خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم سرمایه‌گذاری دولت در بخش تولید زمینه‌ساز بیکاری جوانان و بهره‌کشی از قشر کارگر شده است

عدم سرمایه‌گذاری دولت در بخش تولید زمینه‌ساز بیکاری جوانان و بهره‌کشی از قشر کارگر شده است
کد خبر : ۱۴۹۷۵۵۴

نماینده کارگران ایران در یکصدودومین اجلاس سازمان جهانی کار و نائب رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان شازند گفت: کارگران زحمتکش در تمامی مسیر جمهوری اسلامی از انقلاب مردمی گرفته تا حضور در جبهه‌های جنگ و حمایت‌های پشت جبهه، راهپیمایی‌های متعدد و حمایت از نظام از هیچ کوششی دریغ نکردند. علاوه بر اینکه در تمامی دولت‌ها نه تنها حقوق کارگران به درستی رعایت نشده، بلکه متأسفانه در حال حاضر وضعیت به شدت بدتر شده است.

مجید درویش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: عدم توان یا نخواستن کنترل تورم توسط دولت و مجلس و سایر مجموعه‌های مرتبط سبب شده است تا وضعیت زندگی مردم به ویژه کارگران و بازنشستگان روز به روز بدتر شود که دلایل مختلفی را می‌توان برای آن برشمرد. به عنوان مثال قراردادهای موقت کار در کارهای دائمی قرار بود از بهمن ماه سال 1402 حداقل 4 ساله باشد، اما این موضوع عملیاتی نشده و هیچگونه اقدامی در این رابطه انجام نشده است.

وی ادامه داد: عدم توجه دولت به ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اصل سه‌جانبه‌گرائی و تصویب غیرقانونی دستمزد در شورای عالی کار، بدون امضاء نمایندگان کارگری و بر خلاف رقم معیشت و نرخ تورم، از دلایل دیگری در این رابطه است. افزودن یک نفر به نمایندگان دولت در شورای عالی کار و از بین بردن اصل سه‌جانبه‌گرائی و عدم اجرای مقاوله‌نامه 144 سازمان جهانی کار که ایران نیز آن را امضاء کرده و همچنین حذف شورای عالی تأمین اجتماعی و شورای عالی نظارت بر تأمین اجتماعی و ایجاد هیئت امناء غیر سه‌جانبه از دیگر موارد مهمی است که باید به آن اشاره کرد.

نماینده کارگران ایران در یکصدودومین اجلاس سازمان جهانی کار و نائب رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان شازند اظهار داشت: بر خلاف گفته‌ها، افزایش دستمزدهای کارگران و بازنشستگان و کارمندان بر اساس نرخ تورم و معیشت واقعی و نه نرخ غیرواقعی اعلامی بانک مرکزی، نه تنها باعث ایجاد تورم نمی‌شود، بلکه باعث رونق بازار و زندگی سالم و جامعه‌ای پویا و امن خواهد شد و همچنین ضمینه پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر کشور را فراهم می‌کند. چرا که بازار، قیمت‌ها را به شیوه دستوری رعایت نمی‌کند، بلکه بر اساس واقعیت و عرضه و تقاضا عمل می‌کند.

درویش تصریح کرد: وجود مدیران ضعیف و ناکارآمد و غیردلسوز که عمدتاً از طریق روابط غیراصولی در جایگاهی که نباید قرار بگیرند، از یک سو باعث تضعیف مجموعه تحت کنترل آنان می‌شود و از سوی دیگر وضعیت کارگران و کارکنان مجموعه‌های تحت نظر را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. متأسفانه عدم سرمایه‌گذاری دولت در بخش تولید و ایجاد کارخانجات و صنایع جدید و اشتغال مولد از یک سو و بسنده کردن به آمار و اطلاعات غیرواقعی و ... از سوی دیگر، زمینه‌ساز بیکاری جوانان و بهره‌کشی از قشر کارگر شده است. در این راستا نیز از دولت آینده انتظار پیگیری‌های مسئولانه داریم.

وی به حضور اتباع خارجی غیرمجاز در کشور و دادن فرصت‌های شغلی به صورت غیرقانونی به این افراد اشاره کرده و بیان داشت: وجود میلیون‌ها پناهنده افغانی که با گرفتن دستمزدهای حداقلی برای ماندن غیرقانونی در ایران دست و پا می‌زنند، نمونه دیگری از مشکلات این چنینی است. این افراد از یک سو باعث اشغال فرصت‌های شغلی کارگران ایرانی شده‌اند و از سوی دیگر بدون پرداخت مالیات، عوارض و ... از امکانات عمومی که متعلق به بیت‌المال است به صورت رایگان استفاده می‌کنند. البته صدها مشکل و معضل دیگر نیز ایجاد می‌کنند که پرداختن به آنها در این مجال نمی‌گنجد.

نماینده کارگران ایران در یکصدودومین اجلاس سازمان جهانی کار و نائب رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان شازند تأکید کرد: عدم توجه دولت به اجرای قوانین مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و اتخاذ تصمیمات غیرقانونی در این زمینه بدون توجه به وضعیت معیشت این قشر و نرخ تورم و همچنین عدم رعایت ماده 96 قانون تأمین اجتماعی زمینه هر چه سخت‌تر شدن زندگی بازنشستگان را به همراه داشته است. از سوی دیگر عدم اجرای قانون الزام درمان (درمان رایگان) توسط تأمین اجتماعی برای کارگران و بازنشستگان و هزینه بسیار بالای درمان از دیگر مشکلات خاص جامعه کارگری و بازنشستگان است.

درویش ابراز داشت: وجود شرکت‌های پیمانکاری و خدماتی در شرکت‌های وابسته به دولت و سودجویی این شرکت‌ها از کارگران به‌رغم مصوبات مجلس مبنی بر حذف این شرکت‌ها، از دیگر معضلات جامعه کارگری است که امید است در دولت آینده با جدیت به این موضوع پرداخته شود. موضوع دیگر عدم بازرسی و یا بازرسی‌های ضعیف وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین بازرسان سازمان تأمین اجتماعی بر وضعیت کارگاه‌ها و کارگران است. متأسفانه این وضعیت باعث تضییع حقوق کارگران و کم شدن سرمایه‌های ورودی به صندوق بازنشستگی شده است.

وی به وضعیت بدهی‌های دولت به صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی اشاره داشته و اضافه کرد: عدم پرداخت بدهی چند صد هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی از یک سو و در دست گرفتن غیرقانونی تمامی ارکان صندوق شستا توسط دولت که سرمایه شخصی کارگران و بازنشستگان است از سوی دیگر، مشکلات بسیاری را در این حوزه به وجود آورده است. همچنین حضور برخی آقازادگان بی‌سواد و بدون تخصص بعضی مسئولین در رأس هیئت مدیره‌های شرکت‌های شستا، زمینه هر چه ضعیف‌تر شدن این سرمایه چند ساله کارگران را فراهم کرده است.

نماینده کارگران ایران در یکصدودومین اجلاس سازمان جهانی کار و نائب رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان شازند همچنین گفت: دخالت‌های بی مورد و بر خلاف قانون بعضی مسئولین وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، برخی مسئولین سازمان تأمین اجتماعی و همچنین مسئولین خانه کارگر، حزب اسلامی کار، جامعه اسلامی کارگران و ... در امور تشکل های صنفی کارگران و ایجاد تشکل های کارگری و همچنین تضعیف این تشکل ها و خط و ربط دادن به آنها در اجرای خواسته‌های به حق یا ناحق خودشان، باعث تضعیف تشکل های کارگری و بازنشستگان شده است.

درویش افزود: عمده تشکل های کارگری و بازنشستگی موجود در کشور، مغایر و یا در راستای تشکیل های مستقل از نظر قوانین بین‌المللی هستند. ایجاد اتحادیه‌های مستقل کارگری در صنف‌هایی که شرایط و مشکلات نزدیک به هم دارند، مانند اتحادیه رانندگان کامیون، رانندگان اتوبوس، کارگران ساختمانی و ... زمینه‌ساز پیشرفت تشکیلات کارگری و کمتر شدن مشکلات آنان خواهد شد. باید در نظر داشت که امروزه وضعیت معیشت قشر حقوق‌بگیر به ویژه کارگران، بازنشستگان و کارمندان بسیار نامناسب است و به علت ناترازی حقوق این قشر با معیشت و تورم، به سختی در حال گذراندن زندگی هستند. به عبارتی دستمزد آنها نه تنها در حد خط فقر، بلکه در حد خط بقاست.

وی در پایان به موضوع تحریم‌ها و تأثیرات آن بر وضعیت جامعه کارگری اشاره کرده و ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه و سختگیرانه مجامع بین‌المللی و آمریکا، عدم توان تعامل دولت با مجامع بین‌المللی و دولت‌های قدرتمند، عدم پیوستن دولت به مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی از جملهFATF , FAC ، مقاوله‌نامه‌های 87 و 98 سازمان جهانی کار و پیگیری اجرای برجام، از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. دردناک‌تر اینکه بعضی مسئولین می‌گویند تحریم‌ها هیچ تأثیری بر زندگی مردم ندارد. در پاسخ به آنها باید عنوان کرد که تحریم‌ها برای آنها اثری ندارد و تأثیرات آن تنها بر قشر کارگر اثرگذار است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز