خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبر داد؛

تخصیص ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی از اعتبارات تملک دارایی خراسان رضوی در سال جاری

تخصیص ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی از اعتبارات تملک دارایی خراسان رضوی در سال جاری
کد خبر : ۱۵۲۳۰۲۹

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: درآمدهای این استان در قانون بودجه امسال به میزان ۸۷ درصد نسبت به رقم مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ رشد داشته است.

به گزارش ایلنا، سید جمال الدین حسینی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: درآمدهای استانی پیش بینی شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ برای خراسان رضوی به میزان ۳۶۹ هزار و ۲۰۶ میلیارد ریال برآورد شده است که این رقم ۳.۴ درصد از درآمدهای عمومی استان های کشور را شامل می شود.

وی اظهار کرد: از این درآمدها ۳۵۵ هزار میلیارد ریال معادل ۹۶ درصد درآمدهای مالیاتی و چهار درصد بقیه، سایر درآمدها به میزان ۱۴ هزار و ۷۴ میلیارد ریال است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص لزوم بازگشت مازاد درآمدها به استان گفت: پارسال نیز سهم درآمدهای مالیاتی استان نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۰ درصد افزایش داشت که خود را با نرخ تورم تطبیق داده است، اینکه دولت تلاش می کند خود را با درآمدهای مالیاتی تنظیم کند، یکی از اصول مترقی حاکمیتی است چون هم میزان پاسخگویی آن به مردم را بالا می برد و هم جایگزین درآمدهای نفتی است.

وی بیان کرد: برای بازگشت مازاد درآمدهای مالیاتی به خراسان رضوی تلاش زیادی صورت گرفت اما به نتیجه نرسید، اما سازمان برنامه و بودجه یک نهاد تنظیم گر مجری قانون است، در قانون هر ردیف درآمدی که وجود دارد، هم برای هزینه کرد و هم برای مصرف آن باید یک ردیف مجزا تعریف شود.

حسینی ادامه داد: کل مبلغی که در سال ۱۴۰۲ برای مصرف از محل مازاد درآمدهای مالیاتی دیده شده بود، چهار هزار میلیارد ریال بود که سهم خراسان رضوی از این میزان به ۱۲۰ میلیارد ریال رسید، ۵۰ درصد از آن مربوط به اعتبارات هزینه ای و ۵۰ درصد مربوط به اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای است، معمولا این مازاد درآمدها جبران بقیه کسورات دولت در ردیف‌های مختلف می شود و به تصویب دولت و مجلس شورای اسلامی نیز می رسد.

وی گفت: اصرار استان خراسان رضوی بر این است که مازاد درآمدهای مالیاتی به نحوی باشد که انگیزه برای تمام ذی نفعان در استان ایجاد کند، به این معنا که مکانیزم آن به صورتی باشد که اگر بخش عمده ای از آن به استان بازمی گردد، موثر واقع شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه پارسال فقط ۱۳۰ هزار میلیارد ریال به کارکنان وزارت آموزش و پرورش استان حقوق پرداخت شده است، افزود: بخشی از این مازاد درآمدهای مالیاتی به این طریق به استان بازمی گردد که محاسبه نمی شود و در بحث های استانی نمی آید.

وی در خصوص میزان بازگشتی حقوق دولتی معادن خراسان رضوی به استان نیز گفت: پارسال کل ردیف تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون اصلاح قانون معادن ۲۰ هزار میلیارد ریال بود که از این محل هشت هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در کل کشور توزیع شد و سهم خراسان رضوی از این محل هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال بود که سهم قابل توجهی معادل ۱۵ درصد از کل حقوق دولتی پرداخت شده از سوی معادن استان به خزانه کشور است.

حسینی پیرامون تلاش خراسان رضوی برای جذب اعتبارات موضوع ۲۷ صدم درصد ارزش افزوده در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: در این راستا پیگیری هایی برای جذب اعتبار از این محل در قالب طرح‌های انتقال آب از کلات به مشهد و سد «شوریجه» از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پیگیری شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در قانون بودجه امسال با ۳۸ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه پارسال معادل ۷۵ هزار و ۳۳ میلیارد ریال است که تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از این اعتبارات تخصیص یافته است.

وی افزود: اعتبارات هزینه ای خراسان رضوی از محل بودجه امسال با رشد ۳۶ درصدی نسبت به سال پارسال به عدد ۲۸ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال رسیده که ۵.۸ درصد از اعتبارات هزینه‌ای استان های کشور را شامل می‌شود.

حسینی خاطر نشان کرد: سهم خراسان رضوی در قانون بودجه امسال معادل ۵.۶ درصد بوده که نسبت به پارسال ۲ دهم درصد افزایش داشته است، رقم مصوب اعتبارات هزینه ای استان در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ معادل ۲۱ هزار و ۹۴ میلیارد ریال بود.

وی ادامه داد: سهم خراسان رضوی از مجموع اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان ها در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به میزان ۵.۲ درصد است که نسبت به سهم استان در سال گذشته به میزان یک دهم درصد کاهش یافته است، مجموع رقم اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان پس از کسر ۱۳ هزار و ۵۷۵ میلیارد ریال اعتبارات قانون استفاده متوازن ملی به ۶۱ هزار و ۴۵۸ میلیارد ریال می رسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی، سهم استان از اعتبارات تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون اصلاح قانون معادن امسال را چهار هزار و ۷۰ میلیارد ریال، سهم استان از اعتبارات موضوع ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده را ۲ هزار و ۴۹۵ میلیارد ریال، سهم استان از کمک های فنی و اعتباری برای فعال سازی واحدهای راکد و غیرفعال را ۴۶۳ میلیارد ریال ذکر کرد.

وی اظهار کرد: میزان اعتبارهای طرح های ملی و ملی استانی شده تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خراسان رضوی در قانون بودجه امسال معادل ۴۲ هزار و ۸۴۲ میلیارد ریال است که نسبت به قانون بودجه پارسال رشد ۸۴ درصدی داشته است.

حسینی شمار طرح های ملی و ملی استانی شده خراسان رضوی در بودجه امسال را ۹۸ طرح ذکر و بیان کرد: از این تعداد ۵۲ طرح ملی با ویژگی استانی و اعتبار هفت هزار و ۶۵۷ میلیارد ریال و ۴۶ طرح ملی با اعتبار ۳۵ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال است که برخی از آنها شامل احداث قطار مشهد-گلبهار- چناران با اعتبار ۲ هزار و ۴۱۴ میلیارد ریال و قطار شهری مشهد با اعتبار ۹۶۰ میلیارد ریال است.

وی آبرسانی به شهرهای خراسان رضوی با اعتبار هزار و ۷۲۹ میلیارد ریال بویژه آبرسانی به شهر مشهد از سد دوستی، آزادراه مشهد-قوچان با اعتبار هزار و ۴۳۹ میلیارد ریال، بیمارستان شمال شرق مشهد با اعتبار ۲ هزار و ۴۳۲ میلیارد ریال، ایجاد تاسیسات فاضلاب شهرهای استان با اعتبار ۶۰۷ میلیارد ریال را از دیگر طرحهای اولویت دار استان در تامین اعتبار از محل بودجه سال ۱۴۰۳ برشمرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: اعتبارات ردیف های متفرقه استان از بودجه سال ۱۴۰۳ در توسعه فرهنگ و خدمات زیارتی کارگروه ملی زیارت معادل چهار هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال است که با رشد ۱۳۸ درصدی نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ همراه است.

به گفته وی، اعتبارات آستان قدس رضوی از محل استرداد مالیات شرکت ها و موسسات وابسته به میزان سه هزار و ۷۹۳ میلیارد ریال بوده که با رشد ۳۵ درصدی نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مواجه است.

حسینی اظهار کرد: از محل اعتبارات ردیف های متفرقه خراسان رضوی به میزان هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به جهاد دانشگاهی برای تکمیل پروژه درمان ناباروری مشهد، ۱۵۰ میلیارد ریال به قطار سریع السیر تهران - مشهد، ۵۰ میلیارد ریال به دانشگاه تربت حیدریه و ۱۰۰ میلیارد ریال به تکمیل مجتمع فرهنگی - هنری تربت حیدریه اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: همچنین ۲۰۰ میلیارد ریال به تکمیل مجتمع فرهنگی فیض آباد، ۲۵۰ میلیارد ریال به تکمیل مجتمع فرهنگی دولت آباد تربت حیدریه، ۳۰ میلیارد ریال به تکمیل زیرساخت پارک گردشگری ریوش، پنج هزار میلیارد ریال به احداث زائرسرا و موزه آستان قدس رضوی، ۸۵۰ میلیارد ریال به تکمیل ساختمان مرحوم عابدزاده در مشهد تخصیص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: بنا بر تکلیفی که برای دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی مبنی بر پیگیری سهم خود از اعتبارات ملی تعیین شد، پارسال دستگاه‌ها موفق شدند ۳۹ هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرحهای "بی‌نام" جذب کنند، بیش از ۱۰ درصد از بودجه سالانه کشور به طرحهای بی‌نام اختصاص دارد که اعتبارات آن در سال گذشته ۵۸۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز