خبرگزاری کار ایران

در مراسم چهلم رییس جمهور و سالگرد تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطرح شد,

فضای دیپلماسی جمهوری اسلامی در آستانه جهشی بزرگ است

فضای دیپلماسی جمهوری اسلامی در آستانه جهشی بزرگ است
کد خبر : ۱۴۹۹۶۱۰

آیت‌الله رییسی سطح دیپلماسی را وسعت بخشید

صبح امروز یکشنبه همزمان با سالگرد تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، یاد آیت الله رئیسی و شهدای همراهش در مجتمع امام خمینی گرامی داشته شد. غلامعلی حداد عادل (رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و بنیاد سعدی)،‌ محمدمهدی اسماعیلی (وزیر ارشاد) و حجت‌الاسلام ایمانی‌پور (رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات در این رویداد حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم چهلمین روز شهادت شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبدالهیان و دیگر همراهان همزمان با بیست و نهمین سالگرد تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صبح امروز در مجتمع امام خمینی (ره)، برگزار شد. 

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمدمهدی ایمانی‌پور (رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)، علی باقری‌کنی (سرپرست امور خارجه) غلامعلی حداد عادل (رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی)،‌سفیران کشورهای مسلمان و نمایندگان ادیان ابراهیمی به همراه برخی دیگر از مسئولان در این رویداد حضور داشتند. 

در ابتدای برنامه پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی کشور نماهنگ ویژه شهدای خدمت پخش شد. . سپس محمدمهدی اسماعیلی (وزیر ارشاد) پشت تریبون رفت. 

او  در ابتدا گفت: ایامی که پشت سر گذاشتیم، از اعیاد بزرگ و ایامی که پیش رو داریم،‌ همچنین روز مباهله را تبریک می‌گویم.

سازمان فرهنگ و ارتباطلات با تنفیذ رهبری تایید شده است

اسماعیلی افزود: دهم تیر ماه به نام دیپلماسی فرهنگی نام‌گذاری شده و سالروز تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم هست.  وقتی به سیر تشکیل این سازمان نگاه می‌کنیم، عنایت رهبر حکیم و فرزانه انقلاب را می‌بینیم.  باید بگویم برای انجام امور در دولت سیزدهم بیش از دو سال با پیشکسوتان و استادان جلسات کارشناسی برگزارکردیم و این اتفاقات در حضور رهبر معظم انقلاب رخ داد. و به این ترتیب بود که مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.

فراخوان حضرت آقا و مشارکت نهادهای مختلف

وی ادامه داد: نهادهای مختلفی با فراخوان حضرت آقا آمدند و صحبت‌ها انجام شد و کارها پی‌گیری شد تا در انتها سازمان فرهنگ و ارتباطلات اسلامی تشکیل شد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه توضیح داد:   سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شاید جزو نادر مجموعه‌های دولتی است که اساسنامه تاسیس آن به تنفیذ رهبری و امضای ایشان رسیده است. سازمان برای رهبری اهمیت داشته و حال فرایند تایید رییس،  تایید ایشان را می‌طلبد. روال اینگونه است که  وزیر فرهنگ و ارشاد، گزارش‌ها را به رهبر می‌دهند و بعد از تنفیذ ایشان است که وزیر حکم رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را امضا می‌کند. 

محمدمهدی اسماعیلی اذعان داشت: سابقه سی‌ساله سازمان بحث جدایی است. اینکه چه مسیری را با چه فرازو نشیب‌هایی طی کرده و به اهدافش رسیده یا خیر مباحثی جداگانه هستند. زمانی که کار را شروع کردیم آقای ابراهیم ترکمان گزارشی دادند. در آن گزارش آمده بود که بودجه ما به ریال است و ما در فعالیت‌های برون مرزی باید به دلار و یورو هزینه کنیم. همین رویه باعث شده که هزینه اداره سازمان را نداشته باشیم. 

آماده یک جهش بزرگ در سازمان فرهنگ و ارتباطات هستیم

او گفت: امسال ما به دلیل نگاه خاص شهید آیت‌الله رییسی به این حوزه، بودجه چندین برابر شد و به چند هزار میلیارد رسید. در دولت سیزدهم مصمم بودیم و بابت انجام کارها از آقای ایمانی پور رییس سازمان بابت کارهایی که انجام داده‌اند، ممنونم . از مدیران و رایزن‌ها و دست اندرکاران هم ممنونم. امسال آماده یک جهش بزرگ در سازمان بودیم و هستیم. تاسیس نمایندگی‌های فرهنگی جدید، ، تقویت نیروهای جدیدو ارتقا پشتیبانی فرهنگی‌زا داشته‌ایم. حال در پاکستان شش دفتر فرهنگ داریم. در لاهور، اسلام‌آباد و دیگر شهرها هم به همین ترتیب است.همین موارد وقتی به رییس جمهور  گزارش داده شد، ایشان از توان فرهنگی موجود با شوق یاد کردند. 

تلاش دولت سیزدهم برای ایجاد تحولات اقتصادی در فرهنگ

وی افزود: ما در دولت سیزدهم به حوزه تحولات اقتصادی با همسایگان اهمیت دادیم. روابط، سیاسی و اقتصادی و تجاری را احیا کردیم. با ترکمنستان و تاجیکستان قبلا  روابط مانند گلاویز شدن بود و ترمیم در کمترین زمان اتفاق افتاد و  همپای این بحث حوزه فرهنگی هم بالا آمد. 

وزیر ارشاد بیان کرد: خودم تلاش کردم تمام کشورهای منطقه را برای تعامل، ارزیابی و مجاب کنم. یا اینکه آن‌ها به ایران آمده‌اند و یا همکان به جای من رفته‌اند. ترکیه، عراق، آذربایجان، ترکمنستان برخی از این کشورها بوده‌‌اند. یا اینکه ما در کشور قطر هفته‌های فرهنگی برگزار کردیم.

دیپلماسی فرهنگی در دولت سیزدهم در بالاترین سطح قرار گرفت

اسماعیلی اذعان داشت: دیپلماسی فرهنگی در بالاترین سطح قرار گرفته بود و دولت نسبت به این مسئله اهتمام جدی داشت. خداوند بر علو درجات شهید امیر عبدالهیان بیفزاید و انشالله همنشین علما و انبیا و اولیا باشد؛ چون در این راه به ما خیلی کمک کرد.یادم هست در محضر رئیس جمهور گلایه کردیم که وزارت امور خارجه در انجام کارهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاخیر دارد. ایشان تماس گرفتند و گفتند باید کارها ظرف بیست و چهار ساعت انجام شود که بعدش آقای امیرعبدالهیان تماس گرفتند و گفتند به حاج‌آقا چه گفته‌اید که اینقدر ناراحت شده‌اند و در ادامه کارمان انجام شد. 

رییسی دیپلماسی را از حالت شعاری خارج کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره رییس‌جمهور دولت سیزدهم توضیحاتی داد. او گفت: در دولت رئیسی ایشان در همه حوزه‌ها کارآمد بود و دیپلماسی را از حالت شعاری خارج کرد و سطح تعاملات بین‌المللی را وسعت بخشید. طی این مدت، با همه دنیا ارتباط گرفتیم و در پیمان‌های مهم بین‌المللی حضور یافتیم و حال سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بخش‌های مهمی را پیگیری می‌کند. قرار بود با شانگهای جشنواره برگزار کنیم و می‌خواستیم با کشورهای بریکس ازجمله چین، هندوستان و روسیه وارد تعاملات فرهنگی شویم. 

تعاملات فرهنگی با چین بخش از توافق بیست و پنج ساله است

اسماعیلی گفت: اگر در چرخه سینمای چین حضور یافتیم و در توافق ۲۵ساله ایران و چین بخش‌های مهمی توافقات فرهنگی است. در روسیه یک پویانمایی ما اکران شد و دو ونیم میلیارد دلار فروخت. این ظرفیت بالاست و اقتصاد فرهنگ و هنر را ارتقا می‌دهد. شعار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دوره جدید گسترش صادرات فرهنگی بود. اتاق های مختلفی در این زمینه تشکیل شده است. این ریل‌گذاری باید ارتقا پیدا کند. فضای دیپلماسی جمهوری اسلامی در آستانه جهشی بزرگ است. این افتخار بزرگی است و حضور همکاران پرتلاش و انقلابی باعث ارتقا شده است. 

وزیر ارشاد گفت: انشالله دولت آیت‌الله رییسی مجموعه‌ی از کارهاست و دولت دینی را به اثبات رساند و آبادانی و پیشرفت را  رقم زد و بسترهای لازم برای سعادت اخروی جامعه ایجاد شد. دولت رئیسی اگر مدت زمان کوتاهی داشت اما به عروج رییسی ختم شد و این ما بودیم که از غافله شهدا جا ماندیم.  آن‌ها خوشحال هستند و ما منتظر بشارت آن‌ها در پیوستن زودتر به کاروان شهدا هستیم.

اسماعیلی در پایان گفت: انشالله خداوند به همه شما خیر کثیر نازل کند. 

در ادامه مراسم گروه هم نوایی محراب سرودی را ویژه برنامه اجرا کردند. 

در ادامه حدادعادل روی صحنه رفت. او گفت: گرامی می‌دارم یاد شهدای پرواز اردیبهشت را و از آیت‌الله رئیسی یاد می‌کنم که به سازمان اعتقاد داشتند و پشتیبان این موسسه بودند. به خانواده دیپلماسی فرهنگی بیست و نهمین سال تاسیس سازمان را تبریک می‌گویم. 

وی ادامه داد: از سال ۷۴ عضو شورای عالی سازمان بوده و هستم و باید بگویم از دوره قبلی فقط  من و آقای عراقی در سازمان مانده ایم.

بنیاد سعدی از سازمان فرهنگ و ارتباطات جدا نیست

حداد عادل ادامه داد: در این سی سال با این قافله همراه بودیم و شاهد رشد موسسه بوده‌ام. در میانه راه دستبردی به سرمایه سازمان فرهنگ و ارتباطات زدیم و بنیاد سعدی را تاسیس نمودیم که یک کار متمرکز درباره زبان فارسی است.

رییس فرهنگستان زبان فارسی در ادامه بیان کرد: بنیاد سعدی خودش را از سازمان جدا نمی‌داند و ماموریت‌ها توسط رایزن‌های فرهنگی انجام می‌شود، لذا بنیاد دیگر نماینده اعزام نمیکند. در این دوازده، سیزده سال این ارتباط روان و سازنده بوده است.. 

می‌گفتند فلسطین سرزمینی بی مردم است!

حداد عادل بیان کرد: داستان غزه و فلسطین را ببینید. جدا از دلسوزی فکر کنیم که این چه دنیایی است که رضایت می‌دهد چندین سال قبل عده‌ای جمع شوند سرزمین دیگری را غصب کنند و مردمش را بکشند و آمریکا و اروپا و انگلیس هم پشتیبانی کنند تا کشوری تشکیل شود. در این هفتاد و پنج سال تجاوز و کشتارا بیشتر کرده‌اند. می‌گفتند فلسطین بیابانی است که مردمی در آن نیست و مردم بی‌سرزمین را به سرزمین بی‌مردم ببریم. به نظرم داستان غزه یک امتحانی است برای انسان و جهان امروز. 

او بیان کرد: این رفتارها در جهان امروز مردود است و شرمنده تاریخ است. می‌خواهم بگویم دنیا به یک فکر و فرهنگ نو و حرف متفاوت نیاز دارد. حرفهای بعد رنسانس تا امروز حاصلش این بوده که خدا را بردارند و انسان را جایگزین کنند. این اومانیسم غربی است. و نتیجه همین است که می‌بینید.

خدا را با پشتوانه اخلاق به جامعه برگردانیم

او ادامه داد: ایران و انقلاب اسلامی اهمیتش این است که می‌تواند منادی این حرف نو باشد. خدا را باید به جامعه برگردانیم و پشتوانه آن اخلاق است. به قول داستایوسکی اگر خدا نباشد هرکاری مجاز است. انقلاب اسلامی آوردن خدا در صحن جامعه است. 

سازمان فرهنگ و ارتباطات از سال بعد دانشجوی دیپلماسی می‌پذیرد

حدادعادل ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات این دو، سه سال به همت آقای ایمانی‌پور کاری کرده و آن برنامه ریزی برای ایجاد کارشناشی ارشد دیپلماسی فرهنگی است. سازمان سال آینده دانشجو می‌پذیرد تا انشالله تجربه سی‌ساله را در برنامه درسی بگنجانیم. در این صورت کاری ما یا نیروی انسانی تربیت شده ادامه دار خواهد بود. 

در ادامه برنامه نماهنگی از روند تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پخش شد و سپس حجت‌الاسلام ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی روی صحنه رفت. 

ترسیم شهید رئیسی و تعریف از او کار دشواری است

ایمانی‌پور در ابتدای صحبت‌هایش گفت: من از روز اول سازمان، اینجا بوده‌ام و باید بگویم در دوره آقای اسماعیلی همکاری‌ها بی‌نظیر بود.

وی افزود: ترسیم شهید رئیسی و تعریف از او کار دشواری است. شهید سلیمانی حیات و شهادت پربرکتی داشت و شهیدان رییسی و امیرعبدالهیان هم همینطور بودند و برای نظام برکت داشتند.پس از واقعه پرواز اردیبهشت ماه بود که نزدیکی ملت و دولت رخ داد و باید آن را دستاورد شهادت رئیسی بدانیم. مردم نشان دادند با وجود ناراحتی‌ها در میدان حاضر می‌شوند. انتخابات هم نشان دادکه برخلاف سیاه‌نمایی‌های غربی‌ها مردم در صحنه بودند. این حضور موفقیت‌آمیز بوده است. رسانه‌های غربی برای ایجاد یاس در مردم تلاش زیادی کردند.

او با تاکیدبر اینکه آیت‌الله رئیسی هم حیات هم مماتش برکت داشت،‌ اضافه کرد: کشور ما امروز در بهترین جای ممکن است بخصوص بعد از طوفان‌الاقصی و عملیان وعده صادق. حال دیگران ما را ستایش می‌کنند. این جایگاه را مرهون رئیسی هستیم که تکلیف مدار بود. 

رییسی به دیپلماسی فرهنگی اهتمام ویژه داشت

ایمانی‌پور بیان کرد: ولایت‌مداری در جای جای رئیس جمهوری رئیسی وجود داشت. او به دیپلماسی فرهنگی اهتمام ویژه داشتند. 

او گفت: سازمان برای انسجام امور فرهنگی و ایجاد قرارگاه‌هایی تشکیل شد و بعد دیدند نگاه رهبری به سازمان جدی است. سازمان در سه دهه گذشته تلاش‌های شایسته‌ای داشته که بابت آن‌ها از همکارانم تشکر می‌کنم. 

ارزش دیپلماسی یعتی قدرت نرم کشورها

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان گفت: ارزش دیپلماسی را می‌شناسید و به آن قدرت نرم کشورها می‌گویند. دیپلماسی فرهنگی باعث شکوفا شدن اقتصاد می‌می‌شود و باعث امنیت است. جنگ سخت را شناخته‌ایم اما به دیپلماسی فرهنگی هنوز نزدیک نشده‌ایم. اگر این مقوله درست عمل کند اتفاقات خوبی در کشور رخ خواهد داد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: اگر ایران را قوی نشان دهیم، گردشگری ایجاد می‌شود و تعاملات شکل می‌گیرد. . اگر موفق شویم تحریف جمهوری اسلامی را با تعریف درست تغییر دهیم تحریم‌ها شکسته خواهند شد. 

تاکید بر ایجاد صادرات فرهنگی

او ادامه داد: تلاش امروز مرهون  تلاش افراد دوره قبل است. در دوره جدید نگاه‌های تازه‌ای شکل گرفته که توجه به حلقه‌های مردمی و میانی است. موضوع دیگر صادرات فرهنگی است. ما این مقوله را از منظر اقتصادی نگاه می‌کنیم. باید فرهنگ را برای توسعه آن اقتصادی کنیم.

محمدمهدی ایمانی‌پور در پایان بیان کرد: ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مصمم هستیم در چهارچوب نگاه رهبری قرارگاهی منسجم و بین المللی ایجاد کنیم. گفتگوهای خوب دینی رخ اده که در کشورها مورد اقبال قرار گرفته. روابط امروز با کشوهای همسایه سازنده است و هفته قبل نیز اولین قرارداد بین المللی را با کردستان امضا کرد م و این روند ادامه دارد. 

در پایان مراسم نماهنگی از شهد آیت‌الله آل آقا و صحبت‌هایش پخش شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز