خبرگزاری کار ایران

در نشست همایش اقتصاد دریا محور مطرح شد؛

ایجاد بانک آفشور تکلیف شده/ سود سرمایه گذاری در اقتصاد دریا را تضمین می‌کنیم

ایجاد بانک آفشور تکلیف شده/ سود سرمایه گذاری در اقتصاد دریا را تضمین می‌کنیم
کد خبر : ۱۵۴۴۷۹۵

دبیر همایش اقتصاد دریامحور گفت: اگر در حوزه‌ای به دنبال جهش سرمایه‌گذاری هستیم که بخشی از آن سرمایه‌گذاری خارجی است چند مسأله باید در کنار هم قرار بگیرند که اهداف بعدی آن باید محقق شود. اگر جایی به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم باید زیرساخت مناسب برای ایجاد شود حال اینکه در حال حاضر با ناترازی‌ جدی انرژی و بق مواجه هستیم. اولین موضوعی که سرمایه‌گذاران به دنبال آن هستند تضمین وجود زیرساخت‌های مورد نیاز مانند برق و آب حمل و نقل و ... است و در غیر این صورت امکان جذب زیرساخت‌ها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمید آذرمند در نشست خبری همایش اقتصاد دریا محور با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد دریامحور اظهار داشت: مقام معظم رهبری ١۶ ابان ماه سال گذشته سیاست‌های کلی توسعه دریامحور را برای اقدام قوای سه گانه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند، برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور ١٢ اردیبهشت ماه سال جاری توسط هیات وزیران تصویب و در ١٩ تیر ١۴٠٣ از سوی معاون اول رییس جمهوری برای اجرا، ابلاغ شد.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های گسترده اقتصاد دریا محور برای کمک به جهش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی و افزایش رفاه ملی لازم است، در همایش اقتصاد دریامحور ابعاد مختلف موضوع ، ظرفیت‌های بالقوه، تجارب جهانی، موانع و چالش‌ها با حضور فعالان بخش خصوصی مورد بررسی قرار گیرد.

دبیر همایش اقتصاد دریامحور با ‌اشاره به رشد اقتصادی ٨ درصدی برنامه هفتم توسعه گفت: دستیابی به رشد ٨ درصدی حیاتی و از مهمترین موضوعات برنامه هفتم توسعه است و تحقق این هدف٣ تا ۴ پیشران دارد که یکی از آن‌ها توسعه اقتصاد دریا محور است. از این رو برای شناسایی ظرفیت های گسترده اقتصاد دریا محور یک رویداد جامع در قالب همایش اقتصاد دریامحور در ١۶ آبان ماه در کیش برگزار خواهد شد که از موضوعاتی از جمله توسعه شهرهای جدید ساحلی، کشتی سازی و صنایع وابسته،صنعت مالی فراساحلی ، سرمایه گذاری خارجی، انتقال صنایع آب‌بر، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد سلامت، صنایع معدنی، آب و انرژی، گردشگری و شیلات از محورهای اصلی این همایش هستند و در این همایش ۶ پنل تخصصی شامل ٢٩ سخنرانی تخصصی برگزار می‌شود.

آذرمند درباره اعضای شورای سیاستگذاری این همایش افزود: این همایش با هدف شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های گسترده اقتصادی موجود در ساحل، فراساحل و آب‌های آزاد برگزار می‌شود. علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت، محمدعلی دهقان دهنوی رییس کل سازمان توسعه تجارت، فرهاد نیلی نماینده سابق ایران در بانک جهانی، محمدعلی رستگار عضو هیات مدیرت بانک اقتصاد نوین از جمله اعضای شورای سیاستگذاری این همایش هستند.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی ٨ درصدی هدف بلندپروازانه‌ای است که به این رشد نیاز داریم، تاکید کرد: اگر این رشد محقق نشود با تله درآمد متوسط و پایین مواجه می‌شویم و در مخاطره جدی قرار می‌گیریم و تحقق این هدف نیاز به فعالیت‌ و پویایی حوزه‌های مختلف اقتصادی دارد که اقتصاد دریامحور  مانند چتری است که تمام این حوزه‌ها را پوشش می‌دهد و از محل توسعه دریامحور امکان رشد اقتصادی فراهم است. اما هر چند سیاست‌های کلی اقتصاد دریامحور سال گذشته از سوی رهبری ابلاغ شد اما برنامه جامع اقتصاد دریا محور با تاخیر ١٩ تیرماه امسال ابلاغ شد اما هنوز تقسیم کاری بین دستگاه‌های مربوطه انجام نشده و فاز علمیاتی آن آغاز نشده‌است و سرمایه‌گذاران از وسعت ظرفیت‌های آن آگاه نیستند از این رو در این همایش به دنبال معرفی ظرفیت‌های اقتصاد دریامحور هستیم. 

آذرمند در پاسخ به سوال ایلنا چرا علی‌رغم انجام اقداماتی در راستای توسعه اقتصاد دریامحور مانند سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی هنوز این اقدامات تاثیری در رونق اقتصادی مردم بومی و تحولات اقتصادی منطقه بومی سیستان و بلوچستان نداشته است و چگونه اقتصاد دریامحور می‌تواند منجر به تحولات اقتصادی مردم استان‌های جنوبی کشورمان شود، گفت: اگر در حوزه‌ای به دنبال جهش سرمایه‌گذاری هستیم که بخشی از آن سرمایه‌گذاری خارجی است چند مسأله باید در کنار هم قرار بگیرند که اهداف بعدی آن باید محقق شود. اگر جایی به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم باید زیرساخت مناسب برای ایجاد شود حال اینکه در حال حاضر با ناترازی‌ جدی انرژی و بق مواجه هستیم. اولین موضوعی که سرمایه‌گذاران به دنبال آن هستند تضمین وجود زیرساخت‌های مورد نیاز  مانند برق و آب حمل و نقل و ... است و در غیر این صورت امکان جذب زیرساخت‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: نکته بعدی تکمیل زنجیرها است و براس جذب سرمایه گذار و تحقق اهداف زنجیره‌ای پسین و پیشین آن تکمیل شده باشد و دسترسی به بازارهای صادراتی فراهم شود که الزام آن اصلاح سیاست‌های ارزی و تجاری است. سرمایه‌گذاران باید اطمینان داشته باشند که به دلیل تغییرات و نوسانات و ناکارایی سیاست‌های ارزی و تجاری دچار مخاطره نخواهند شد. 

آذرمند تاکید کرد: موضوع بعدی نظام مالی و بیمه‌ای و پوشش ریسک است و هرگونه سرمایه گذاری نیاز به نظام مالی کارآمد دارد که امکان تحقق سرمایه‌گذاری محقق شود که در حوزه ها ابزارهای مورد نیاز تامین مالی را به حد کفایت نداریم و این محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند. بنابراین اگر به دنبال جهش سرمایه‌گذاری کلان در حوزه اقتصاد دریا محور هستیم باید سیاست‌های کلان ناظر بر آن بخش و سیاست های ارزی و تجاری و تکمیل زنجیره و زیرساخت‌ها را هم برای این حوزه را تامین کنیم و در بخش های مختلف این همایش به این موضوعات می‌پردازیم. 

وی گفت: از دیگر موضوعات مهم در این همایش اقتصاد دیجیتال در سیاست های دریامحور است که یکی از موضوعات مهم در این حوزه راه‌اندازی بانک‌های آفشور است و امروز ایجاد بانک افشور تکلیف شده و اگر از این ظرفیت استفاده کنیم شاهد تحول در نظام مالی خواهیم بود و نظام مالی با آزادی عمل و انعطاف بیشتری تامین مالی‌ها را انجام می‌دهد و همچنین یک سیگنال خوب به خارج است که ما آمادگی برقراری روابط را داریم .

همچنین در ادامه این نشست علی فیروزی، عضو سیاست ‌گذاری این همایش با اشاره به اهمیت توجه به اقتصاد دریا محور اظهار داشت: وقتی امارات و سایر کشورها درباره مالکیت بر جزایر سه گانه ایرانی حرف می‌زنند سریعا غیرت ایرانی خود را نشان می‌دهیم که چه کسی جرات و جسارت می‌کند به اراضی ایران چشم‌داشتی پیدا کند اما مانند تب تند سریع هم می‌خوابد، اگر نگاهی به دو طرف حاشیه خلیج فارس داشته باشیم و اختلاف رفاه ساکنان این دو منطقه را ببینیم متوجه می‌شویم که چه مردم غیور از مرزهای جنوبی کشورمان حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته نسبت به اقتصاد دریا بی‌توجه بودیم، گفت: طول نوار سواحل کشور به ۵٨٠٠ کیلومتر می‌رسد و بین ١٨٠ کشور چهلمین کشور که این میزان از نوار ساحلی را دارا هستیم اما در حالی که در کشورهای خارجی تمرکز جمعیت در جوار ساحل و دریا است اما در ایران تنها ١٠ درصد جمعیت در این نوار ساحلی مستقر شده‌اند. در نوار ساحلی ٢۵٠٠ کیلومتری در هرمزگان تنها یک درصد جمعیت حضور دارد.سالهاست که درباره توسعه سواحل مکران صحبت می‌کنیم اما عمده مردم تصوری از مکران ندارند.

عضو سیاست ‌گذاری همایش اقتصاد دریامحور با بیان اینکه درحالیکه سهم DGP ویتنام و چین از اقتصاد دریا بالای ۵٠ درصد است و باید سهم دریا در اقتصاد ایران هم افزایش پیدا کند، گفت: در حال حاضر به ازای هزینه برای اشتغال هر نفر در خشکی امکان اشتغال برای ۴ نفر در دریا وجود دارد. جمعیت بندر عباس قبل و بعد از ایجاد بندر شهید رجایی قابل مقایسه نیست و میزان جمعیت به دو برابر می‌رسد و می‌بینیم که جمعیت هرمزگان پس از ایجاد صنایع فولاد و سیمان ۵ برابر شده‌است.

وی تاکید کرد: این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که این مناطق در صورت فراهم کردن‌بسترها به شدت مستعد جذب جمعیت هستند و قطعا اقتصاد دریامحور از ۵ حوزه اول ایجاد رشد در کشورمان است و اگر زیرساخت‌ها فراهم‌ شوند به طور قطع سرمایه‌گذاران از سرمایه گذاری در این بخش استقبال خواهند کرد و ما سودآوری سرمایه گذاری در اقتصاد دریا محور را برای سرمایه‌گذاران را تضمین می‌کنیم.

فیروزی همچنین در پاسخ به سوال ایلنا دربارهعدم تحقق هدف‌های سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: عمده عملیات تخلیه و بارگیری به این بنادر شهید رجایی، بهشتی و‌ امام مرتبط می‌شود، بندر شهید بهشتی با توجه به این که در منطقه دریایی عمان و جنوب شرق ایران است و از آنجایی که کریدور جاده‌ای شرق به غرب کریدور تکمیل شده و مناسبی نیست و ارتباط جاده‌ای و ریلی تا زاهدان به خوبی انجام شده، این بندر در یک بن بست قرار گرفته است.

وی ادامه داد : یکی از دلایلی که سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی به درستی محقق نشده این بوده که عدم تکمیل ادامه مسیر است وگرنه قوانین گمرکی و تجاری در آن منطقه سهل‌گیرانه‌تر است.

فیروزی گفت: ضمن اینکه در توزیع امکانات و تجهیزات در بنادر یک سیاست اشتباه را در پیش گرفته‌ایم به طوریکه اصرار بر تخلیه بار گندم در بندر شهید بهشتی را داریم و تجهیزات در این بندر فعال شده در حالیکه ادامه مسیر آن از بندر شهید بهشتی به زاهدان یا مناطق مرزی یا کریدور شرقی - غربی و کریدور شمال -جنوب که قرار است بار در این مسیر توزیع شود را ادامه نداده‌ایم و به آن توجه نکرده‌ایم.

همچنین در ادامه این نشست محمد ابراهیم رییسی، دبیر علمی این همایش گفت: در حال حاضر سهم اقتصاد دریا در اقتصاد بدون نفت یک درصد و با نفت ٢.۵ درصد است و درحالیکه سهم اقتصاد دریا در GDP در ایران ١٠ درصد است این عدد در برخی از کشورها از جمله چین به بیش از ۵٠ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه اقتصاد دریا محور علاوه بر طرح و برنامه به سرمایه گذاری نیاز دارد، ادامه داد: در همایش اقتصاد دریامحور به مسایل و موضوعات مرتبط با اجرای اقتصاد دریامحور به صورت تخصصی در پنل‌های مختلف با حضور مسئولان، سیاست‌گذاران و کارشناسان می‌پردازیم .

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز