خبرگزاری کار ایران

با حضور مقامات ایران و روسیه؛

خط ریلی رشت - کاسپین به بهره برداری رسید

خط ریلی رشت - کاسپین به بهره برداری رسید
کد خبر : ۱۴۹۶۰۵۸

خط ریلی رشت - کاسپین با حضور مقامات عالی رتبه ایران و روسیه مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش ایلنا از رشت، امروز پنج شنبه در مراسمی با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و هیأت همراه و همچنین ایگور لویتین دستیار ویژه پوتین خط ریلی رشت _ کاسپین به بهره برداری رسید.

راه‌آهن رشت - کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال احداث شده و ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده و این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می‌کند.

این پروژه ریلی که به عنوان آخرین تکه پازل کریدور شمال- جنوب در حالی مورد بهره برداری قرار گرفت که آیت الله شهید «سید ابراهیم رئیسی» غایب بزرگ این مراسم ملی به شمار می‌رود.

بهره برداری از پروژه ریلی رشت-کاسپین که مردمان گیلان سال‌ها چشم انتظار تحقق آن بودند، می‌تواند معیشت و اقتصاد استان و حتی کشور را به «اقتصاد ریلی» در تراز بین المللی گره بزند.

پروژه ریلی رشت به کاسپین به دلیل موقعیت استراتژیک ملی و بین المللی که دارد می‌تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه تحول آفرین باشد. آن گونه که داده‌های آماری می‌گوید؛ عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد اما از سال ۸۵ تا ۹۸ در یک برهه ۱۳ ساله فقط ۳ درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است، این پروژه زمانی در یک بازه ۱۳ ساله فقط با ۳ درصد پیشرفت رها شد و دولت «تدبیر و امید» هم امیدها را برای اجرا و اتمام این پروژه مهم زنده نکرد تا اینکه با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، روند اجرای پروژه ریلی رشت – کاسپین همزمان با سایر پروژه‌های روی زمین مانده و به ارث رسیده از دولت‌های گذشته «شتاب» گرفت و اکنون با حضور مقامات عالی رتبه ایران و روسیه به بهره برداری رسید.

بهره برداری از خط ریلی رشت - کاسپین زمینه سازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و یکی از مهمترین شاخص‌های تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد است.

با شنیدن صدای سوت قطار رشت – کاسپین در گیلان؛ شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود و این مهم می‌تواند اقتصاد بیمار گیلان را از طریق روابط تجاری، ترانزیت کالا و صادرات محصولات شیلاتی و کشاورزی علاج کند، این پروژه نه تنها برای گیلان مفید است بلکه ایران را از تنگنای اقتصادی، تحریم‌ها و فشارهای روانی ناشی از چالش‌های اقتصادی و معیشتی نجات می‌دهد و حتی این پروژه زخم عظیم اقتصادی همسایگان خزری و اوراسیایی و دوستان دور و نزدیک اروپایی را هم ترمیم می بخشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز