خبرگزاری کار ایران

سرپرست سازمان منابع‌طبیعی کشور:

پرداختن به منابع‌طبیعی و آبخیزداری از اولویت‌های برنامه هفتم توسعه است

پرداختن به منابع‌طبیعی و آبخیزداری از اولویت‌های برنامه هفتم توسعه است
کد خبر : ۱۵۲۳۰۰۶

سرپرست سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در بخش منابع‌طبیعی رویکردهای مختلفی در سطح کشور وجود دارد، گفت: پرداختن به موضوعات مهم حوزه منابع‌طبیعی از جمله آبخیزداری از اولویت‌های برنامه هفتم توسعه است. در این راستا در برنامه هفتم توسعه به مباحث منابع‌طبیعی به خوبی پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن وحید در مراسم بهره‌برداری از طرح توسعه کارخانه خوراک دام و طیور در روستای هزاوه اراک، افزود: مدیریت منابع مبحث مهم دیگری است که برای نخستین بار در طول برنامه هفتم توسعه به آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس باید در فرایند اجرای برنامه هفتم توسعه با مشارکت مردم 20 میلیون هکتار از عرصه‌های منابع‌طبیعی شامل مراتع کم‌بازده و فرسوده، احیا شود. این رخداد برای نخستین بار به آن پرداخته شده است و می‌تواند تأثیر زیادی در تولید و حفظ منابع آب و خاک داشته باشد.

سرپرست سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه مباحث آبخیزداری از اثرگذارترین پروژه‌ها در برنامه هفتم توسعه است، اظهار داشت: مقرر شده در فرایند اجرای برنامه مذکور، اقدامات آبخیزداری برای 20 میلیون هکتار از عرصه‌های منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور اجرایی شود که طرح‌های آن نیز آماده اجرا است.

وحید با تأکید بر اینکه حفظ و توسعه و احیای جنگل‌ها از دیگر اولویت‌ها در برنامه هفتم توسعه است، تصریح کرد: در راستای حفاظت از جنگل‌ها موظف به تهیه طرح مدیریت پایدار جنگل هستیم تا بتوان جنگل‌ها را حفظ و احیا کرده و توسعه داد. در این راستا طرح‌های مختلف در این حوزه تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه گردوغبار یکی از مشکلات جدی است که کشور با آن مواجه شده است، بیان داشت: این موضوع به عنوان یک مبحث بسیار جدی مورد توجه قرار گرفته است. 14 میلیون هکتار کانون بحران در کشور شناسایی شده که در برنامه هفتم توسعه مقرر شده باید 20 درصد از این کانون‌ها کاهش پیدا کند.

سرپرست سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور تأکید کرد: مجموعه برنامه‌های منابع‌طبیعی در راستای امنیت زیستی و تقویت کننده امنیت غذایی است. در این راستا با پایداری در عرصه‌های کشاورزی به آن دست پیدا خواهیم کرد.

وحید حفظ آب و خاک و تقویت امنیت زیستی را بسیار ضروری دانست و ابراز داشت: باید این نکته مهم را در نظر داشت که در صورتی که آب و خاک حفاظت نشود و همچنین امنیت زیستی تقویت نگردد، در نتیجه امنیت غذایی دچار مشکل خواهد شد.

وی به نقش تأثیرگذار منابع‌طبیعی و آبخیزداری در فرایندهای تولید در کشور اشاره داشته و در این خصوص اضافه کرد: تمام مواردی که گفته شد، ضامن و پشتوانه تولید است. در این راستا حفظ منابع پایه یکی از ارکان اصلی تولید به شمار می‌رود.

سرپرست سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین گفت: در سال جاری 238 طرح منابع‌طبیعی و آبخیزداری با اعتباری افزون بر 4450 میلیارد ریال همزمان با هفته دولت در نقاط مختلف کشور به بهره‌برداری رسید. از این تعداد، 6 طرح مربوط به استان مرکزی با اعتباری معادل 254 میلیارد ریال است.

فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی نیز در این مراسم گفت: همزمان با هفته دولت 766 طرح در بخش‌های سلامت، راه‌وشهرسازی، ورزشی، فرهنگی، اقتصادی و کشاورزی در نقاط مختلف این استان در حال بهره‌برداری است. برای این طرح‌ها 130 هزار میلیارد ریال اعتبار در بخش‌های خصوصی، دولتی و تعاونی هزینه شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز