خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش ٣ برابری ترانزیت بار روسی از مسیر ایران/ «فسکو» همچنان ارزان‌تر از کریدور شمال-جنوب

افزایش ٣ برابری ترانزیت بار روسی از مسیر ایران/ «فسکو» همچنان ارزان‌تر از کریدور شمال-جنوب
کد خبر : ۱۵۴۴۲۰۸

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در شش ماه امسال ترانزیت جاده‌ای ۶١ درصد رشد داشته است و افزایش عبور بار روسیه از کریدور شمال-جنوب را می‌توان اینگونه بررسی کرد که در سال ١۴٠١ بار ترانزیتی از آستارا که عمده آن از روسیه وارد کشور می‌شود حدود ٣٢٠ هزار تن بود. اما در سال ١۴٠٢ این عدد به یک میلیون و ٨٠ هزار تن رسید به عبارت دیگر شاهد رشد ٣ برابری این عدد هستیم که رشد در سال ١۴٠٣ هم مشهود است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پس از آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین پیش‌بینی‌ها از افزایش عبور بارهای ترانزیتی روسیه از مسیر ایران به هند بود اما پس از مدتی این انتظارها برآوردها نشد بطوریکه طبق گفته دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی در این مدت تنها یک درصد از بار ترانزیتی بین روسیه و هند از مسیر ایران عبور داده‌شد. 

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره دلایل عدم تحقق پیش‌بینی‌ها از رونق کریدور شمال-جنوب پس از جنگ روسیه و اوکراین اظهار داشت: بخشی از این موضوع و رفتار ترانزیتی به این برمی‌گردد که عمده بار تجاری روسیه که زغال سنگ است بارهای ارزان قیمت و انبوه محسوب می‌شود و عمدتا این بار کشتی پسند است و برای  انتقال و ترانزیت این بار از مسیر دریایی استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: برای صاحب کلا به صرفه‌تر است که غلات، بارهای فله‌ و ارزان قیمت از این جنس بارها مانند زغال سنگ را از مسیر دریا جابه‌جا کند. به همین دلیل توجیهی ندارد که روسیه باز زغال سنگ را از کریدور شمال - جنوب به هند منتقل کند. شاید در شرایط حال حاضر به دلیل جنگ روسیه با اوکراین جابه‌جایی این دست از بارها هم برای انتقال از کریدور شمال -جنوب کشش داشته باشد اما شک نداشته باشیم اگر مسیر بهتری باز شود حتما این بارها از مسیر ارزان‌تر و مسیر دریا عبور داده می‌شوند چرا اساسا این بارها دریاپسند هستند. 

این مقام مسئول با اشاره به راه‌اندازی خط دریایی مشترک روسیه و هند و کاهش هزینه‌های حمل بار در این مسیر دریایی گفت: خط کشتیرانی «فسکو» که روس‌ها و هندی‌ها تا بندر ناواشیوا راه‌اندازی کرده‌اند، هزینه حمل کالا در این مسیر حدود ۴ هزار دلار است و از آنجایی که حجم انبوهی از بار از مسیر دریا جابه‌جا می‌شود، هزینه‌ها به کمتر از ۴ هزار دلار کاهش پیدا می‌کند بنابراین عبور بار از مسیر دریایی برای صاحب کالا به صرفه‌تر است.

وی ادامه داد: حال اینکه در کریدور شمال-جنوب هر اقدامی انجام دهیم، هزینه حمل بار به کمتر از ۴ هزار دلار نمی‌‌رسد. بنابراین ایران باید باری را در کریدور شمال-جنوب تجاری‌سازی کند که عبور آن از مسیر مسیر پایدار شود و از لحاظ اقتصادی عبور آن توجیه پذیر باشد البته در این باره تنها بحث قسمت مطرح نیست و زمان عبور بار هم برای توجیه پذیری استفاده از مسیر ترانزیتی حایز اهمیت است.

 هدایتی با بیان اینکه برای انتقال و ترانزیت برخی کالاهای روسیه و هند مانند پتاس و یکسری از مواد شیمیایی  و ... از کریدور شمال-جنوب تقاضا وجود دارد، اظهار داشت: باید بر روی بارها به ویژه بارهای کانتینری کار کنیم تا عبور آنها در این کریدور تجاری‌سازی شود و قابل رقابت با سایر مسیرها و کریدورهای منطقه باشد تا در شرایط غیر جنگی هم عبور این بارها از کریدور شمال-جنوب ادامه پیدا کند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه در این مدت شاهد افزایش عبور بار روسیه از مسیر کریدور شمال-جنوب بودیم، گفت: در شش ماه امسال ترانزیت جاده‌ای ۶١ درصد رشد داشته است و افزایش عبور بار روسیه از کریدور شمال-جنوب را می‌توان اینگونه بررسی کرد که در سال ١۴٠١ بار ترانزیتی از آستارا که عمده آن از روسیه وارد کشور می‌شود حدود ٣٢٠ هزار تن بود. اما در سال ١۴٠٢ این عدد به یک میلیون و ٨٠ هزار تن رسید به عبارت دیگر شاهد رشد ٣ برابری این عدد هستیم که رشد در سال ١۴٠٣ هم مشهود است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز