خبرگزاری کار ایران

راهنمای کامل دعوای اجرای حکم خارجی + مدارک و شرایط

راهنمای کامل دعوای اجرای حکم خارجی + مدارک و شرایط
کد خبر : ۱۵۳۰۰۰۵

در عصر امروزه که روابط حقوقی و تجاری فراتر از مرزهای ملی گسترش یافته‌اند؛ گاهی اوقات ممکن است با موقعیت‌هایی روبرو شوید که نیاز دارید حکمی را که در خارج از ایران صادر شده، در داخل کشور اجرا کنید و یا حکمی که در داخل از ایران صادر شده است در کشور خارجی دیگری اجرا نمایید.

 

 این فرآیند، که "اجرای حکم خارجی" نامیده می‌شود، ممکن است کمی پیچیده باشد. اما با انتخاب وکیلی مناسب که به صورت تخصصص اجرای حکم خارجی را انجام می دهد می‌توانید مراحل آن را با موفقیت سپری کنید.

تعریف دعوای قضایی اجرای حکم خارجی

وقتی شما با یک حکم قضایی صادر شده در خارج از ایران مواجه می‌شوید که نیاز به اجرا در داخل کشور دارد، با مفهوم "دادخواست و دعوای اجرای حکم خارجی" روبرو می‌شوید. طی این فرآیند حقوقی می‌توانید حکمی را که در کشوری دیگر صادر شده، در ایران به اجرا درآورید.

به عنوان مثال، فرض کنید که یک قرارداد تجاری با شرکتی در دبی داشته‌اید و دادگاهی در آنجا به نفع شما رأی داده است ولی به دلیل آنکه محکوم علیه حکم از کشور امارات خارج شده و امکان اجرای حکم در دبی و کشور امارات ندارید حالا می‌خواهید این حکم را در ایران اجرا کنید تا به حق خود برسید. اینجاست که نیاز به بهترین وکیل ایرانی در دبی و ایران دارید تا بتوانید این فرایند را با موفقیت طی کنید چرا که جهت اجرای حکم دادگاه امارات در ایران و یا اجرای حکم خارجی وکیل متخصص هم بایستی به قانون امارات مسلط باشد و بتواند تمامی مدارک را در کشور امارات آماده نماید و هم آنکه با اشراف به قانون داخللی این مهم را اجرا نماید.

شرایط قبولی اجرای احکام خارجی در ایران

برای اینکه یک حکم خارجی در ایران قابل اجرا باشد، باید شرایط خاصی داشته باشد. این شرایط توسط قوانین ایران، به ویژه "قانون اجرای احکام مدنی" و "قانون داوری تجاری بین‌المللی" تعیین شده‌اند البته مواردی نیز در این قانون اشاره نشده است که وکیل اجرای حکم خارجی بایستی به صورت گواهی از دادگاه خارجی اخذ نماید و با ترجمه و طی نمودن بروکراسی اداری پیوست اوراق نماید.

  • اول از همه، حکم باید از یک دادگاه صالح در کشور خارجی صادر شده باشد. یعنی دادگاهی که حکم را صادر کرده، باید طبق قوانین آن کشور، صلاحیت رسیدگی به موضوع را داشته باشد.
  • حکم باید قطعی و لازم‌الاجرا باشد. به عبارت دیگر، تمام مراحل دادرسی در کشور مبدأ باید طی شده باشد و امکان تجدیدنظرخواهی وجود نداشته باشد.
  • اجرای حکم نباید با قوانین ایران یا نظم عمومی کشور در تعارض باشد. برای مثال، اگر حکمی مغایر با اصول شرعی اسلام باشد، در ایران قابل اجرا نخواهد بود.
  • باید اصل تقابل یا عمل متقابل رعایت شود. یعنی کشوری که حکم در آنجا صادر شده، باید احکام صادره از دادگاه‌های ایران را نیز به رسمیت بشناسد و اجرا کند.
  • حکم نباید با حکم قطعی و لازم‌الاجرای دادگاه‌های ایران در همان موضوع مغایرت داشته باشد.
  • احکام خارجی خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه نباشد.
  • احکام خارجی راجع به اموال غیر منقول در ایران واقع شده و حقوق متعلق به آن نباشد چرا که اصل موضوع در صلاحیت دادگاه‌های خارجی نمی‌باشد.

یادتان باشد که رعایت تمام این شرایط برای موفقیت در اجرای حکم خارجی ضروری است و در صورت عدم رعایت حتی یکی از این شروط، ممکن است دادگاه‌های ایران از اجرای حکم خودداری کنند.

مراحل تقدیم دادخواست و دعوای اجرای حکم خارجی

وقتی می‌خواهید یک حکم خارجی را در ایران اجرا کنید، اولین قدم این است که وکیل اجرای حکم خارجی یک دادخواست تخصصی تنظیم کند. این دادخواست باید شامل اطلاعات شما (خواهان)، طرف مقابل (خوانده) و جزئیات حکمی و اسناد تخصصی دیگر باشد که می‌خواهید اجرا شود. سپس باید دادخواست خود را به دادگاه محل اقامت خوانده تقدیم کنید. اگر خوانده در ایران اقامت ندارد، دادخواست را به دادگاه عمومی تهران می‌برید.

پس از ثبت دادخواست، دادگاه یک تاریخ برای رسیدگی به پرونده شما تعیین می‌کند و یک نسخه از دادخواست شما را برای طرف مقابل می‌فرستد تا او هم در جریان قرار بگیرد.

در روز تعیین شده، به همراه وکیل با تخصص اجرای حکم خارجی و خوانده پرونده در دادگاه حاضر می‌شوید و دلایل خود را ارائه می‌دهید و پس از بررسی، دادگاه تصمیم می‌گیرد که آیا اجرای حکم خارجی در ایران قابل اجرا هست یا خیر. اگر دادگاه رأی مثبت بدهد، شما می‌توانید برای اجرای حکم اقدام نمایید.

راهنمای کامل دعوای اجرای حکم خارجی + مدارک و شرایط

مدارک لازم برای تقدیم دادخواست

برای اینکه دادخواست شما پذیرفته شود و روند اجرای حکم خارجی شروع شود، باید مدارک مربوطه را آماده کنید. این مدارک عبارتند از:

  • اصل حکم خارجی
  • ترجمه رسمی‌حکم به زبان فارسی
  • گواهی قطعیت حکم
  • مدارک هویتی
  • وکالت‌نامه، در صورت داشتن وکیل
  • مدارک مربوط به موضوع حکم
  • گواهی آدرس
  • سایر گواهی های تخصصی تنظیم شده دادگاه توسط کشور خارجی

 

موانع اجرای احکام خارجی

وقتی می‌خواهید یک حکم خارجی را در ایران اجرا کنید، ممکن است با مشکلات مختلفی روبرو شوید که می‌توانند کار شما را سخت کنند:

  • قوانین کشورها با هم فرق دارند. گاهی حکمی که در یک کشور صادر شده، ممکن است با قوانین ایران همخوانی نداشته باشد لذا تخصص وکیل در اجرای حکم خارجی تعیین کننده می باشد.
  • اگر حکم به زبان فارسی نباشد، باید ترجمه شود که گاهی در ترجمه اشتباهاتی پیش می‌آید که می‌تواند مشکل‌ساز شود.
  • اجرای یک حکم خارجی معمولاً زمان زیادی می‌برد.
  • برای اجرای حکم خارجی، باید هزینه‌های زیادی بپردازید؛ مثل هزینه‌های دادگاه، ترجمه و وکیل.
  • گاهی روابط سیاسی بین کشورها می‌تواند روی اجرای حکم تأثیر بگذارد. مثلاً اگر بین ایران و کشور صادرکننده حکم، توافق‌نامه حقوقی نباشد، کار سخت‌تر می‌شود.
  • اگر طرف مقابل شما در ایران نباشد یا آدرسش عوض شده باشد، پیدا کردن او ممکن است، مشکل باشد.
  • شما باید ثابت کنید که حکم خارجی معتبر است و در کشور خودش قابل اجراست که این کار همیشه آسان نیست.

نقش وکلای متخصص در اجرای احکام خارجی

اجرای حکم خارجی توسط وکیل ایرانی در دبی به شما کمک کنند تا این کار پیچیده را راحت‌تر انجام دهید. چرا که وکیل به شما می‌گوید که دقیقاً چه کارهایی باید انجام دهید و چه مدارکی لازم دارید. او به شما کمک می‌کند تا همه مدارک را درست و کامل آماده کنید. همچنین اگر حکم شما به زبان فارسی نیست، وکیل می‌تواند در ترجمه و تأیید آن به شما کمک کند. این کار مخصوصاً برای یک وکیل ایرانی در دبی که با هر دو زبان آشناست، راحت‌تر است.

علاوه بر این موارد، وکیل از طرف شما در دادگاه حاضر می‌شود و از حقوق شما دفاع می‌کند. او می‌داند چطور با قاضی صحبت کند تا شانس موفقیت شما بیشتر شود.

یک وکیل ایرانی در دبی می‌تواند با مقامات هر دو کشور ارتباط برقرار کند که این کار روند اجرای حکم را سریع‌تر می‌کند. حتی بعد از اینکه دادگاه ایران حکم خارجی را پذیرفت، وکیل می‌تواند در اجرای آن به شما کمک کند.

راهنمای کامل دعوای اجرای حکم خارجی + مدارک و شرایط

معرفی بهترین وکیل اجرای حکم خارجی

همانطور که گفتیم وقتی با اجرای یک حکم خارجی در ایران روبرو می‌شوید، داشتن یک وکیل متخصص اهمیت خیلی زیادی دارد. در این زمینه، آقای خلیل آسایش به عنوان وکیل پایه یک دادگستری با سال‌ها تجربه و انجام امور وکالت بین المللی و مشاوره حقوقی در کشورهای مختلف از جمله فرانسه و آلمان و امارات متحده عربی می‌تواند با راهنمایی و نظارت در ابتدای پرونده از جمله فراهم شدن اوراق در کشور خارجی تا اجرای حکم و مررحله اجرای احکام در ایران با شما همراهی نموده و حکم اخذ شده خارجی شما را با موفقیت به سرانجام برساند.

اما جناب آقای آسایش چه سوابقی دارد که او را از باقی وکلا متمایز می‌کند؟

  • انجام امور وکالت در کشور فرانسه و آلمان
  • انجام امور وکالت در مرکز داوری بین المللی اتاق بازرگانی پاریس
  • انجام امور وکالت در کشور امارات در موضوعات مختلف
  • وکیل شرکت‌های مختلف خارجی در ایران از جمله شرکت‌های بین المللی اماراتی و ترکیه ای
  • اجرای احکام قضایی ایران در کشور امارات، ترکیه و عمان و اجرای احکام قضایی خارجی در ایران
  • انجام پرونده‌های متعدد کیفری مربوط به جرائم بین المللی در دادسرای ویژه بین الملل
  • انجام پرونده‌های مختلف قضایی در ارتباط با امور تجارت بین الملل و قراردادهای خارجی

جمع بندی

اجرای حکم خارجی در ایران ممکن است فرآیندی پیچیده باشد، اما با دانش کافی و کمک یک وکیل متخصص، می‌توانید به راحتی حکم خود را اجرا و چالش‌های پیش رویتان را با موفقیت پشت سر بگذارید. پس حتما با دقت کامل وکیل خود را انتخاب کنید، تا با مشکلی مواجه نشوید.

 

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز