خبرگزاری کار ایران

تامین پایدار انرژی و آموزش نیروی انسانی متخصص در مسیر توسعه

تامین پایدار انرژی و آموزش نیروی انسانی متخصص در مسیر توسعه
کد خبر : ۱۵۴۴۸۳۱

فلز استراتژیک آلومینیوم با توجه به کاربردهای گسترده‌ای که در صنایع مختلف دارد، از اهمیت بسزایی در رشد صنعت و اقتصاد جوامع مختلف برخوردار است و بی‌شک با توجه به افزایش استفاده از این فلز در بخش‌های متنوعی همچون زیرساخت‌های انتقال برق و خودروهای الکتریکی، رشد مصرف آن در آینده نزدیک رقم خواهد خورد.

 

 

 

فلز استراتژیک آلومینیوم با توجه به کاربردهای گسترده‌ای که در صنایع مختلف دارد، از اهمیت بسزایی در رشد صنعت و اقتصاد جوامع مختلف برخوردار است و بی‌شک با توجه به افزایش استفاده از این فلز در بخش‌های متنوعی همچون زیرساخت‌های انتقال برق و خودروهای الکتریکی، رشد مصرف آن در آینده نزدیک رقم خواهد خورد. ایران به عنوان یکی از کشورهای معدن‌خیز جهان نیز در زمره کشورهایی قرار گرفته است که صنعت آلومینیوم آن با تکیه بر مزیت‌های معدنی و انرژی، رشد و پیشرفت قابل‌توجهی را طی سالیان اخیر تجربه کرده است. شرکت آلومینیوم المهدی، یکی از چهار تولیدکننده بزرگ آلومینیوم در کشور به شمار می‌آید که در تلاش است با تحقق کامل ظرفیت تولید در افق ۱۴۰۵، نقش موثر خود را به بهترین نحو در توسعه و پیشرفت روزافزون صنعت آلومینیوم کشور ایفا نماید. در همین راستا، گفت‌وگویی با حمید رجب‌پور، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص اهداف و برنامه‌های شرکت آلومینیوم المهدی به عنوان یکی از چهار تولیدکننده بزرگ آلومینیوم در کشور توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت آلومینیوم المهدی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینیوم در کشور، تحقق کامل ظرفیت تولید به میزان ۲۵۳ هزار تن را تا سال ۱۴۰۵ هدف‌گذاری کرده و این در حالی است که ما تولید ۱۷۰ هزار تن شمش آلومینیوم را برای سال جاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم و چند اقدام اساسی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌ایم. احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۵۴۶ مگاوات، یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های مجموعه به شمار می‌آید که پیش‌بینی می‌کنیم فاز دوم آن تا بهار سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد و زمینه تامین پایدار برق شرکت آلومینیوم المهدی را فراهم نماید. علاوه‌براین، تامین هوای فشرده پایدار را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم که این موضوع در فرایند تولید آلومینیوم از دو بعد حفظ تولید پایدار و ایمنی محیط کار اهمیت داشته و سرمایه‌گذاری در پروژه راه‌اندازی کمپرسورخانه شماره دو نیز در همین راستا صورت پذیرفته است. ما جزو معدود تولیدکنندگان آلومینیوم در کشور محسوب می‌شویم که آند مورد استفاده در فرایند تولید شمش خود را نیز در داخل مجموعه تولید می‌کنیم. در این خصوص برای بهینه‌سازی کوره پخت شرکت، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده تا با تولید آند باکیفیت، بتوانیم ظرفیت اسمی تولید شرکت را طی دو سال آینده محقق نماییم. با توجه به اهمیت تامین مواد اولیه مرغوب و باکیفیت در تولید پایدار و عرضه محصولات باکیفیت و رقابتی، ما این مهم را نیز در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌ایم. در این راستا، بازبینی و اصلاحات لازم در ساختار بازرگانی شرکت انجام شده و تامین مواد اولیه تحت نظارت دقیق انجام می‌شود. سرمایه‌گذاری برای آموزش و ارتقای سطح مهارت نیروی انسانی، یکی دیگر از مواردی به شمار می‌آید که همواره مورد توجه ویژه مدیریت مجموعه قرار گرفته و در همین زمینه، دوره‌های آموزشی در داخل و خارج از شرکت در حال برگزاری است. به علاوه، اعزام نیروی انسانی متخصص به خارج از کشور برای ارتقای سطح مهارت نیز مورد توجه مجموعه قرار دارد. از طرفی، تامین امکانات رفاهی پرسنل نیز در قالب برنامه‌های منظم و منسجم انجام می‌شود تا فضایی آرام و به دور از ‌دغدغه برای همکاران فراهم شود. در واقع توجه به دو مقوله آموزش و رفاه سرمایه‌های انسانی، دستاوردهای فراوانی را برای ما به همراه داشته است.

در حال حاضر تولیدکنندگان آلومینیوم در کشور با چه چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو هستند؟

فرایند تولید در صنعت آلومینیوم به گونه‌ای است که امکان توقف در چرخه تولید وجود ندارد و هرگونه وقفه و خلل در تامین انرژی پایدار، هوای فشرده، گاز طبیعی و مواد اولیه، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای خطوط تولید و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در پی خواهد داشت. بنابراین، تحقق برنامه تولید و رسیدن به رشد عملکرد در صنعت آلومینیوم، مستلزم فراهم آوردن پیش‌نیازهای اساسی است که در صدر آن‌ها، تامین پایدار انرژی قرار دارد. از آنجایی که فرایند تولید آلومینیوم به شدت انرژی‌بر است و در شرایطی که تامین پایدار برق برای مصارف صنعتی به یک معضل جدی در کشور تبدیل شده، تامین برق مورد نیاز کارخانه‌های تولید آلومینیوم نیز به شدت چالش‌برانگیز شده است. متاسفانه زیرساخت‌های صنعت برق متناسب با نیاز کشور توسعه نیافته و از این رو تامین پایدار انرژی به یک چالش اساسی مبدل شده است. میزان کسری برق در تابستان سال جاری، در حالی به حدود ۱۹ هزار مگاوات رسید که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱۲ هزار مگاوات بود و پیش‌بینی می‌شود کسری برق در تابستان سال آینده به بیش از ۲۴ هزار مگاوات برسد. بر همین اساس اگر در سال‌های آتی انرژی مورد نیاز صنایع به ویژه آلومینیوم به صورت پایدار تامین نشود، قطعا تولیدکنندگان دچار زیان‌ قابل‌توجهی شده و ادامه حیات صنعت نیز با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد. تامین مواد اولیه، یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان آلومینیوم در کشور محسوب می‌شود که عملکرد فعالان این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است. رشد تولید آلومینیوم در کشور، مستلزم واردات حجم بالایی از آلومینا به عنوان ماده اولیه تولید این فلز استراتژیک از سایر کشورها است تا بتوان به صورت پایدار، خوراک خطوط تولید را تامین نمود. در این میان مسائلی همچون عدم امنیت منطقه‌ای، هزینه‌‌های حمل و محدودیت‌های حمل‌ونقل دریایی، واردات آلومینای مورد نیاز برای تولید آلومینیوم در کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در حال حاضر واردات آلومینا غالبا از دو کشور هند و اندونزی صورت می‌گیرد و اگرچه چین نیز یکی از کشورهای تولید‌کننده آلومینا به حساب می‌آید اما به دلیل کیفیت پایین و مصرف بالای آلومینا در آن کشور، واردات از چین چندان مورد توجه قرار نگرفته و در حال حاضر خرید از دو کشور هند و اندونزی، مناسب‌ترین گزینه‌ها برای تامین آلومینا برشمرده می‌شوند. لازم به ذکر است که کشورهای آفریقایی نیز به دلیل فاصله بسیار زیاد و افزایش هزینه‌های حمل در اولویت‌های بعدی واردات آلومینا قرار دارند.

شرکت آلومینیوم المهدی چه تمهیداتی را در راستای توسعه پایدار و تحقق جهش تولید طی ماه‌های پیش رو اندیشیده است؟

تحقق کامل ظرفیت تولید در شرکت آلومینیوم المهدی، مستلزم یک سری عوامل است که از جمله می‌توان به تامین پایدار مواد اولیه و انرژی، ارتقای آماده‌به‌کاری ماشین‌آلات و تجهیزات و به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص اشاره کرد. در زمینه تامین پایدار انرژی و مواد اولیه که پیش‌تر توضیحات کافی ارائه شد. در حوزه ارتقای آماده‌ به کاری ماشین‌آلات و تجهیزات، ما با تکیه بر توانمندی و دانش فنی کارکنان خود، بهبود مستمر فرایند نگهداری و تعمیرات، برنامه‌ریزی و اجرای سرویس‌های دوره‌ای، نگهداری و تعمیرات اساسی، بازرسی و پایش وضعیت تجهیزات و به‌کارگیری نرم‌افزارهای نگهداری و تعمیرات (CMMS)، ضمن کاهش توقفات تولید و هزینه‌های تمام‌ شده نگهداری و تعمیر، سطح آماده‌به‌کاری تجهیزات را ارتقا داده‌ایم و این رویکرد را تا تحقق برنامه تولید طی دو سال آینده دنبال خواهیم نمود. علاوه بر اصلاح ساختار سازمانی نگهداری و تعمیرات، اجرای برنامه‌های مدون آموزشی و تربیت نیروی انسانی متخصص به عنوان سرمایه‌های سازمانی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌ و اقدامات موثری را در این زمینه انجام داده‌ایم که از جمله می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی در داخل و خارج از شرکت و همچنین اعزام نیروهای انسانی به خارج از کشور با هدف ارتقای سطح مهارت آن‌ها به عنوان اصلی‌ترین سرمایه بخش صنعت اشاره کرد. ما معتقدیم این اقدامات می‌توانند بر رشد کمی و کیفی تولید و ارتقای بهره‌وری در شرکت آلومینیوم المهدی تاثیر بسزایی داشته باشند و تمام توان خود را در راستای تحقق ظرفیت اسمی تولید طی دو سال آینده به کار خواهیم گرفت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز