خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه مطرح کرد:

امینت شغلی، معیشت و مسکن 3 خواسته جامعه کارگری از رئیس جمهور

امینت شغلی، معیشت و مسکن 3 خواسته جامعه کارگری از رئیس جمهور
کد خبر : ۱۴۹۷۹۹۸

رئیس جمهور آینده اجازه ندهد که قشر کارگر دچار وعده‌ درمانی و گفتار درمانی شود

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه با بیان اینکه امروز جامعه کارگری 3 خواسته و مشکل اصلی دارد، گفت: درخواست این قشر از رئیس جمهور آینده این است که مباحثی از جمله امینت شغلی جامعه کارگری، معیشت کارگران و همچنین مسکن که برای آنان رؤیایی دست نیافتنی شده است را در اولویت خواسته‌های جامعه کارگری قرار دهد. خواست کارگران این است که رئیس جمهور آینده اجازه ندهد که باز هم قشر کارگر دچار وعده‌ درمانی و گفتار درمانی و به اصطلاح وعده‌های سر خرمن شود.

داوود میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: امروز که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، انتظار جامعه کارگری از رئیس جمهور آینده این است که در وهله نخست یک وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را برای این وزارتخانه انتخاب کند که درد آشنا با مشکلات کارگران بوده و از جنس این قشر باشد. شخصی که برای این سمت در نظر گرفته می‌شود باید فارغ از هر گونه نگاه‌های سیاسی باشد و وزیری انتخاب شود که حداقل مواردی همانند معیشت جامعه کارگری، رابطه کارگری و کارفرمایی و مسائل تشکل‌های کارگری را درک کند.

وی ادامه داد: امیدواریم که به خواسته‌های جامعه کارگری، جامه عمل پوشانده شود و وزیری برای وزارت کار انتخاب شود که بتواند تشکل‌های جامعه کارگری را حمایت کند. اگر واقعاً مسئولین ادعا دارند که دموکراسی در کشور حاکم است، تشکل‌های کارگری را در واحدهای تولیدی و صنعتی و کارخانجات نهادینه کنند. شوراهای اسلامی واقعی‌ترین نمایندگان جامعه کارگری و قانونی‌ترین تشکل‌ها در کارخانجات هستند. در این راستا امید است همانند شوراهای اسلامی در تمامی شهرها و روستاها و همانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی که جایگاه قانونی دارند، شوراهای اسلامی کارخانجات نیز به همین شیوه شکل بگیرند و از جایگاه ویژه و واقعی خود برخوردار باشند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکلات ساوه و زرندیه اظهار داشت: انتظار داریم شخصی به عنوان وزیر کار انتخاب شود که تعاونی‌های مصرف و مسکن را در کارخانجات رونق دهند. رونق این تعاون‌ها سبب می‌شود که کارگران جوان برای ازدواج خود حداقل بتوانند ملزومات زندگی خود را از تعاونی‌های مصرف کارخانجات تهیه کنند. همچنین این قشر موضوع مسکن را نیز از تعاونی‌های مسکن محل کار خود پیگیری کنند. شکل‌گیری و ایجاد این تعاون‌ها باعث ماندگاری کارگران در صنایع می‌شود و همچنین سبب بالا بردن بهره‌وری و ماندگاری کارگران ماهر در واحدهای تولیدی و صنعتی می‌گردد. بر این اساس است که درخواست داریم نسبت به ایجاد چنین تعاونی‌هایی اهمیت داده شود و برای آنها ارزش قائل شوند.

میرزایی به فرمایشات رهبری در خصوص کارگران و جامعه کارگری اشاره داشته و تصریح کرد: مقام معظم رهبری در هفته کارگر سال جاری فرمودند: «اگر حال جامعه کارگری خوب شود، قطعاً حال کشور خوب خواهد شد. امنیت شغلی جامعه کارگری از وظایف مسئولین کشور است.» انتظار این بود که مسئولین اجرایی کشور، همانطور که فرمایشات ایشان را همانند فرمان و شعار نامگذاری سال سرلوحه اقدامات خود قرار می‌دهند، موضوعات جامعه کارگری را نیز که از سوی ایشان مطرح می‌شود، آویزه گوش خود قرار دهند و نسبت به این مسائل اهمیت و ارزش قائل شوند.

وی بیان داشت: در پی فرمایشات رهبری در خصوص امنیت شغلی جامعه کارگری، متأسفانه وزیر کار، امنیت شغلی این قشر را به پایداری بنگاه‌های اقتصادی منوط می‌داند. سئوال اینجاست که مگر وزیر کار و مسئولین ذیربط اطلاع ندارند که بیش از 3 دهه است که جامعه کارگری با قراردادهای موقت یک ماهه و یا 2 ماهه مشغول به کار هستند. به همین دلیل است که کارگران در محل کار خود با استرس و نگرانی و بدون برنامه‌ریزی مشخص برای زندگی، حاضر می‌شوند و فعالیت می‌کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه تأکید کرد: باید این موضوع را همواره در نظر داشته باشیم که کارگران سال‌هاست در سنگر اقتصادی و کار و تولید فعالیت می‌کنند. این قشر حتی در دوران کرونا نه تنها لحظه‌ای سنگر اقتصادی و فرایندهای تولید را ترک و رها نکرده‌اند، بلکه با شیفت‌های بلندمدت در کارخانجات و واحدهای صنعتی حضور پیدا کردند تا فرایند تولید و اقتصاد تداوم داشته باشد. اما متأسفانه همواره و بارها و بارها دولت‌ها و دولتمردان و همچنین مسئولین کشور جامعه کارگری را مورد کم‌لطفی و بی‌مهری قرار داده‌اند. با این اقدامات سبب ناراحتی و ناخرسندی جامعه کارگری شده‌اند.

میرزایی ابراز داشت: همانطور که می‌دانیم در آستانه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری کشور قرار داریم. بر این اساس امروز و برای آخرین بار باید باز هم به این موضوع اعتماد کنیم که مسائل و مشکلات کارگران حل‌وفصل خواهد شد. قطعاً در 8 تیر ماه سال جاری تمامی جامعه کارگری برای تعیین سرنوشت خود و کشورمان، در پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد، چرا که این قشر همواره در انتخابات و موضوعات اجتماعی کشور در صف مقدم حضور دارند. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز