خبرگزاری کار ایران

ایلنا فارس بررسی می کند:

اجرای طرح صیانت از کاربران در کسب و کارهای آنلاین اختلال ایجاد می‌کند/ درخواست ۹۰ درصد نمایندگان برای رفع خلأهای قانونی در فضای مجازی

 اجرای طرح صیانت از کاربران  در کسب و کارهای آنلاین اختلال ایجاد می‌کند/ درخواست ۹۰ درصد نمایندگان برای رفع خلأهای قانونی در فضای مجازی
کد خبر : ۱۱۱۶۴۸۶

اجرای طرح صیانت از کاربران خلل بزرگی در کسب و کارهای آنلاین ایجاد می‌کند این در حالی است که وضعیت این طرح همچنان در مجلس نامعلوم است،به طوری که روز گذشته ابتدا مجلس در یک نشست غیرعلنی، تصمیم پیشین خود در باره طرح موسوم به «صیانت» مبنی بر اصل هشتاد و پنجی شدن را پس گرفت و ساعتی بعد در جلسه علنی، دوباره به تصمیم قبلی خود بازگشت.

به گزارش ایلنا روز ششم مردادماه نمایندگان مجلس با ۱۲۱ رای تصویب کردند که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود. این رای بدان معنا بود که این طرح از صحن علنی خارج می شد و در کمیسیونی مشترک بررسی می شد تا پس از تصویب مستقیما به شورای نگهبان برود و در صورت تایید آن شورا، به صورت آزمایشی به اجرا درآید.

از آنجا که فیلتر همه پلتفرم های خارجی از اینستاگرام گرفته تا واتساپ و حتی گوگل در این طرح پیش بینی شده و بر اساس وضعیت کنونی، تقریبا قطعی بود، حساسیت زیادی روی این طرح در افکار عمومی وجود داشت و غیرعلنی شدن بررسی آن واکنش های زیادی را برانگیخت.

اجرای طرح خلل بزرگی در کسب و کارهای آنلاین ایجاد می کند

آن طور که ماهرانی رئیس کمیسیون کارآفرینی، کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی فارس می گوید: قطعا جایگزین نرم افزار های ایرانی و داخلی باعث می شود تا کسب و کارهای آنلاین دچار اختلال شوند به طوری که شیوع کرونا و فعالیت بسیاری از مشاغل به صورت آنلاین سبب شد تا فعالیت مشاغل اینترنتی میان مردم محبوبیت پیدا کند.

امید ماهرانی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه اجرا طرح صیانت از کاربران مجازی باعث می شود تا خلل بزرگی در کسب و کار آنلاین ایجاد شود می افزاید: قطعا هماهنگ کردن کسب و کارها با پلتفرم ها و نرم افزار های جدید باعث می شود تا چالش های زیادی برای بسیاری از کسب و کارهای خانگی ایجاد شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه معتقدم که مردم استقبال مناسبی از نرم افزار ها و اپلیکیشن های داخلی نخواهند کرد، ادامه می دهد: از آن جا که نرم افزار هایی مانند تلگرام در سال های گذشته فیلتر شد اما همچنان شاهدیم که بعضی از افراد با نصب فیلتر شکن از این نرم افزار استفاده می کنند.

ماهرانی با اشاره به اینکه پیاده سازی کردن برنامه اینترنت شرکت تسلا باعث می شود تا طرح صیانت به حاشیه برود می گوید: هرچند که بسیاری از کسب و کار در شرایط کرونا به صورت آنلاین فعالیت می کنند اما معتقدم که طرح صیانت به هیچ وجه نمی تواند جایگزین مناسبی برای نرم افزار هایی که مردم در گذشته استفاده می کردند باشد.

درخواست 90 درصد نماینگان  برای رفع خلأهای قانونی در فضای مجازی

جعفر قادری نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد نماینگان خواستار رفع خلاهای قانونی در حوزه فضای مجازی هستند، می گوید: نمایندگانی که قصد لغو رسیدگی به این طرح را از طریق اصل 85 قانون اساسی داشتند همواره بر این باورند که باید خلأ قانونی این حوزه رفع شود.

جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه ذکر این نکته ضروری است که روند قانونگذاری در مجلس کند است می افزاید: ایرادات و مشکلات جدی آئین نامه داخلی مجلس باعث شده تا این مهم یکی از نقاط  ضعف هیأت رئیسه به شمار رود که در جهت بهبود بسیاری از بخش ها نیاز است این مهم هرچه زودتر رفع شود.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه بارها در جهت اصلاح روند قانونگذاری به شخص رئیس مجلس تذکر دادم، ادامه می دهد: اگر این بخش اصلاح نشود اتفاقات خاصی در مجلس رخ نخواهد داد.

 اجرای طرح صیانت از کاربران  در کسب و کارهای آنلاین اختلال ایجاد می‌کند/ درخواست ۹۰ درصد نمایندگان برای رفع خلأهای قانونی در فضای مجازی

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا نمایندگان کلمه به کلمه طرح ها را در صحن مجلس بررسی نمی کنند، ادامه می دهد: قطعا این مهم نمی‌تواند انتظارات و خواسته های مردم را برطرف کند.بنابراین نمایندگان باید  بررسی طرح ها را از حالت صحن محوری به حالت کمیسیون محوری تبدیل کنند و موضوعات را در مرحله نخست در کمیسیون ها بررسی کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه بررسی طرح ها باید در کمیسیون ها انجام شود، می گوید: قطعا نمایندگان باید از ظرفیت اصل 85 قانون اساسی در موارد بیشتری استفاده کنند این در حالی است که اصل 85 فعلی دارای ایرادات و اشکالات جدی است.

قادری با اشاره به اینکه دولت باید جهت پویایی کشور برنامه و لوایح بیشتری را به مجلس ارائه دهد می افزاید: قطعا پای کار بودن دولت باعث می شود تا خلاهای قانونی رفع شود به طوری‌که این مهم سبب می شود سرعت رسیدگی به لوایح و قوانین در مجلس افزایش یابد.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه طرح استفاده از ظرفیت برگزاری جلسات را به صورت مجازی به کمیسیون آئین نامه داخلی تحویل دادم، می گوید:: قطعا برگزاری بخشی از جلسات سبب می شود تا جلسات حضوری نمایندگان به رفع خلا های قانونی و مشکلات جدی بپردازد و در نهایت سبب برآورده کردن انتظارات مردم می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه بارها نمایندگان مجلس در دام شیادی فضای مجازی افتاده اند می افزاید: در اکثر مواقع بعضی از افراد سودجو با ایجاد یک اکانت در فضای مجازی به نام نمایندگان از افراد باج خواهی و درخواست کمک مالی کرده اند.

قادری با اشاره به اینکه نمایندگان به دنبال مسدود کردن فضای مجازی نیستند ادامه می دهد: قطعا نمایندگان به دنبال ساماندهی و سرو سامان دادن این فضا هستند.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه طرح هایی که از طریق اصل 85 قانون اساسی بررسی می شود باید از طریق رادیو به مردم اعلام شود می گوید: قطعا در این طرح باید تعداد زیادتری از نمایندگان وجود داشته باشند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز