خبرگزاری کار ایران

«ایلنا» از مهمترین دلایل حادثه معدن طبس گزارش می‌دهد؛

منشاء تکرار حوادث پرخطر در معادن زغالسنگ چیست؟

منشاء تکرار حوادث پرخطر در معادن زغالسنگ چیست؟
کد خبر : ۱۵۳۳۶۲۸

حوادث پرخطر و مرگبار در معادن ایران به یک رویه تکراری تبدیل شده است. اگر در گذشته هر چند سال یکبار از این دست اتفاقات رخ می‌داد، اما چند سالی است که این حوادث پرتکرارتر از گذشته شده است و متاسفانه ما شاهد از دست دادن تعداد بیشتری از معدنکاران کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار «ایلنا»، حادثه اخیر معدن طبس که منجر به از دست رفتن ده‌ها نفر از کارگران این معدن شد، در نوع خود کم سابقه و یا شاید بی‌سابقه بود. این حادثه بار دیگر نشان داد که معادن ایران از استانداردهای لازم در تجهیزات و بخش سخت افزاری برخوردار نیستند، ضمن آنکه در کنار آن نباید سهم سیاست‌های دولت‌ها را هم نادیده گرفت. 

در واقع سلسله حوادث معدنی در ایران طی سال‌های اخیر این پرسش را ایجاد کرده است که چرا سطح ایمن سازی معادن در ایران پیشرفتی نداشته است و باعث بروز حوادث تلخی از جمله معدن طبس و یا قبل از آن معادن طزره، یورت و ... شده است. البته حوادث مرگبار در معادن دنیا هم اتفاق می‌افتد و کشورهای معدن خیز دچار آن می‌شوند اما وقتی دفعات این حوادث را در ایران بررسی می کنیم، متوجه می‌شویم که بسیار بیش از حد میانگین جهانی این حوادث تکرار می‌شود. 
 
در این خصوص کارشناسان معتقدند که حوادث معدنی که در کشور ما در حال وقوع است نشان‌ دهنده این امر است که معادن کشور از ایمنی لازم برخوردار نیستند.  
آن طور که محققان حوزه مهندسی معدن می‌گویند، معادن زغال سنگ زیرزمینی کشور همچنان از تکنولوژی ۵۰ سال قبل استفاده می‌کنند و عدم نظارت بر ایمنی معادن زغال سنگ و عدم اختصاص بودجه کافی برای تجهیزات ایمنی موجب شده تا همچنان شاهد بروز حوادث جان باختن معدن ‌کاران باشیم.
 
 برخی کارشناسان همچنین از واگذاری معادن به شرکت‌های خصولتی و خصوصی انتقاد می‌کنند، چرا که معتقدند آن‌ها تخصص لازم را در زمینه معدن کاری نداشته‌اند. در واقع عدم توجه به پیش شرط‌های واگذاری از جمله اهلیت‌های تخصصی باعث شده است که معادن کشور به ویژه معادن زغالسنگ که به طور بالقوه خطرناک هستند دچار چنین حوادث تلخی بشوند. 
 
از سوی دیگر در دنیا سطح سواد و دانش تخصصی برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی را بالا می برند، اما در ایران یک خلاء بزرگ در دانش مربوط به ایمن سازی معادن وجود دارد که باعث شده است سطح دانش فنی در بخش معدن ایران پایین بیاید. در واقع افت دانش فنی معدن در داخل و همین طور عدم انتقال تکنولوژی و دانش فنی از خارج به دلیل تحریم ها زمینه بروز چنین اتفاقاتی را فراهم کرده است.
 
گفتنی‌ست؛ مجتمع معادن زغالسنگ طبس به عنوان یکی از واحدهای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با هدف تأمین زغالسنگ مورد نیاز کشور تأسیس شده است که به عنوان یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین معادن کشور شناخته می‌شود.
 
 
 
 

 

 

 

انتهای پیام/
بنیامین نجفی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز