴۸

استاد برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، با بیان اینکه گردش قدرت در جامعه ایران وجود ندارد، تاکید کرد: متاسفانه صلح اجتماعی در ایران مخدوش است و ما با آن فاصله ی زیادی داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شامگاه دیروز چهارشنبه (29شهریور1402) نشست علمی تخصصی صلح انجمن جامعه شناسی ایران، به مناسبت روز جهانی صلح با مشارکت انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و کار گروه ارتباطات صلح باعنوان ضرورت صلح اجتماعی با حضورجامعه شناسان و پژوهشگران در موسسه رحمان تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست علمی تخصصی ، حسن امیدوار، با اشاره به فعالیت های گروه صلح با عنوان صلح یک  پدیده اجتماعی اجتناب نا پذیر است که ضروری است با استفاده از پیشرفت های علمی به آن پرداخته شود، گفت: کسانی که دنبال صلح هستند دنبال سلامت روانی در جامعه هستند.

مدیر نشست صلح انجمن جامعه شناسی ایران، با بیان اینکه مشارکت زنان در طی سالهای اخیر در حوزه انجمن صلح افزایش داشته است، ادامه داد: در حال حاضر 50درصد بانوان در این زمینه فعالیت دارند.

وی، با اشاره به اهمیت صلح اجتماعی در جامعه برای جلوگیری از تعارضات اجتماعی در راستای ایجاد آرامش در جامعه، تصریح کرد: عواملی مثل درک کردن، داشتن ثبات اجتماعی، از بین بردن فقر، رعایت حقوق بشر برای ایجاد بستر و ایجاد روابط اجتماعی سالم، دفاع از برابری قومیت ها، زبانها، جنسیت و... در راستای پیشرفت زنان در جامعه و انتخاب اصول دموکراتیک و دفاع از آن حائز اهمیت است.

مدیر گروه جامعه شناسی صلح انجمن جامع شناسی ایران، با اشاره به اهمیت اقدامات اساسی در راستای ایجاد تغییرات اساسی در آینده جامعه، ادامه داد: با تلاش برای ایجاد بسترصلح اجتماعی همه فعالیت ها در جامعه بهتر و مطلوب خواهد شد.

مقصود فراستخواه، نیز در ادامه این نشست علمی تخصصی، با اشاره به مکتب رئالیستی صلح، گفت: صلح به معنای اصرار بر مداومت در جنگ نبوده و نیست.

استاد برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، ادامه داد: مصالحه زمینه ساز صلح در جامعه  از طریق گفت و گو است.

جامعه شناس ایرانی با اشاره به اینکه قدرت در ایران به عنوان منبع تمام نشدنی است، افزود: دولت درحال ارائه خدمات است و جنبه قدسی بودن ندارد،  گردش قدرت در جامعه ایران وجود ندارد.

به گفته وی، ارائه خدمات در دولت حائز اهمیت است، متاسفانه صلح اجتماعی در ایران مخدوش است و ما با آن فاصله ی زیادی داریم.

 دارنده نشان دهخدا در چهارمین دوره آن، با اشاره به اهمیت قبول گفت و گو، و قبول سبک ها و قواهد متفاوت انسانها در زندگی اجتماعی در جامعه ای که انسانها بتوانند در کنار هم بخوبی زندگی کنند، تصریح کرد: در کشور شرایط اجتماعی نا نوشته از طرف دولت در حال تعریف شدن است.

فراستخواه، با بیان اینکه مردم براحتی می توانند باهم در صلح اجتماعی زندگی بکنند، تاکید کرد: واقعیت های اجتماعی با ظهور گروه های جدید اجتماعی و نسل های تازه معنا دارد و ما در حال حاضر شاهد رنسانس جدید اجتماعی در ایران هستیم.

وی گفت: در ایران ذهن ما درگیرامور سیاسی شده است به امر اجتماعی توجهی نمی شود.

جامعه شناس ایرانی، تاکید کرد: کل ذهن ما در گیر امور سیاسی وامور سیاسی درشت شده و دراین بین امر اجتماعی مغفول مانده است.

فراستخواه، با بیان اینکه امر اجتماعی در حال حاضر فراموش شده است، افزود: در این روش حتی راه رفتن عادی مردم و نگاه کردن چشمانشان نیز در خیابانها سیاسی شده است، تا چیز های دیگر را نبینند.

وی، با اشاره به اینکه اکنون دارای جامعه بسیار خسته از سیاست هستیم، گفت: دولت و ملت هر دو در این خصوص در حال همکاری برای دوری از پرداختن به امور سیاسی هستند.

 استاد برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، رشد و توسعه کشور را بعنوان حلقه مفقوده در مسئله اجتماعی عنوان کرد و گفت: دولت کل اکو سیستم، سپهر و سرزمین اجتماعی ایران را تصرف کرده است وآن را  تبدیل به قلمرو مستعمراتی خود تبدیل کرده است.

به گفته وی، وقتی دولت قلمرو اجتماعی را به مستعمرات خود تبدیل می کند، امر اجتماعی مخدوش می شود و صلح و توافق و همبستگی اجتماعی نیز دچار مشکل می شود.

وی، با بیان اینکه قلمرو فرهنگ عمومی نیز بعنوان شیوه و سبک های زندگی مردم، بدن و لباس آنها در فرهنگ عمومی مردم تعریف می شود، گفت: هنر نیز در این قلمرو فرهنگ به عنوان عمومی تعریف شده است.

فراستخواه، دولت را دارای ساختاری عنوان کرد که در حال پایش فرهنگ عمومی افراد در جامعه ایران است و گفت:  قلمرو علم و دانشگاه نیز جزو امور اجتماعی است و دارای تعریف با همراه هنجار و نماد و اهداف و مراجع علمی است.

وی، در حال حاضر دانشگاه را نیز جزو قلمرو مستعمراتی دولت برشمرد و گفت: از اینکه دانشگاه  هم جزو قلمرو و مستمرات دولت  شده است جامعه ما گرفتار ایجاد و بستر سازی برای زمینه سازی شبه علم شده است که در دانشگاه ها نیز بر اساس آن سیاست گذاری می شود که به مرور ما شاهد بروز دیدگاه های اوکراینی وروسی و...در آن خواهیم بود.

به گفته، فراستخواه، افت کیفیت علم و دانشگاه به دلیل ایجاد شبه علم در جوامع دانشگاهی بوده است، و دراین زمینه قلمرو تعلیم و تربیت و مدرسه نیز بخشی از محله افراد است، که بچه ها نقش اساسی در این خصوص دارند و از آن بعنوان خانه به یاد می آورند، که امروزه این قلمرو نیز سیاسی شده  و برای همین خاطر است که شاهد افت معلمین و دانش آموزان در جامعه هستیم.

فراستخواه ، قلمرو مدیریت را نیز در جامعه برای رشد وتوسعه مهم ارزیابی کرد و گفت:تعریف منافع آتی برای افراد جامعه باعث تولید سرمایه و رشد وتوسعه اقتصادی در کشور می شود.

وی،  قلمرو افزایی توسط خود افراد جامعه را مهم ارزیابی کرد و گفت: تقویت و ارتقای شخصینگی، معنای بودن، ارتقا منش و عزت نفس باعث حیات ذهنی افراد جامعه می شود.

نویسنده کتاب ما ایرانیان، با اشاره به اینکه جامعه ایران نیازمند عاملیت است، افزود: در حال حاضر شکاف بین ملت و دولت هزینه بالای برای کنشگران اجتماعی در کشور دارد.

به گفته وی، ایران یک جامعه دانشگاهی است، در سالهای اخیر تحرک اجتماعی درایران بالا رفته است همچنین در کشور شاهد تحولات جدی در حوزه های مختلف علمی و...هستیم، و دراین بین کنشگران اجتماعی مرزی باعث شده گفت و گوها میان افراد جامعه زیاده شده و این گفت و گو در مرزهای میان محدودیت های ساختاری ایران امکان های تازه کشف و یا خلق می کند و بین دیوان حکومتی و ایوان اجتماعی نیز این گفت و گو ها در رفت و آمد است.

به گفته نویسنده کنشگران مرزی، تجربه ملت ها، تاریخ و هنر ایران نشان داده که همواره پیروزی با علم ایرانی بوده است.

فراستخواه در پایان سخنان خود  احیای قلمرو زندگی را به همراه امر اجتماعی مهم ارزیابی کرد و گفت: نهاد های تمدنی ایران بارها بعد از به انحراف کشیده شدن احیاء شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در پایان این نشست علمی تخصصی پژوهشگران و کنشگران جامعه در حوزه اجتماع ایران به پرسش و پاسخ و گفت و گو با شرکت کنندگان استاد حوزه علوم اجتماعی و جامعه شناسی پرداختند.

صلح اجتماعی در ایران مخدوش شده استصلح اجتماعی در ایران مخدوش شده است

انتهای پیام/
زهرا ملابابائی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز