خبرگزاری کار ایران

مجتبی امینی مطرح کرد؛

زیرساخت‌ها برای جایزه ویژه تماشاگران جشنواره فجر وجود ندارد

زیرساخت‌ها برای جایزه ویژه تماشاگران جشنواره فجر وجود ندارد
کد خبر : ۱۴۴۳۱۷۱

تجلیل از چهار هنرمند در افتتاحیه جشنواره/ باید خوشحال باشیم که دولت پای سینما ایستاده است

نشست خبری دبیر چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر صبح امروز در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست از پوستر‌های بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی شد.

در ادامه مجتبی امینی (دبیر چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر) اظهار کرد: امسال جشنواره‌ای پرشور وپر رونق را شاهد خواهیم بود. جشنواره شلوغی است و با توجه به تقاضای بالای حضور فیلمسازان محترم هیئت انتخاب کار سختی داشت و هیئت انتخاب ۱۰۶ اثر را بازبینی کردند. از این آثار ۲۲ اثر به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کرد و به واسطه احترام به همه اهالی محترم سینما پیرو حجم بالای فیلم اولی‌ها بخش فیلم‌های اول به جشنواره اضافه شد و در این بخش میزبان ۱۲ اثر هستیم.

امینی خاطرنشان کرد: در حوزه آثار رسیده امسال اتفاق خوبی که رخ داده آثار در اقلیم‌های مختلف کشور ساخته شده‌اند و با مجموعه فیلم‌هایی در جغرافیا و حوزه‌ها و مضامین مختلف روبرو خواهیم بود. شاهد جشنواره‌ای متنوع از مضامین و ژانرهای مختلف هستیم و هم در بخش فیلم‌اولی‌ها و هم سودای سیمرغ با آثار متنوعی روبرو هستیم.

وی افزود: از ساعت ۱۶ اکران‌های سینمای مردمی آغاز می‌شود و سینماها در زمان صبح سانس‌های خالی دارند و با توجه به اینکه چند فیلم‌ کودک در این رویداد داریم با کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کردیم که اردوهای دانش‌آموزی برنامه‌ریزی شود و جایزه سیمرغ مدرسه در نظر گرفته‌ایم تا بشود بستر اردویی را فراهم کنیم. با توجه به اینکه جشنواره فیلم فجر یکی از مهم‌ترین جشن‌های سالگرد انقلاب اسلامی است باید شرایطی فراهم شود که همه مخاطبان بتوانند از آن بهره‌مند شوند و سینماهایی نیز برای نابینایان، ناشنوایان و عزیزانی که دارای معلولیت جسمی هستند می‌توانند از این سینماها استفاده کنند.

امینی تاکید کرد: چندین سال بود که جشنواره افتتاحیه نداشت ولی با توجه به این استقبال و همدلی که بین خانواده سینما هست بزرگداشت‌هایی در آیین افتتاحیه داریم و در این آیین خدمت استاد محمدرضا علیقلی به عنوان پیشکسوت موسیقی و آهنگسازی، پرویز شیخ طادی در حوزه کارگردانی، خانم فریبا کوثری و آقای ابوالفضل پورعرب بازیگر عزیمان خواهیم بود و بخشی از جوایز هم در آیین افتتاحیه اهدا خواهد شد.

وی افزود: ما سعی کردیم موضوعات مختلفی را امسال در دستور کار قرار دهیم که همه تکیه بر موضوع احترام به اهالی محترم سینما است و سعی کردیم شعارمان را بر پایه اخلاق‌مداری پیش ببریم. خانواده سینما و همکاران ما شبانه‌روز زحمت می‌کشند و آثار سینمایی خلق می‌شود که به بهار سینمای ایران و ایام فجر برسد ولی آن احترام و شرایطی که باید فراهم شود، پیش نمی‌آید. ما امسال تمهید کردیم و موضوع بلیت را کنار گذاشتیم و با برنامه‌ریزی مدیران محترم خانه سینما مجموعه‌ای را در اختیار اعضای خانه سینما قرار دادیم و شرایطی شکل گرفت که افراد بتوانند فیلم‌ها را در بستری با آرامش و احترام ببینند. همین کار هم برای شورای عالی تهیه‌کنندگان انجام شد و سعی کردیم به این شکل موضوع حاشیه بلیت‌ها را که هر سال وجود داشت، مدیریت کنیم.

وی افزود: در روز گذشته که اولین روز فروش بلیت‌ها بود استقبالی ویژه و چشمگیر شاهد بودیم و خوشحال‌کننده بود که آشتی صورت گرفته است. خیلی خوشحالیم که مخاطبان عزیز به سینما برمی‌گردند. امسال از اواسط جشنواره، این رویداد در استان‌ها کار خود را شروع خواهد کرد و فیلم‌ها در سی استان اکران خواهند شد و همه آثار در استان‌ها اکران می‌شوند. با توجه به معیشت و فضای اقتصادی هماهنگ شده که امسال افزایش قیمت بلیت نداشته باشیم.

امینی اظهار کرد: در بخش بین‌الملل با توجه به شرایطی که در منطقه به وجود آمده خوشبختانه امسال ۷۸ کشور متقاضی حضور شدند و ۶۲۱ اثر ثبت‌نام کردند و مشاورین ما حدود سه ماه درگیر انتخاب فیلم‌ها بودند. دو بخش رقابتی سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق را داریم که دو بخش دیگر به ناوگان اکران این بخش اضافه شده و با توجه به ظلم و جنایتی که رژیم صهیونیستی رقم زده، وظیفه جشنواره و خانواده محترم سینما است که برنامه‌ای ویژه‌ در این مورد داشته باشد و بخش فلسطین، روح و دم به این رویداد اضافه شده است. بخش پنجم بین‌الملل نیز بخش کمربند جاده و مربوط به اتحادیه انجمن جاده ابریشم شانگ‌های است که ما هم عضو آن شده‌ایم و از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود. هم از صاحبان آثار و هم از نخبگان جهانی از ۱۶ بهمن ماه در این رویداد حضور خواهند داشت و از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود.

وی افزود: در بخش بین‌الملل امسال برنامه‌ریزی‌های حدی رقم خورده است و امسال سعی میکنیم منظم و منسجم میزبان آثار خوب جشنواره باشیم. در بخش سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق هر کدام دو اثر از سینمای ملی حضور دارند.

امینی در ادامه گفت: نشست‌های خبری هم بعد از فیلم‌ها برگزار خواهد شد و امیدواریم جشنواره‌ای با نشاط شاهد باشیم و امیدواریم در جشن انقلاب بستری برای ایجاد امید و نشاط در جامعه ایجاد شود. ما جزو جشنواره‌های الف دنیا هستیم و این سرمایه‌ بزرگی برای کشورمان است.

وی اظهار کرد: هر سال نسل‌های جدیدی به خانواده سینما اضافه شده‌اند و دوستان ما در سازمان سینمایی خیلی تلاش کردند که نسل جدید معرفی شود و این اتفاق هم رخ داده و امسال شاهد حضور فیلمسازان جوان و نسل جدید هستیم.

دبیر چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر درباره بخش بین‌الملل این رویداد گفت: پارسال کل دنیا در جبهه رسانه‌ای‌شان دست به دست داده بودند که این جشنواره برگزار نشود و در این شرایط سخت به لطف خدا جشنواره برگزار شد. ما سال گذشته در یک جنگ ترکیبی بودیم، حوزه بین‌الملل هم تحت‌الشعاع قرار گرفته بود و شرایطی هم به وجود آورده بودند که خوشبختانه چراغ بین‌الملل ما هم خاموش نشد و این بخش باشکوه برگزار شد. وقتی کل دنیا کمر بسته که این بخش تعطیل شود ما با تمهیدات ویژه‌ای سعی کردیم این بخش را برگزار کنیم و این بخش و بازار فیلم به خوبی برگزار شد و فقط جبهه رسانه شبکه‌های معاند تمام هجمه‌اش را وارد کرد که بگوید بخش بین‌المللی وجود نداشته باشد و ما تحریم‌ها را دور زدیم و این بخش جشنواره برگزار شد و امسال هم همینطور است و شاهد بخش بین‌الملل پرقدرتی خواهیم بود.

امینی درباره جایزه ویزه تماشاگران گفت: هنوز هیچ استاندارد منسجم فنی در ناوگان اکران کشور وجود ندارد تا بتواند شرایطی را ایجاد کند که اشکالی در این بخش ایجاد نشود. هیچ جای جهان چنین جایزه‌ای ندارد ولی همه مخاطبان سینما این جایزه را دوست دارند، باید به این جایزه احترام بگذاریم ولی هنوز نتوانستیم به سازوکار مناسب برسیم.

وی درباره دو بخش فیلم کوتاه و سینمای مستند در این جشنواره گفت: ما یک جشنواره متعلق به خانواده فیلمسازان فیلم کوتاه داریم به نام جشنواره فیلم کوتاه تهران، یک جشنواره ویژه دیگر به نام سینماحقیقت وجود دارد که همه زحمات تولیدکنندگان آثار مستند آنجا دیده می‌شود. هر دو جشنواره مخاطب دارند و یک جشنواره ویژه هم به نام جشنواره فجر داریم که متعلق به سینمایی‌ها است و سالهاست که به عزیزانمان در فیلم کوتاه و مستند احترام گذاشته می‌شود ولی دوستان در نظر داشته باشند که خانواده سینما هم حقوقی دارند. آثار برتر جشنواره فیلم کوتاه و سینماحقیقت به جشنواره فجر راه پیدا میکنند و دوباره داوری می‌شوند. بخش کوتاه و مستند اکران شده‌اند و با وجود اکران این آثار ما باز هم برای این آثار اکران خواهیم داشت اما جوایز بخش اقلام تبلیغی، فیلم کوتاه و مستند را خواهیم داشت.

امینی در ادامه تاکید کرد: هر جشنواره برای انتخاب‌هایش یک سیاست‌هایی دارد و بر اساس سیاست‌های خود آثارش را انتخاب می‌کند و برنامه‌ریزی هر جشنواره هم بر اساس سیاست‌ها و پروتکل‌های فرهنگی کشورش برگزار می‌شود. کار هیئت انتخاب دشوار است چون باید موضوعات و سیاست‌های مختلفی را در نظر بگیرد. هیئت انتخاب هیئت مشاورین دبیر است در انتخاب آثار و در اعضای این هیئت هم شایسته‌سالاری صورت گرفته و امسال همه خانواده سینما با میل و رقبت در کنار هم هستند. آقای شهیدی‌فر پارسال در اختتامیه جمله‌ای گفت که همه می‌آیید و همه آمده‌اند و ما باید از دو قطبی‌سازی فاصله بگیریم. هیئت انتخاب بر اساس سیاست‌های فرهنگی کشور آثار را انتخاب می‌کند.

امینی درباره عدم حضور سینماگران مطرح جهان در این رویداد گفت: به فشارهای جهانی اشاره کردم ولی امسال این بخش باشکوه برگزار خواهد و اینگونه نیست که ارتباط ما با سینماگران مهم قطع شود و آنها به سینمای ما احترام می‌گذارند اما شاید خیلی از مهمانان ما تحت فشار قرار بگیرند و به همین دلیل نتوانند در این رویداد حضور داشته باشند.

وی درباره شفاف‌سازی گزارش مالی جشنواره فیلم فجر گفت: شفاف‌سازی وجود دارد و از آقای نجفی می‌خواهم که گزارش را به رسانه‌ها ارائه دهند.

امینی در ادامه اظهار کرد: اکران فیلم‌ها برای نابینایان و ناشنوایان طبق استانداردها خواهد بود و با توجه به مخاطب فیلم‌ها انتخاب می‌شوند و در شهرستان‌ها هم این فیلم‌ها نمایش داده می‌شوند.

دبیر جشنواره در پایان گفت: حدود یک سوم فیلم‌ها خصوصی است، یک سوم فیلم‌ها خصولتی است و یک سوم هم آثار دولتی در این جشنواره هستند. بسیاری از حجم بالای فیلم‌های دولتی انتقاد داشتند اما باید از این اتفاق خوشحال باشیم که دولت پای سینما ایستاده است حمایت‌های دولتی تلاش می‌کند که چراغ سینما روشن بماند.

در پایان مسعود نجفی اظهار کرد: فردا مراسم افتتاحیه ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت برگزار خواهد شد. سانس‌های خانه جشنواره به ترتیب ساعت‌های ۱۳، ۱۶، ۱۹ و ۲۲ خواهد بود. و نشست‌های جشنواره با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار می‌شود و هر روز جشنواره به نام یک سینماگر فقید برگزار می‌شود که روز اول به نام مرحوم ایرج تقی‌پور خواهد بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز