خبرگزاری کار ایران

غذاهای محلی عمان: از ماشوای تا حلوای عمانی

غذاهای محلی عمان: از ماشوای تا حلوای عمانی
کد خبر : ۱۵۰۹۶۷۴

عمان قدیمی‌ترین کشور مستقل جهان عرب و این روزها از امن‌ترین کشورهای دنیا به‌حساب می‌آید. قلعه‌های خشتی، باغ‌های پلکانی، منظره دریا و کشتی‌های بادبانی قدیمی، وادی‌ها و مساجد با معماری چشم‌نواز ازجمله دیدنی‌های عمان به‌شمار می‌آیند. علاوه‌بر این، این کشور به‌واسطه موقعیت جغرافیایی خود، از تنوع غذایی غنی برخوردار است.

 

 

جاده ابریشم و غذای سفره مردم

تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا بدانید بعد از دریافت ویزای عمان چه مزه‌هایی در این کشور در انتظار شما هستند. هل، دارچین، میخک، فلفل‌سیاه، زعفران، زردچوبه، کاری و زیره ادویه‌جاتی هستند که این روزها رنگ و طعم بی‌نظیری به غذای سفره مردم این سرزمین داده‌اند. قرن‌ها قبل، وجود عمان در چهارراه مهمی از جاده تجاری ابریشم موقعیت‌های بسیاری را برای این کشور فراهم کرده بود. هند و چین در شرق، ایران در شمال، عراق در شمال شرقی و دریای سرخ و شرق آفریقا در جنوب شرقی عمان قرار داشتند. کشتی‌هایی که به شرق آسیا سفر می‌کردند، کتان، پنبه، پشم، قالیچه، سنگ ‌آهن و شمش را حمل می‌کردند؛ درحالی‌که، ملوانان عرب با محموله‌هایی از ابریشم، کافور، مشک، ادویه‌جات و سرامیک باز می‌گشتند. برای سفر به این کشورها، مردم نیاز به دریافت ویزا داشتند.

در میان این کشورها، هند بیشترین تجارت دریایی را با عمان داشت. مردم بسیاری از مایحتاج زندگی روزانه خود را از این طریق به‌دست می‌آوردند. مواردی مانند چوب ساج برای کشتی‌سازی، برنج و سایر مواد غذایی از جمله لیموترش و ادویه‌جاتی مانند میخک، فلفل، دارچین، زردچوبه و گشنیز. علاوه‌بر این، داشتن چنین موقعیت جغرافیایی موجب شده بود تا غذاهای عمان تاثیر بسیاری از غذاهای عربی، پاکستانی، ایرانی، هندی، مدیترانه شرقی و آفریقایی داشته باشند.

تاثیر اقلیم‌های متفاوت بر تنوع غذایی

وجود دشت‌های ساحلی، مناطق کوهستانی و سرزمین‌های بیابانی در مساحت 309 کیلومتر‌مربع، از عمان سرزمین شگفت‌انگیزی ساخته است. یکی از نتایج عمیق این تنوع جغرافیایی به‌وجودآمدن دستورالعمل‌ها، طعم‌ها و سبک‌های مختلف آشپزی در این کشور شده است.

دشت‌های ساحلی و فراوانی غذاهای دریایی

خط ساحلی عمان از شمال شرقی تا جنوب آن کشیده شده است. این مناطق عمدتا آب‌وهوایی گرم ‌و مرطوب دارند و از اکوسیستم دریایی غنی برخوردار هستند. ماهی، میگو، خرچنگ و کوسه آب‌زیانی هستند که به‌عنوان غذای اصلی در سبد غذایی مردم این منطقه وجود دارند و به سه‌روش کبابی، آب‌پز و سرخ شده مصرف می‌شوند.

سرزمین‌های بیابانی و میراث بادیه‌نشینی

زمین‌های داخلی کشور عمان را دشت‌های بیابانی با آب‌و‌هوای گرم و خشک تشکیل داده‌اند. مردم از قدیم در این مناطق به‌صورت بادیه‌نشینی زندگی می‌کردند. شرایط سخت آب‌و‌هوایی باعث اهمیت مواد غذایی چون غلات نشاسته‌ای، گوشت، میوه‌های خشک و مغزی‌جات شده است. مردم از نشاسته گندم و جو برای درست‌کردن غذاهایی مانند هریس (یک نوع حلیم) و ساج (نان تخت) استفاده می‌کنند. گوشت بره، بز، گوسفند و حتی شتر که منبع ارزشمند و غنی از پروتئین است نیز در درست‌کردن غذاهایی مانند شووا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شووا غذایی سنتی است که در مناسبت‌های خاص مانند عیدها پخته می‌شود. مردم برای پخت شووا، گوشت مورد نظر را به ادویه‌های مختلف آغشته می‌کنند و سپس آن را در برگ درختان خرما یا موز می‌پیچند. سپس به مدت 24 تا 48 ساعت در تنور زمینی قرار می‌دهند تا به‌آرامی پخته شود. بعد از پخته‌شدن گوشت، آن را از تنور خارج می‌کنند و همراه با برنج می‌خورند.

ترکیب شگفت‌انگیز طعم میوه و غذا در مناطق کوهستانی

ارتفاع بالا و به‌دنبال آن هوای خنک‌تر ویژگی مناطق کوهستانی عمان است. همین ‌امر زمین‌های این منطقه را آماده کاشت و برداشت نمونه‌های مختلفی از میوه‌ها و سبزیجات مانند انار، بادام و زردآلو کرده است. مردم منطقه نیز از این میوه‌ها و سبزیجات در ترکیب غذایی خود استفاده می‌کنند و طعم‌های منحصربه‌فردی را در غذا به‌‌وجود می‌آوردند.

پاییز پرمحصول کوه سبز عمان

منطقه ظفار که در جنوب این کشور قرار دارد در فصل پاییز میزبان باران‌های موسمی است. این باران‌ها رشد انواع میوه‌های استوایی مانند انبه‌های آب‌دار، موز و نارگیل و صیفی‌جات و سبزیجات تازه مانند گوجه‌فرنگی، خیار، سبزیجات برگ‌دار و ادویه‌جات مختلف را با خود به دنبال دارد.

در کنار این محصولات سبز، هم‌جواری ظفار با دریا ‌عرب محصولات تازه دریایی را مهمان سفره مردم این منطقه کرده است.

از نان نازک صبحانه تا حلوای رنگین

عمان از غذاهای بسیار خوش‌طعمی برخوردار است که از قرار زیر هستند:

نان رحال

در عمان نان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا بسیاری از غذاهای سنتی همراه با نان خورده می‌شوند. مردم عمان از دو مدل سنتی نان استفاده می‌کنند. یکی ضخیم و دایره‌ای به نام پیتا که در اکثر رستوران‌های کشورهای عربی خورده می‌شود و دیگری نازک‌تر و ترد با اندازه کوچک به نام رحال یا رقاق.

خمیر این نان از ترکیب سه‌ماده ساده آرد گندم، آب و نمک ساخته می‌شود. نکته متمایزکننده این نام از سایر نان‌ها، ظاهر نازک و توری مانند آن است. از این نان در وعده صبحانه همراه با تخم ‌مرغ و خوراک لوبیا یا پنیر و عسل استفاده می‌کنند. علاوه‌بر این، این نان را در کنار وعده‌های اصلی یا به‌صورت میان‌وعده نیز می‌توان استفاده کرد.

مشکاک (میشکاک)

غذای محبوب و در عین‌ حال مقوی که در تمام خیابان‌های عمان پیدا می‌شود. برای این غذا گوشت گاو، گوسفند یا مرغ را به بخش‌های کوچک تقسیم می‌کنند و آن‌ها را در ترکیبی از ادویه‌های مختلف مانند فلفل‌سیاه، هل، میخک، زنجبیل، سیر، فلفل‌هندی، پودر کاری، زیره، دارچین، نمک و گشنیز قرار می‌دهند. سپس گوشت‌ها را به سیخ کشیده و کبابی می‌کنند. از سس تمر هندی تند یا سس چیلی نیز به‌هنگام خوردن غذا استفاده می‌شود.

 

 

غذاهای محلی عمان: از ماشوای تا حلوای عمانی

 

ماشوای

این غذا ترکیب خارق‌العاده‌‌ای از شاه‌ماهی کبابی یا سرخ شده و برنج لیمویی است. برای این غذا شاه‌ماهی را در ترکیبی از انواع ادویه، روغن و آب‌لیمو طعم‌دار می‌کنند. در هنگام پخت برنج نیز ابتدا آن را همراه با سیر، زنجبیل و پوست لیموی رنده شده تفت می‌دهند. بعد از تفت‌دادن برنج و اضافه‌کردن مقداری آب به آن، آب ‌لیموی تازه را در آن می‌ریزند.

ماجین

ماجین طعم بی‌نظیر صبرو‌حوصله است. برای درست‌کردن این غذا ابتدا باید گوشت شتر را به‌صورت نوارهای نازک برش می‌دهند. بعد از نمک‌زدن به گوشت آن را بالای یک تنور آویزان می‌کنند تا خشک شود. بعد از گذشت نیمی از روز نوارهای خشک‌شده را در دیگ ریخته و روغن دنبه شتر روی آن می‌ریزند تا بپزد. بعد از پختن گوشت آن را به مدت یک روز در فضای باز گذاشته تا روغن دنبه روی گوشت خشک شود. ماجین در جنوب عمان و منطقه ظفار از شهرتی بیشتر از شووا برخوردار است.

حلوای عمانی

حلوا یکی از مشهورترین شیرین‌ها و از سوغاتی‌های معروف عمان است. در پخت حلوای عمانی از نشاسته ذرت، شکر قهوه‌ای، تخم‌ مرغ، عسل، ادویه‌های متفاوت و انواع مغزی‌جات استفاده می‌شود. گلاب، هل و زعفران را هم برای طعم‌دارکردن حلوا استفاده می‌کنند. مردم مهمان‌نواز عمان از این دسر خوشمزه به‌همراه قهوه و چای‌ کرک برای پذیرایی از مهمانان خود استفاده می‌کنند.

 

غذاهای محلی عمان: از ماشوای تا حلوای عمانی

 

تجربه چشیدن طعم به یاد ماندنی غذاهای عمانی با فلای تودی

اگر برای چشیدن دنیایی از مزه قصد سفر به عمان را دارید، برای این سفر می‌توانید روی خدمات فلای تودی حساب کنید. از دریافت ویزای عمان گرفته تا رزرو هتل و تهیه بلیط هواپیما همگی به‌صورت اینترنتی انجام می‌شوند. برای این کار کافی است وارد وب‌سایت فلای تودی شوید. بعد از آن با خیال آسوده لیستی از غذاهای خوشمزه‌ای که قصد خوردن آن‌ها را دارید آماده کنید و چمدان‌های خود را برای یک‌سفر فراموش‌نشدنی ببندید.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز