خبرگزاری کار ایران

هشدار جدی مدیرکل استاندارد البرز:

تردد خودروهای دوگانه سوز غیر استاندارد، نگران‌کننده است

تردد خودروهای دوگانه سوز غیر استاندارد، نگران‌کننده است
کد خبر : ۱۵۰۵۹۱۱

مدیرکل استاندارد استان البرز ضمن هشدار نسبت به تردد خودروهای دوگانه‌سوز غیر ایمن، گفت: بعضی از این مخازن غیر استاندارد است که می توانند حادثه آفرین و بحران زا تلقی شود لذا از تردد این خودروهای دوگانه‌سوز بدون استاندارد لازم، بسیار نگران هستیم.

به گزارش ایلنا از البرز، محمد آئینی با اشاره به اینکه مخازن CNG خودروهای دوگانه سوز در دو مرحله ساخت و استفاده و بهره برداری تا قبل از تاریخ انقضای آن، مشمول مقررات استاندارد اجباری است، اظهار داشت: این مقررات استاندارد منجر به بازرسی های اجباری از خودروهای دوگانه‌سوز می‌شود و باید توسط شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شده، مورد بازرسی و آزمون قرار گیرد.

عضو شورای معاونان سازمان ملی استاندارد ایران گفت: استانداردهای ساخت این مخازن در هنگام تولید بسیار سختگیرانه بوده و از سال گذشته به استناد تبصره ۳ بند ۵ – ۴ مصوبه شماره ۳۵۵۳۶۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۱۲ شورای اقتصاد و از محل مصوبه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، طرح ثبت نام و تعویض رایگان مخازن CNG فرسوده، مالکان تاکسی های دوگانه سوزی که تاریخ انقضای مخزن آنها به اتمام رسیده و یا مخازن آنها درمراکز معاینه فنی در آزمون هیدرواستاتیک مغایر استاندارد اعلام شده و وزارت کشور و اتحادیه تاکسیرانی فرسوده بودن و یا غیر استاندارد بودن این مخازن را اعلام کرده اند، می توانند از طریق سامانه ثبت نام شرکت پخش فرآورده های نفتی در طرح تعویض رایگان ثبت نام کنند.

آئینی در همین خصوص گفت: واضح است که  در مرحله اول باید آمار دقیق تعداد تاکسی های ثبت نام شده در این طرح احصا و بعد از آن درصد مخازن CNG تعویض شده معلوم شود و در مرحله بعد آمار خودروهای شخصی دوگانه سوز دارای مخازن فرسوده چه آنها که در شرکت های خودروساز دوگانه سوز شده و چه خودروهایی که در کارگاه های مجاز و غیر مجاز بعدها دوگانه سوز شدند و درحال تردد در سطح کشور هستند، بطور دقیق مشخص شود.

دبیر شورای استاندارد استان البرز گفت: موضوع دیگر مخازن CNG با عمر زیر 15 سال است که تعدادی از آنها ممکن است به دلیل آسیب های سطحی و عیوب ناشی از تاثیرات شیمیایی و خوردگی، زنگ زدگی یا ضربه های ناشی از تصادف خودرو، در معرض آسیب  جدی قرار گرفته باشند که این مخازن نیز باید بطور معمول هر 3 تا 5 سال مورد بازرسی های استاندارد قرار گرفته و پس از تایید استاندارد در خودرو استفاده شوند.

این مسئول در ادامه اظهار کرد: در سامانه «سیمفا» وابسته به وزارت کشور در هنگام مراجعه خودروهای دوگانه سوز به مراکز معاینه فنی خودروها، تاریخ، اطلاعات زمان تولید و انقضای مخازن، مشخصات شرکت تولیدکننده و شماره شاسی خودروهای دوگانه سوز ثبت شده و این مخازن قابل شناسایی و ردیابی است.

آئینی گفت: متاسفانه یک مشکل اساسی دیگر تردد خودروهایی است که از کارخانه فقط با سوخت بنزین، تولید شده اما توسط مالکان خودرو در کارگاه های غیر مجاز، دوگانه سوز شده که در کارت این خودروها عبارت گازسوز درج نشده است. معمولا قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی، مخازن را از خودرو جدا کرده و بعد از اخذ معاینه فنی، دوباره مبادرت به نصب مخزن در شرایط غیر استاندارد می‌کنند. 

مدیرکل استاندارد البرز تصریح کرد: پس از احصای آمار دقیق این مخازن در کشور، باید با برنامه ریزی متمرکز  و تخصیص بودجه های مناسب، هرچه سریعتر مخازن فرسوده و غیر استاندارد موجود در تاکسی ها و ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شده و با ایجاد مشوق های لازم، مخازن فرسوده و غیر استاندارد خودروهای شخصی نیز از چرخه مصرف خارج گردد. بازرسی های ادواری مخازن زیر 15 سال نیز جدی گرفته شده و مخازن غیر استاندارد از چرخه مصرف خارج شوند.

وی ادامه داد: تردیدی نداریم که استفاده از سوخت پاک CNG باید در حمل و نقل عمومی و بویژه در کلانشهرها و همچنین خودروهای شخصی توسعه یابد تا به طور عملی و واقعی شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم. البته باید هشدار داد که بعضی از این مخازن غیر استاندارد می توانند حادثه آفرین و بحران زا تلقی شود لذا از این منظر از تردد این خودروها بسیار نگرانیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز