خبرگزاری کار ایران

نخستین دوره آموزش نیروی انسانی صادرات دارو Medex برگزار شد

نخستین دوره آموزش نیروی انسانی صادرات دارو Medex برگزار شد
کد خبر : ۱۵۳۴۴۴۳

سیاست‌های اشتباه صادراتی باعث کاهش صادرات و از دست رفتن کشورهای هدف می‌شود.

ایلنا؛ نشست "میدکس" با حضور فعالان صنعت دارویی کشور برگزار شد و مدعوین به بیان دغدغه‌های خود در زمینه صادرات دارو پرداختند.

هاله حامدی‌فر، مدیرعامل شرکت "سیناژن" با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه میزان صادرات رقمی حدود صد میلیون دلار درج شده، گفت: این میزان به معنای این است که در واقع صادرات دارویی نداریم.
او افزود خنده دار است زمانی که حساب بین‌المللی نمی‌توانیم افتتاح کنیم قصد تعاملات مالی با کشورهای دیگر را داشته‌باشیم.
مدیرعامل سیناژن گفت: با توجه به اینکه مبادلات مالی سالمی داریم اما متاسفانه امکان تبادل پول را با دیگر کشورها را نداریم.
حامدی فر ادامه داد: با انتخاب رئیس جمهور جدید بحث fatf بسیار بر زبان افتاده است و امیدواریم که محقق شود تا مشکلات مالی ما با دیگر کشورها برطرف شود.
او تاکید کرد: باید صادق باشیم ما کشور تولیدی تجاری نیستیم ما تنها به فروش مواد اولیه مانند نفت و پسته و مواد معدنی شناخته می‌شویم.
این فعال صنعت دارویی کشور با اشاره به اینکه در دنیا با وجهه صنعتگر و تاجر شناخته نمی‌شویم، افزود: در نتیجه‌ی همین موضوع در ادبیات و طرز عمل تجارت نیز مشکل داریم و تجربیات دیگر کشورها را نیز مورد توجه قرار نمی‌دهیم.
لزوم توجه به پیش نیازهای صادراتی
جلال نائلی، معاون اقتصادی و همکاری‌های دوجانبه وزارت بهداشت در امور بین‌الملل با بیان اینکه صحبت از صادرات به معنای فراهم بودن پیش نیازهای آن است، گفت: مواردی نظیر برقراری ارتباط و بازاریابی و ارتباطات سیاسی مناسب، لازمه صادرات است که باید قبول کنیم در این دو مورد مشکل داریم.
او افزود: اگر این ارتباطات برطرف شود می‌توانیم به نتایج مثبتی برسیم.
معاون اقتصادی و همکاری‌های دوجانبه وزارت بهداشت در امور بین‌الملل گفت: اقتصاد سلامت به موضوع کم شدن هرینه‌ها و صرفه‌جویی در تولید و کاهش قیمت دارو توجه دارد. اما در توسعه سلامت به این نکته توجه می‌کنیم که چه کنیم تا بازار فروش دارو و صادرات را گسترش دهیم.
نائلی ادامه داد: صنعت سلامت یک صنعت استراتژیک است و از این دیدگاه با تمام صنایع و بازارهای دیگر متفاوت است، یک میلیارد دلار دارو در کشور تولید می‌شود اما در بهترین حالت تنها یک درصد آن را صادر می‌کنیم.
او افزود: سیاست‌های اشتباه صادراتی باعث از دست رفتن بازارهای هدف ما شده است. کشورهایی نظیر اندونزی، ژاپن و ونزوئلا که به سختی به بازار آن کشورها وارد شده بودیم، بسیار ساده از دست دادیم.
صنعتگران دارویی خواهان صادرات هستند
فرهاد پیروانیان، مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دارو دانشکده داروسازی دانشگاه بهشتی با اشاره به اینکه در مورد دارو دارای ظرفیت محدودی در کشور هستیم و از این بابت رشد اقتصادی و ثروت آفرینی نیز محدود خواهد شد، گفت: فعالان این صنعت انتظار و تمایل به پویایی، جذب سرمایه و بالطبع افزایش ثروت و اشتغال آفرینی و... دارند،
او با طرح این سوال که ضرورت صادرات چیست و ما به صادرات به کجا برسیم؟ تصریح کرد: هنگام پر بودن ظرفیت کار در داخل کشور لزوما باید نگاهی بین‌المللی داشته باشیم که البته این امر ارتباطات، صحبت‌ها و منش و رفتار بین المللی را طلب می‌کند.
استاد دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی گفت: صادرات برای بخش‌های متفاوت جامعه می‌تواند نقش موتور محرکه ایفاء کند؛ صادرات دارای جنبه‌های مختلفی نظیر دیپلماسی، رشد صنعت و تکنولوژی، افزایش توانمندی و ...است.
پیروانیان ادامه داد: کشور ما در حوزه دارو عقب است، در حالی‌که داروسازی باید مشکل جامعه را حل کند اما نتوانسته است در این حوزه دچار چالش هستیم.
او تاکید کرد: باید مزیت رقابتی نظیر کیفیت، کمیت، نیروی انسانی و.... ایجاد شود و آن را در صنعت دارویی کشور در هنگام صادرات استفاده کنیم.
بی‌اهمیت بودن صادرات در کشور
علی گودرزی، مدیرعامل شرکت درمان‌یاب دارو با بیان اینکه الزاماتی در راه رسیدن به اجرایی شدن صادرات وجود دارد، گفت: مدیریت منابع انسانی، فرهنگی و... از مواردی هستند  که باید به آن دقت شود.
او افزود: اما متاسفانه در صنعت ما هیچ‌گاه صادرات به عنوان یک موضوع مهم دارای اهمیت در نظر گرفته نشده‌است.
مدیرعامل شرکت درمان‌یاب دارو گفت: یکی از مهم‌ترین دلیل آن این است که هیچ تضمینی برای دریافت و پرداخت پول نداریم و کشورهای خارجی از این جهت دارای مشکلات بسیاری در هنگام قرارداد با ما هستند.
گودرزی ادامه داد: باید مارکتینگ بین‌المللی را گسترش دهیم و از پکیج‌های صادراتی استفاده کنیم به‌معنای اینکه یک مجموعه از محصولات را با هم صادر کنیم. به عنوان نمونه نرم افزار آنالیز جمعیت دیابتی‌ها را تهیه و صادر کنیم و پکیج دارویی برای این قشر در نظر بگیریم.
او تاکید کرد: موضوع دیگر که مغفول مانده است عملکرد ما در انتخاب سفیران و نمایندگان ایران در کشورهای دیگر است، کشورهایی که می‌توانستیم به عنوان هدف اقتصادی در نظر داشته باشیم، سفیران خود را از افراد سیاسی انتخاب کردند.
مدیرعامل شرکت درمان‌یاب دارو اشاره کرد: مورد دیگری که باید دقت داشته باشیم عمل کردن به تعهدات صادراتی در قبال کشورهای دیگر است که تاکنون آنطور که باید در این زمینه‌ موفق عمل نکرده‌ایم.
گودرزی در ادامه گفت: اگر به همین منوال پیش رویم بیش از ۲۰ درصد توان صادراتی خود را نخواهیم نمی توانیم انجام دهیم.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز