خبرگزاری کار ایران

تلاش دولت ایران و تونس برای برقراری پرواز مستقیم دو کشور؛

سفیر تونس: تونسی‌ها رویای سفر به اصفهان و شیراز را دارند

سفیر تونس: تونسی‌ها رویای سفر به اصفهان و شیراز را دارند
کد خبر : ۱۴۹۹۷۸۹

سفیر تونس در ایران می‌گوید: تونسی‌ها رویای دیدن شیراز و اصفهان را دارند. درحال‌حاضر نبود خطوط هوایی مستقیم و مشکلات موجود در زمینه تبادلات مالی و ارزی از جمله موانع رونق توسعه گردشگری این دو کشور است که باید هر چه سریعتر مرتفع شود.

به‌ گزارش خبرنگار ایلنا، پس از لغو روادید دو طرفه کشورهای ایران و تونس، نخستین نشست مشترک همکاری‌های گردشگری در جهت رفع موانع توسعه گردشگری ایران و تونس با حضور سفیر تونس در ایران، نمایندگان وزارت میراث‌فرهنگی و مدیران فعال دفاتر خدمات مسافرتی ایران با میزبانی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران برگزار شد.

«حرمت‌الله رفیعی» رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با بیان اینکه پس از لغو روادید ایران با ۳۰ کشور دنیا، تونس به‌عنوان نخستین کشور گام‌های خود را برای لغو دوطرفه روادید برداشت، گفت: تونس از سال‌ها قبل یکی از مقاصد گردشگری ایران و بازارهای هدف ایران محسوب می‌شد که پروازهای چارتری در فواصل مختلف به تونس برقرار می‌کرد. هر چند این فعالیت‌ها در دوره پاندمی کرونا متوقف شد اما هم‌اکنون با نگاه و عزم جدی که دو کشور ایران و تونس به روابط گردشگری دارند نه‌تنها به روال گذشته بازگشته‌ایم که با قدرت بیشتر در این زمینه درحال حرکت هستیم.

رفیعی همچنین تاکید کرد: درحال حاضر دولت و بخش خصوصی ایران و تونس روابط بسیار خوبی برای پیشبرد اهداف گردشگری دو کشور دارند و سفیر تونس در ایران یکی از فعال‌ترین سفرا در ایران هستند که در زمینه توسعه گردشگری دو کشور ایران و تونس بسیار فعال است. این جلسه نیز برای تبادل نظر و شنیدن نقطه‌نظرات بخش خصوصی و دولتی گذاشته شد تا با رفع موانع توسعه گردشگری ایران و تونس همکاری‌های مشترک دو کشور تداوم پیدا کند.

نبود خطوط هوایی مانع از توسعه گردشگری ایران و تونس نمی‌شود

«عماد الرحمونی» سفیر تونس در ایران نیز با بیان اینکه گردشگری یک مقوله سیاسی نیست اما باید توجه داشت که این سیاست است که همه چیز را تعیین می‌کند در زمان حیات شهید امیرعبدالهیان مقامات کشور تونس دو جلسه که یکی از آن‌ها در ژنو و دیگری در جده بود، با وزیرامورخارجه ایران ملاقات داشتند. همچنین رئیس جمهور تونس یک جلسه نیز با رئیس جمهور شهید در الجزایر داشتند و ایشان همچنین بعد از واقعه فوت آیت‌الله رئیسی، برای عرض تسلیت به رهبر جمهوری اسلامی به ایران آمدند.

او با تشکر از رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی به‌دلیل برگزاری این نشست مشترک گفت: پس از ورودم به ایران و آغاز ماموریتم با آقای رفیعی ملاقات کردم و قرار شد جلسه‌ای با آژانس‌های مسافرتی ایران با هدف تبادل نظر درخصوص چگونگی توسعه و جریان گردشگری بین دو کشور ایران و تونس تشکیل شود. انگیزه و اشتیاق آقای رفیعی باعث شد روابط بین دو کشور دوست و برادر تونس و ایران در زمینه گردشگری به یکی از مهمترین ارکان سفارت تونس در ایران تبدیل شود.

او با اعتقاد بر اینکه گردشگری دروازه اصلی رسیدن به افق‌های گسترده‌تر در توسعه روابط بین کشورها است، ادامه داد: از طریق گردشگری می‌توان با تشکیل خطوط هوایی مستقیم به ارتباط بین مردم و نزدیک شدن آن‌ها دست یافت که این امر می‌تواند تاثیر مثبتی بر دیگر همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و تونس داشته باشد.

عماد الرحمونی افزود: علیرغم وجود موانعی که می‌تواند دستیابی به نتایج ملموس و سریع در توسعه گردشگری بین دو کشور را کاهش دهد به ویژه مشکلاتی که شهروندان دو کشور ایران و تونس برای دریافت ویزای تونس یا ایران با آن مواجه بودند یا وجود مشکلاتی چون نبود خطوط هوایی مستقیم تونس و تهران، اما این مشکلات مانع از تلاش ما برای رسیدن به هدف نبوده است.

او گفت: نخستین اقدامی که پس از آغاز ماموریتم در ایران انجام دادم، مشارکت و حضور سازمان ملی گردشگری تونس در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران در بهمن ماه سال گذشته بود. با توجه به اینکه سازمان ملی گردشگری تونس این رویداد را در فهرست برنامه‌های خود قرار نداده بود و بودجه‌ای نیز برای آن اختصاص پیدا نکرده بود اما با دخالت وزارتخانه‌های گردشگری دو کشور و همچنین مساعدت آقای رفیعی این مشارکت صورت گرفت.

به گفته سفیر تونس در ایران، در زمینه گردشگری تونس توجه و علاقه بسیاری از جانب دوستان و علاقمندان ایرانی که از غرفه تونس بازدید کردند مشاهده کردم که این امر وجود فرصت‌های واقعی و امیدوارکننده در زمینه همکاری‌های گردشگری ایران را ثابت می‌کند.

برگزاری کمیسیون مشترک تونس و ایران

عمادالرحمونی؛ برگزاری کمیسیون مشترک تونس و ایران را برای همکاری‌های گردشگری ضروری عنوان کرد و افزود: درحال‌حاضر درصدد برگزاری کمیسیون مشترک تونس و ایران برای همکاری‌های گردشگری به میزبانی ایران هستیم. پیشتر کمیسیون مشترک ایران و تونس به میزبانی کشور تونس برگزار شده است به همین مناسبت قرار است وزیر گردشگری و صنایع‌دستی تونس با هیاتی متشکل از نمایندگان آژانس‌های مسافرتی تونس، هتلداران و نمایندگان مشترک حمل و نقل هوایی تونس به تهران مسافرت کنند تا جلسه‌ای همزمان با برگزاری هفته فرهنگی و گردشگری تونس در تهران اتفاق بیفتد. چراکه معتقدم این سفر فرصتی مهم برای ایجاد مشارکت بین فعالان مستعد تونسی و ایرانی در زمینه گردشگری است.

سفیر تونس در ایران همچنین تاکید کرد: از آنجا که در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران هستیم انتظار می‌رود پس از تشکیل دولت جدید زمانی برای برگزاری کمیسیون مشترک تعیین شود و بسیار سپاسگزار خواهم بود آقای دکتر نقی زاده مساعدت کنند تا وزارت میراث فرهنگی تاریخی را برای برگزاری این جلسات پیشنهاد کند.

او گفت: همچنین با توجه به مشکلات مورد اشاره که مانع از توسعه جریان گردشگری بین دو کشور می‌شود همه ما بابت تصمیم دولت جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال جاری میلادی مبنی بر معافیت گردشگران تونسی برای ورود به ایران مانند گردشگران دیگر کشورها خرسند شدیم.

او افزود: همانطور که همه مطلع هستید اخیرا دولت تونس نیز تصمیم مشابهی را اتخاذ کرده و گردشگران ایرانی را به مدت ۱۵ روز به شرط ارائه بلیت رفت و برگشت هواپیما از روادید ورود به تونس معاف کرده است. همچنین ایرانی‌ها ملزم به ارائه رزرو هتل در تونس نیستند.

او گفت: پس از صدور قانون لغو روادید سفارت تونس در ایران، درخواست‌های زیادی از آژانس‌های مسافرتی تونسی و ایرانی مبنی بر تمایل به همکاری‌های مشترک با همتایان خود دریافت کرد. سفارت تونس در ایران نیز اقدام به ارائه فهرستی از آژانس‌های مسافرتی کرد که هم‌اکنون در وبسایت دفتر ملی گردشگری تونس و در وبسایت آژانس‌های مسافرتی و حمل و نقل همتایان ایرانی وجود دارد.

او اضافه کرد: سفارت تونس در ایران درحال‌حاضر با تاکید بر قوانین مستقیم بین دو پایتخت تونس و تهران درحال سازماندهی پروازهای منظم و چارتر است. مشکلات هزینه بلیت هواپیما و زمان سفر بر کسی پوشیده نیست که بنده اعتقاد دارم به لطف حمایت شما در این زمینه پیشرفت‌های خوبی خواهیم کرد.

او گفت: سفارت تونس در ایران همچنین درحال بررسی ابزارهای موجود و بهینه معرفی مقصد گردشگری تونس در ایران است. به همین منظور با آژانس‌های مسافرتی که سال‌ها پیش پروازهای چارتر به تونس را سازماندهی می‌کردند و همچنین صاحبان آژانس‌های مسافرتی که در حال حاضر سفرهای توریستی به تونس را برگزار می‌کنند ملاقات کردم و پیشنهادات و نظراتی را در مورد پروازهای مستقیم در مورد تبلیغات و مقصد گردشگری تونس لحاظ کردیم.

او همچنین نقش بخش خصوصی را در راستای پیشبرد همکاری‌های گردشگری میان تونس و ایران را بسیار جدی عنوان کرد و ادامه داد: بخش خصوصی نقش جدی در هموارسازی این مسیر دارد چراکه بدون آژانس‌های مسافرتی و شرکت حمل و نقل هوایی نمی‌توان به نتایجی ملموسی رسید.

بخش دولتی پشتیبان بخش خصوصی است

«یحیی نقی‌زاده» مدیر کل ارزیابی و نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی وزارت میراث‌فرهنگی همچنین در این نشست اعلام کرد: با توجه به مناسبات و روابط مشترک بین دو کشور تاریخی و اسلامی ایران و تونس که از دیرباز وجود داشته است، گردشگری یکی از فرصت‌ها و امتیازات بین این دو کشور به شمار می‌آید.

او گفت: رویکرد دولت و وزارت میراث‌فرهنگی درخصوص توسعه ارتباطات کشورهای هدف گردشگری از جمله کشور تونس با لغو ویزا به مرحله جدی و مهمی رسیده است که این موضوع با اقدام بسیار مناسب و تدبیر شایسته‌ای که کشور تونس در لغو ویزا انجام داد باعث ایجاد یک فرصت ممتاز برای توسعه گردشگری دو کشور شد.

نقی‌زاده اعلام کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، مردم ایران علاقمند هستند تا از کشور پرجاذبه و تاریخی تونس بازدید کنند. درحال‌حاضر ایران نزدیک به ۶ هزار آژانس مسافرتی فعال دارد که تعدادی از آن‌ها در بخش اپراتوری و بخش اعظمی از آن‌ها به عنوان کارگذار و نماینده فروش اپراتورها در زمینه تورهای ورودی و خروجی فعالیت می‌کنند و این فرصتی است که دفاتر ما یک زمینه فعالیت مناسبی با بخش خصوصی تونس برقرار کنند.

او گفت: در حوزه زیرساخت‌های گردشگری ایران، اقامتگاه‌های بسیار مناسبی برای پذیرایی از گردشگران تونسی وجود دارد که درصورت فراهم شدن خطوط هواپیمایی مستقیم ظرفیت برای پذیرش گردشگر تونسی فراهم است.

به گفته مدیرکل نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی، وزارت میراث‌فرهنگی به عنوان بخش دولتی این آمادگی و اراده را دارد که مشکلات بخش خصوصی را در ارتباط با توسعه سفر و گردشگری بین دو کشور تسهیل کند تا رونق در بخش گردشگری دو کشور رخ دهد. در این زمینه هر تصمیمی که تشکل حوزه گردشگری آقای رفیعی و همکارانشان در ارتباط با توسعه فعالیت‌های کشور تونس داشته باشند قطعا مورد حمایت دولت واقع می‌شود و وزارت میراث‌فرهنگی برای پیگیری مشکلات آن‌ها در سطح رسمی و غیررسمی آمادگی خواهد داشت.

«حسین ساری» نماینده تام الاختیار وزیر میراث‌فرهنگی نیز گفت: این جلسه برای مجموعه گردشگری و وزارت میراث‌فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و جلساتی که از این دست برگزار می‌شود برای وزارت میراث‌فرهنگی بسیار اهمیت دارد.

او گفت: این سازو کار بسیار درست است که بخش خصوصی ما میدان‌دار اصلی حوزه گردشگری کشور است. بسیار خوشحال هستیم که ایران همکاری مشترک با کشور مسلمان و تاریخی تونس دارد.

ساری همچنین تاکید کرد: دو کشور مهم اسلامی نقش بسیار مهمی در ارتباطات بین جوامع اسلامی دارند و این اتفاق بسیار خوب است که در موضوعاتی چون گردشگری بتوانند همکاری‌های بسیار خوبی داشته باشند.

او گفت همچنین از آقای سفیر بسیار ممنونم که به موضوع غزه اشاره کردند که یک موضوع بسیار مهم و البته غم‌انگیز برای کشورهای مسلمان است لازم است هر دو کشور برای کمتر شدن آلام مردم غزه همکاری‌های جدی داشته باشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز