خبرگزاری کار ایران

سرپرست سازمان منابع‌طبیعی کشور مطرح کرد؛

سیلاب و فرسایش خاک و تبخیر مهمترین معضلات کشور

سیلاب و فرسایش خاک و تبخیر مهمترین معضلات کشور
کد خبر : ۱۵۲۳۰۰۸

پروژه جنگل‌کاری ۲۰۰۰ هکتاری چپقلی با کاشت گونه‌های چند منظوره، اقدامی منحصر به فرد است

سرپرست سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین معضلات کشور سیلاب و فرسایش خاک و تبخیر هستند، گفت: عرصه‌های زیادی در کشور دچار معضل سیلاب است. همچنین متوسط فرسایش خاک در ایران 15.4 تن در هکتار بوده که بیش از نرم جهانی است و باید برای مهار آن برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن وحید در مراسم بهره‌برداری از پروژه جنگل‌کاری 2000 هکتاری منطقه چپقلی اراک، افزود: در این راستا برای اینکه بتوانیم سیلاب و فرسایش را کنترل کنیم، راهکاری جز احیاء و ایجاد پوشش گیاهی وجود ندارد که این موضوع نیز با اجرای پروژه‌‌های آبخیزداری قابل اجراست‌.

وی به ضرورت اجرای پروژه‌ها و طرح‌های آبخیزداری در کشور اشاره کرده و در این خصوص ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه، پروژه‌ها و طرح‌های آبخیزداری مورد اهتمام جدی قرار دارد. در این راستا 25 درصد اعتبارات به این حوزه اختصاص دارد.

سرپرست سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: اگر مشارکت و همکاری مردم نبود امکان تولید یک میلیارد درخت فراهم نمی‌شد که با مسئولیت اجتماعی این موضوع محقق شده است. در این رابطه سال گذشته 240 میلیون اصله نهال در کشور با هدف تولید و تأمین چوب و احیاء بیابان انجام شد.

وحید با تأکید بر اینکه مدیریت اراضی در دستور کار منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور قرار گرفته است، تصریح کرد: در این راستا عرصه‌ها باید به صورت مدیریت شده در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد تا اثرات اقتصادی چنین پروژه‌هایی شامل حال بهره‌برداران شود.

وی در ادامه به اجرای پروژه 2000 هکتاری جنگل‌کاری در منطقه چپلقی اراک اشاره کرده و بیان داشت: پروژه جنگل‌کاری چپلقی اراک به وسعت 2000 هکتار و با اعتباری معادل 115 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. اجرای این حجم پروژه جنگل‌کاری با کاشت گونه‌های چند منظوره، اقدامی منحصر به فرد است.

سرپرست سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور در این رابطه تأکید کرد: کاشت جنگل و بوته در سایر استان‌ها انجام می‌شود اما کاشت درختان مثمر و چند منظوره مانند سنجد، بادام و بادامچه در اراک اقدام زیبا و ارزشمندی است که توسط مجموعه منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی شکل گرفته است.

وحید ابراز داشت: امروزه پروژه‌های آبخیزداری در قالب طرح‌های مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژی و مدیریتی قابل اجراست. در این راستا خوشبختانه در پروژه جنگل‌کاری 2000 هکتاری منطقه‌ چپقلی اراک تمام این مدل‌ها اجرایی می‌شود و اقدام خوبی به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: در عرصه‌های بالادست منطقه چپقلی اقدامات مدیریتی و در عرصه‌های پایین‌دست این منطقه نیز با یک مدل اقتصادی، گونه سنجد و بادام کشت شده است. کاشت این گونه‌ها، اقتصادی است و در آینده می‌تواند اثرات اقتصادی خوبی برای مردم و بهره‌برداران به همراه داشته باشد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس نیز در این مراسم با بیان اینکه پروژه 2000 هکتاری جنگل‌کاری منطقه چپقلی اراک یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ملی کشور است، گفت: تاکنون 1400 هکتار از پروژه جنگل‌کاری این منطقه اجرایی شده است و در سال جاری نیز اجرای 1000 هکتار دیگر در دستور کار قرار دارد.

نادرقلی ابراهیمی افزود: با توجه به شرایط تغییر اقلیم و شرایط ناپایدار جوی، اجرای این پروژه یک فرصت استثنایی برای تلطیف هوای شهرستان‌های اراک و شازند به شمار می‌رود. تا با اجرای آن بتوان از میزان آلودگی هوای موجود در این 2 شهرستان جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: هدف از اجرای پروژه 2000 هکتاری جنگل‌کاری منطقه چپقلی اراک، ایجاد یک پروژه دالان سبز برای کنترل آلودگی هوای اراک است. با توجه به آلودگی هوای اراک لازم است یک دالان برای ریه‌های تنفسی شهر اراک داشته باشیم که تولید اکسیژن داشته باشد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس اظهار داشت: این پروژه از یک سو از منطقه چپقلی تا منطقه سده در سنجان و از سوی دیگر تا کویر میقان ادامه پیدا می‌کند. بر این اساس اتصال این طرح به منطقه سبز و ارزشمند تاریخی سده و باغستان‌های قدیمی منطقه سده می‌تواند کارکرد بسیار بزرگی داشته باشد.

ابراهیمی تصریح کرد: از فرایند اجرای این پروژه در قالب پروژه‌های مردمی و روش‌هایی که در سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری اشاره شده قطعاً حمایت خواهیم کرد. در این راستا منابع اعتباری لازم، هم در سطح استان و هم در سطح ملی پیش‌بینی شده است.

وی بیان داشت: امیدواریم مجموعه منابع‌طبیعی هر چه سریعتر بتواند این پروژه را در قالب یک برنامه مدون و مجموعه اقدامات برای کنترل آلودگی هوای اراک و ایجاد یک محیط مناسب تفرجگاهی برای شهروندان به اجرا در بیاورد.

فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی نیز در این مراسم گفت: پروژه 2000 هکتاری جنگل‌کاری منطقه چپقلی اراک با اعتباری بالغ بر 115 میلیارد ریال از محل منابع استانی، منابع ملی و مسئولیت‌های اجتماعی صنایع اجرایی شده است. این پروژه اثرات خوبی به لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی در منطقه به همراه دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز