خبرگزاری کار ایران

برجسته‌ترین ویژگی فیلم «چاقوکشی» مضمون انسانی آن است

برجسته‌ترین ویژگی فیلم «چاقوکشی» مضمون انسانی آن است
کد خبر : ۱۶۲۳۷۴۱

فیلم سینمایی «چاقوکشی» محصول ۲۰۱۹ امریکا، در باشگاه «سینما اندیشه» فرهنگسرای اندیشه اکران و با حضور علی شیرازی و محسن سلیمانی فاخر، از منتقدان سینما، نقد و بررسی شد.

به گزارش ایلنا، علی شیرازی، نویسنده و منتقد سینما، در این نشست گفت: برجسته‌ترین ویژگی فیلم «چاقوکشی»، مضمون انسانی آن است. ریان جانسن در بطن عصر دیجیتال، راه نجات بشر را تکیه و تأکید بر عنصر زنانگی عنوان می‌کند. پیرمرد عمری در کار نگارش و نشر رمان‌های جنایی بوده و به شهرت و ثروت فراوانی رسیده و حالا می‌خواهد با مرگ پیش‌اندیشیده‌اش، مهم‌ترین کتاب زندگی‌اش را منتشر کند. کتابی که در اصل، عصاره‌ی زندگی واقعی اوست و شامل آخرین تجربه‌هایش از هم‌نشینی و تیمارشدن توسط یک پرستار جوان است.

وی ادامه داد: پیرمرد هم‌چنین پس از یک عمر باج‌دادن یا سرویسدادن به فرزندان و نوه‌هایش، حالا می‌خواهد بند ناف آن‌ها را ببرد تا بتوانند زین پس، روی پاهای خودشان بایستند. او تمام دارایی ارزشمندش را طی وصیتی به پرستار می‌بخشد و خود به استقبال مرگ می‌رود.

شیرازی افزود: فیلمساز در غافل‌گیری و در واقع آشنایی‌زدایی عجیبی، این مضمون صددرصد انسانی را در یک فیلم معمایی، رازآمیز و جنایی بیان می‌کند. از نظر فرم و ساختار نیز همان پلان‌های سریع و فراوان را شاهدیم؛ هرچند در فضای داخلی و خارجی خانه که بیشتر ماجرا در آن می‌گذرد.

این منتقد تصریح کرد: پیرمرد بیش از همه‌ی زندگی و تجربه‌هایش، دلبسته‌ی قلب رئوف پرستار جوان شده و توصیه‌اش به خوانندگان کتاب‌هایش و نیز ما که بیننده فیلم هستیم، دل بستن و امیدواری به عنصر زنانگی است.

Knives Out در لایه‌ی زیرین داستان، به نقد طبقات اجتماعی می‌پردازد

محسن سلیمانی فاخر کارشناس و منتقد سینما نیز در این نشست گفت: این فیلم در ژانر معمایی-جنایی با چاشنی طنز سیاه ساخته شده و داستان یک خانواده‌ی بورژوا را روایت می‌کند که بعد از مرگ مشکوک پدر خانواده، یک کارآگاه معروف وارد ماجرا می‌شود تا راز این مرگ را کشف کند. فیلم با الهام از آثار کلاسیک آگاتا کریستی ساخته شده؛ اما نگاه تازه‌ای به این ژانر دارد.

وی ادامه داد: Knives Out یک فیلم سرگرم‌کننده، هوشمندانه و مملو از جزئیات به‌جاست. نقطه‌ی قوت فیلم این است که علاوه بر اینکه یک داستان جنایی را خوب و درست تعریف می‌کند، حرف‌های مهم‌تری هم درباره‌ی جامعه دارد. به‌نظرم فیلمی است که می‌شود چند بار دید و هر بار نکته‌ی تازه‌ای از آن را کشف کرد.

فاخر افزود: در لایه‌ی زیرین داستان، فیلم به نقد طبقات اجتماعی می‌پردازد. خانواده‌ی ثروتمند که خودشان را برتر می‌دانند، در برابر «مارتا» ی مهاجر که با صداقت و وجدان عمل می‌کند، شکست می‌خورند. فیلم به شکل ظریفی موضوعاتی مثل مهاجرت، نژاد و نابرابری‌های اجتماعی را وارد ژانر معمایی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از صاحب‌نظران فیلم را احیای دوباره‌ی ژانر معمایی می‌دانند، یادآور شد: نقطه‌ی قوت اصلی فیلم، فیلمنامهی بسیار خلاقانه‌ی آن است. برخلاف فیلم‌های معمایی سنتی که قتل در ابتدا رخ می‌دهد و تا پایان دنبال قاتل می‌گردیم، Knives Out با تغییر ساختار کلاسیک، از ابتدا راز را تا حدی افشا می‌کند، اما هر بار با یک پیچش تازه، مخاطب را غافل‌گیر می‌کند. شخصیت‌ها به‌خوبی پرداخته شده‌اند؛ مخصوصاً شخصیت مارتا و بلنک که به‌جای یک کارآگاه و پرستار معمولی، عملاً تبدیل به قهرمانان داستان می‌شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز